|
|
|
|---|---|
|
Någon som har en idé om vad ett lätt gurglande/skorrande ljud på en 320i E30 från -89 kan bero på? Hörs mest mellan 2000-3000 varv vid gaspådrag. Verkar väl inte vara något direkt farligt, men det vore intresant om någon har en tanke om vad det kan bero på! Mvh, Linus | |
|
Vattenpump, kamrem, kamremsspännare, fläktremmen (kan ge mycket konstiga ljud!) Generatorn eller servopumpen är också mistänkta saker...... Beror också på hur ljudet låter, ett alternativ kan vara växellådans bottenstock, urtrampningslager eller en lös insats i ljuddämparen eller........ Finns som du ser mycket o kolla upp. Låter det om du håller jämt varv eller varvar upp, måste du köra bilen eller låter det även stillastående? belastad eller obelastad kraftöverföring! ///Magnus |
|
|
Det låter mest när jag varvar upp, särskilt vid belastad kraftöverföring (uppförsbacke tex). Verkar som att ljudet ökat något i intensitet under veckan som gått. Förvisso är fläktremmen inte bytt igår, men den verkar inte sliten vid inspektion. Kamaxel, -rem, och topp bytt för 3000 mil sedan på BMW-verkstad av förre ägaren. Vattenpump bytt för 300 mil sedan. Det låter oavsett vilken växel som ligger i, men som sagt endast vid varvtal mellan 2-3000 varv, främst runt 2500. Har svårt attbeskriva ljudet mer ingående än skorrande och lätt gurglande. Låter inte speciellt högt men tom min kära och av bilar högst ointresserade mamma reagerade när jag skjutsade henne i dag. Då kan det inte vara bra! Funderar på att ta mig till en verkstad för bedömning, men det svider i plånboken... Diagnosförslag? Detta är för övrigt ett suveränt forum! /Linus |
|
|
det kan inte vara ett hjullager... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Tror det kan bero på en lös värmeplåt el dyl. Värmeskyddet runt katalysatorn kan vara löst! ///Magnus |
|
|
Ska hissa upp bilen och kika under i morgon. Värmeplåten gissar jag hur jag ska undersöka, men hjullagret? Är det bara att snurra runt hjulen och lyssna? Annars verkar det mindre troligt med hjullager i och med att ljudet kommer just vid specifika varvtal, oavsett hastighet! Tack för tipsen! /L |
|
|
Linus: Sväng in till OKQ8 nästa gång du är i Tranås och be Backer lyssna på oljudet. Han är duktig. Hälsa min gamle chef från mig! Är du nöjd med nyförvärvet i övrigt? Mvh Johan Samson |
|
|
Tjena Johan! Hur nöjd som helst! Men inget är ju så bra att det inte kan bli bättre... Skickar ett mail! /L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.