|
|
|
|---|---|
kilroy |
Under dom 10 år som jag haft körkort verkar det som om folk blir allt laglösare... Malmö har så långt tillbaka jag minns alltid kännetecknats av dålig trafikmoral men det verkar som det blir bara sämre...Ett exempel är sk dubbelparkering. För 10-15 år sedan var det nästan uteslutande utlänningar som dubbelparkerade...nu verkar det som om "svenskarna" gör likadant. Det är inte ovanligt, tvärtom, att man t o m dubbelparkerar på bägge sidorna på gatan. Detta betyder att man i bästa fall har en smal remsa i mitten på gatan att köra på. Ibland inte ens det...då blockeras hela gatan.Parkeringsförbud kan man inte ens stava till i Malmö...det blir allt vanligare att man dessutom parkerar där det är stoppförbud.Det är inte så att jag predikar nåt sorts "lag och ordning"-budskap men det är trist när man märker att folk helt enkelt inte bryr sig längre...Är Malmö unikt...? |
|
Nae, även i min "by" förekommer sådant som dubbelparkering. För någon vecka sedan körde jag på en gata i ett villaområde och på högersidan stog en bil parkerad. Till vänster stog en grön Audi, precis i "höjd med" den till höger. Var mörkt ute så jag körde sakta fram mot dessa, men insåg snart att jag klämmer inte min E34 igenom detta hålet. Backar tillbaka för o svänga runt o köra tillbaka samma väg som jag kom.... då händer det. Den gröna Audin startar, med hellyset på, vilket jag får rätt i ansiktet o sakta börjar bilen rulla framåt mot mig..... då SATT DET EN K*RING i den bilen o väntade.... *suck* Eftersom hon körde mot mig så fick jag backa ännu längre o nu kom det även en bil i motsatt riktning. Det hela slutade med två arga bilister (jag o den som kom) o lite gas.. Så dubbelparkering är inget som bara förekommer i storstäderna, även om det väl börjar där för att sedan sprida sig ut på "landet". Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
nej, blev stoppad här i umeå för att jag körde förfort och hade dimljusen på, klarade mig med att bilen var reggad på farsan och att jag låtsades att jag inte vissta vad alla knappar var till för! =) /erik |
|
kilroy |
ErikR*Intressant inlägg...är du säker på att du svarat på rätt tråd...? |
|
Svarade väl närmast på "Är det bara i Malmö som laglösheten breder ut sig". Fast jag antar att du syftade på dubbelparkeringar egentligen? /erik |
|
|
Förra sommaren såg jag en budbilsnisse som stannade i Stockholm vid en busshållsplats, där bussen som skulle stanna på platsen var precis bakom honom. Buschaffisen blev så sne så han "råkade" mosa hela sidan på budbilen när han skulle in till hållplatsen... Budnissen stod där och skrek och viftade och sedan kom polisen och redde ut det , jag vet inte hur det gick men jag hoppas verkligen att budbilsnissen fick sig en näsbränna. Dock misstänker jag att SL fick stå för kalaset då budbilen stod still.. /PG |
|
| Vilka problem vissa har... När jag körde sjukresor så blev vissa väldigt upprörda när man stannade på icke angivna platser. Kan inte vissa fatta att en sjuk eller gammal inte kan gå 100 m utan att man måste dubbelparkera ibland. Om en budbil ska lasta av gör det väl inget att han parkerar på en busshållplats. Om det inte finns någon stans att stanna ska han skita i att lämna av sina varor då eller? När man tex ska flytta ska man parkera två kvarter bort om det inte finns någon plats, jag tror knappast att någon orkar bära sitt bohag så långt. Har ni inte större problem i era liv, suck. | |
|
I "byn" som jag bor i dubbelparkeras det en hel del och oftast fungerar det hyffsat bra då det finns en hel del breda gator i Stockholm. Men visst blir man förvånad ibland då bilarna står mitt emot varandra och i princip blockerar allt utrymme, tänker inte folk? Om man blockerar allmänna kommunikationer för att man skall lämna av varor så överskattar man sin egen viktighet. En buss som hindras att komma fram innehåller ju dels ca 50 personer vars tid man tar i anspråk och dessutom blockerar en buss så effektivt så att det snabbt korkar igen ett antal kvarter totalt. Jag har själv kört bud i Stockholm en kortare tid och visst är det ett helvete med överfulla lastzoner men i valet mellan att blockera bussar eller att gå en bit extra är det nog ändå bättre att välja det senare. /Johan |
|
kilroy |
Problemet gäller nog inte sjuktransporter i första hand utan att "Medel-Svensson" dubbelparkerar för att kunna gå och titta i affärer...eller sitta med nedvevade rutor och prata med polaren som dubbelparkerar på andra sidan gatan...I ett inslag på TV för ett tag sedan undersöktes problemet med att parkera på handikapplatser. Skrämmande nog var det många som inte tyckte att det gjorde nåt att man blockerade de handikappades P-platser..."det gör ju alla andra"...Skrämmande... |
