AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.727

Rysarupplevelse - Ghost Driver mitt på blanka förmiddan...

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hur jäkla tokiga är folk? I förmiddags åkte jag E4 norrut från Stockholm. När jag passerade Sollentuna-påfarten såg jag i vänstra ögonvrån något som kändes fel, så jag tittade lite ordetligt och fick se - EN BIL PÅ VÄG MOT TRAFIKEN, han körde alltså upp på fel sida av motorvägen på avfarten! Killen fortsatte sedan på vägrenen, mot trafiken i god fart (jag saktade in och körde i samma fart, det gick kring 80!) i ca 2 kilometer. 500 meter innan Häggviks trafikplats stod en Suziki Vitara med öppen motorhuv och vilsen kvinna utanför. Där stannade idioten.....
Till saken hör att det var ordentligt med snö på vägrenen där han körde, och det var lite halt i ordinarie körfält också.
Hur f..n kommer man överhuvud taget på en sån idé? Särskilt som han bara hade behövt köra tillbaka 500 m om han kört på 'rätt' sida till nästa avfart och vänt tillbaka....

/// Gunnar E.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
än är inte den sista idioten född...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Riktig jävla dåre..!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag har mött en Skoda Octavia på motorvägen, han körde troligtvis lika fort som jag, väldigt lite trafik som tur var. Han låg i min vänsterfil. Det var minst 2km till närmaste avfart. Efteråt började man fundera på om han ville krocka och dö eller var påverkad av något.
bmw alpina b3
heheh japp det är kvinna
bmw alpina b3: ?????
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
En gång när jag körde på E4:an, så hörde jag på radion att det varnades för en bilist som körde i fel körriktning på E4:an! EN!? sa jag till sambon, det är ju flera hundra stycken;-)
/A
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Om man ska snacka om noll koll så kan vi ta det jag så i dag.Polisen står vid E4:an i höjd med Frösundavik norrut.Dom får nys på en bil som kör lite väl snabbt.En polisbil drar iväg efter den å lägger sig sen bakom bilen och har blåljusen påslagna.Bilen forsätter en 3-4 kilometer innan den stannar upp och då förstår att farbror blå vill att han ska stanna.Tittar in när jag passerar å ser en kille som sitter å snackar i mobilen.Där ser man hur uppmärksam en del är i trafiken.

BMW e lag
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Sigdarve: Ha ha ha... ja så kan det vara.
Vet inte hur många här av oss som har lyckats med konststycket att köra mot enkelriktat eller på fel sida vägen, mot trafiken.
När jag övningskörde i strömstad så var det många från Norge som körde fel, mot enkelriktat och jag fick kommentaren "Titta på den föraren, så ska du INTE köra". :-)

Sedan i Gbg mötte jag en bil som körde åt fel håll när jag skulle köra in till Backaplan innan tunneln. Man blir minst sagt förvånad och ställd när någon kommer mot dig som inte borde det...

/Hammar
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Bäst jag jag förklarar mig, det var en gammal vits. Trodde att ni hört den!
/A
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har vid ett tillfälle mött en långtradare på väg uppför en skymd motorvägsavfart. På en sådan avfart är en långtradare, som kör mitt på avfarten i fel riktning, ganska bred. Hjärtat satt i halsgropen när jag upptäckte långtradaren. Som tur var körde jag MC och fick plats till höger om den. Det är tveksamt om en bil kunnat passera vid sidan av. Föraren av långtradaren hade i alla fall inte tappat alla hjärnceller, för i backspegeln såg jag hur han stannade och därpå började backa.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jodå, jag förstod att det var ett skämt, även om jag aldrig har hört den förut.
Jag tror alla andra förstod det också så du kan nog vara lugn. :-)

/Hammar
ErikNilsson
Hammar: Ja att lyckas komma in på en enkelriktad liten gata är väl kanske "ok" men att köra ut i fel riktning på motorvägen och dessutom fortsätta köra är nog inget du kan säga är något alla kanske gör någongång.

Tyvärr så blir nog många väldigt ställda och att hinna reagera och faktiskt agera innan man frontalkrockar på motorvägen är nog inte alla tillräckligt skickliga för.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Att köra fel på motorvägen är naturligtvis värre.
Tack och lov är det sällan man ser eller hör att någon har gjort något sådant.
Senast var väl när en rattfull långtradarförare körde mot trafiken med en katastrof som följd.
(Hur man nu kan komma på tanken att VÄNDA på en motorväg... helt otroligt...)

Själv har jag aldrig kört så galet, varken på motorväg eller enkelriktat.
Bilen jag mötte i Gbg körde mot enkelriktat.

Om jag hade mött honom på en motorväg hade troligen utgången varit en annan då det inte skulle finnas så mycket tid till att tänka.

Situationer man inte är van vid tar avsevärt längre tid att bearbeta och komma fram till ett beslut, än saker som är rutin eller erfarenheter.
Det säger sig självt.

/Hammar
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Det där med spökförare är läskigt. Jag bor sedan en tid i München, och lyssnar man på radion får man höra, åtminstone varannan, var tredje dag, om att det är en Geisterfahrer på Autobahn. Då är man glad att man sitter hemma och lyssnar på radio... ;)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.