| Håller med M femman. Det är lungt att dubbelparkera om man inte ställer till det ordentligt. Men kolla att ni orkar bli arga på detta och komma hem till din data och skriva hur besviken du är på malmö. Du skriver laglöshet som om det är mord vi pratar om. Det är fan parkering. | |
|
Tycker Malmö överlag verkar vara en stad med mycket problem. Kompisar som flyttat ifrån malmö är aldrig speciellt intresserade av att flytta tillbaka. Mycket bråk, kriminalitet och andra problem. Dock är det en fin stad som jag inte har speciellt mycket erfarenhet av mer än att passera påväg till köpenhamn och någon utekväll. |
|
kilroy |
M femman*Var någonstans på denna tråden skriver jag om budbilar...eller annan yrkesmässig trafik som ibland får tulla på bestämmelserna för att kunna sköta sitt jobb?Makaveli*Problemet med att dubbelparkera är just det att man ställer till det...du tar utrymme för dom som försöker ta sig fram i trafiken. Det är därför det är förbjudet...*wink*Det är människor med din inställning som bidrar till att allt fler människor inte bryr sig...dom vet själva bäst var och hur dom skall parkera sin bil...När du har blivit så stor att du sålt mopeden och kanske rent av köpt bil så kanske du också inser att parkeringsbestämmelserna kanske inte enbart är till för att jävlas med folk...acey*Malmö är en på det hela taget fin stad, mycket uteserveringar, nära till kontinenten...Tyvärr är också Malmö en segregerad stad vilket är mycket olyckligt både för invandrarna och infödda svenskar. Bristen på integrationspolitik är långtifrån enda anledningen till den ökande brottsligheten. En grogrund för ökad kriminalitet är att folk inte längre bryr sig...ett välkänt faktum för den som tar sig tid att titta på den problematiken.....vilket egentligen var en av avsikterna med denna tråden... |
| Problemet är väl snarare att våra politiker inte bygger fler p-platser. Någonstans måste man ju stanna! Att kalla detta laglöshet... Att blanda folkgrupper har aldrig fungerat så varför skulle det fungera i Malmö? Men vad har det med parkerings problematiken i en storstad att göra? | |
kilroy |
Mina synpunkter på Malmö var en del av svaret på kommentaren från *acey*...Problemet beror delvis på det du säger...det byggs för få parkeringsplatser...därför att det inte finns plats. Citybebyggelsen i de flesta större städer tillåter inte en obegränsad mängd med parkeringsplatser. Det betyder att man får dela på dom som finns...och finns det inga så kan man helt enkelt inte parkera sin bil där man hade för avsikt att parkera den. Det resonemanget genomsyrar väl de flesta människors sätt att se på något som det inte finns tillräckligt av...? Eller du menar att man skall ta lagen i egna händer och själv avgöra vad och hur man skall göra så fort man inte får som man vill...?Felparkering är formellt inget lagbrott...men inställningen att man gör som man själv vill inskränker sig inte bara till parkeringsfrågor...När, och om, människor i allt högre grad "inte bryr sig" brukar det smitta av sig på andra områden också...Malmö har rent allmänt blivit en hårdare och tuffare stad, det råder ingen som helst tvekan om det...antalet fotgängare som blivit påkörda av cyklister på trottoarer i Malmö har ökat med drygt 50 % på 3 år...Därför att folk inte bryr sig längre...Varför skall jag cykla på cykelbanan när "alla andra" cyklar på trottoaren...? Resonemanget går igen...Laglöshet eller inte...det är kanske en definitionsfråga...Jag känner personligen poliser i Malmö som upplever Malmö som en till viss del laglös stad... |
|
Felparkeringsavgifter är ju en av dom bästa och mest säkra inkomstkällor staden har, varför tror ni sossarna anställde ett hundratal nya parkeringsvakter i sthlm när dom återtog makten i sthlm. :-) Samtidigt togs det beslut om att minska antalet p-platser i sthlm med om jag inte minns fel ca 500 för att som det hette, "stryra folk till att åka mer kommunalt". Det förs ju stenhård statistik på hur många som åker in i staden varje dag och dom ser ju till att det finns mindre plaster än bilar som åker in, vilket gör att dom vet om att det alltid finns en viss procent felparkerare som kan ges en parkeringsavgift.. För det heter ju avgift idag och inte bot. Jag antar att dom styrande tänker samma sak i Malmö och andra folktäta städer. För att förtydliga mitt förra inlägg, om man som bilförrare oavsett yrke parkerar på busshållplats när bussen ligger och sniffar en i arslet då får man skylla sig själv. Sedan kan man ju debatera rätt och fel till fan hämtar hem en... :-) /PeGe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.