|
|
|
|---|---|
|
Jag har inte fått någon klarhet avseende vilka bakhögtalare som sitter orginalmonterade i min bil, som är en 328 (E46) Touring årsmodell 2000. Bilen har en orginal Business cd, någon som vet någon om baksystemet? //Fredrik | |
|
Eftersom jag skall byta framsystemet (och koppla det till ett slutsteg) så undrar jag även om det är av stor betydelse att man använder ett fram- och baksystem som är av samma märke? Framsystemet kommer förmodligen att bli ett DLS C5, om jag väljer att uppdatera baksystemet också bör jag då köpa en DLS variant av det också eller är det av mindre betydelse vilket sort man kör med så länge det är av bra kvalitet? //Fredrik |
|
|
Ingen som vet? //Fredrik |
|
|
Har hört mig för hos ett bilstereo företag som påstår att det är 6X9:or som sitter där, men är det verkligen korrekt? //Freidrk |
|
|
Nej, originalmonterat är 6.5" bredbandselement från Nokia. Är lika dåliga som deras telefoner ;-) Mitt tips är att byta både fram och bak, spelar inte så stor roll i ett enkelt bygge om bak respektive framsystemet är av olika märke. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Kanon, äntligen någon som ”förbarmat” sig över mig. Har även ringt och talat med BMW tidigare i dag men inte kunde de säga någe av värde… Tur att det finns experter, eller i alla fall en expert här på forumet som visar vart skåpet skall stå. Tack Johan! Som jag förstår så spelar det alltså ingen större roll om det är olika märke på fram respektive baksystemet, men vilken typ av högtalare bör man förslagsvis uppdatera bak med? Något tips på fabrikat? Är det 6,5” som gäller eller passar något annat alternativ? Jag har tänkt ha ett 4-kanals slutsteg som även baksystemet kopplas till (förutom att byta framsystmet kommer jag att montera en aktiv baslåda i bagaet). Vad menas egentligen med bredbandselement? //Fredrik |
|
|
Jag hade stoppat dit DLS 6.5" bak också, har bara hört positivt om DLS grejor. Du kan montera andra dimensioner på högtalare men det kräver en adapter, blir inte alltid 100% passform. Bredbandselement är då EN högtalare tar hand om hela registret, dvs. ingen separat diskant eller bas. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Aha, men är det ingen skillnad på framsystem och baksystem eller kan man använda samma typ av högtalare på båda ställena? I annonser ser man hela tiden "DLS 5,25" framsystem" eller "MDS 6,5" framsystem", vanligtvis inget om "baksystem", hur kommer det sig? Så rent teoretiskt skulle jag kunna köpa två laddningar 6,5" högtalare och montera ena setet fram och det andra bak, eller? Hur gör man i så fall med diskanten bak? Är 6x9":or någon alternativ att använda som bakhögtalare i min bil? Kan det möjligen vara så att 6x9" är en typ av bredbandselement? //Fredrik |
|
|
Tryggve>>>Vad? 6,5'' bak? Var har du hört det någonstans? Visserligen har jag ingen combi utan en sedan, men efter att ha surfat på diverse amerikanska sidor, bl.a www.e46fanatics.com, fick jag uppfattningen att det endast får plats 5,25'' i E46. Detta förstås utan bearbetning av de befintliga högtalarhålen. Själv har jag uppdaterat mitt system med DLS UP5 fram, Inifinty 5,25'' bak (kommer ej ihåg modellnamnet), DLS CA-40 4 kanalsteg samt en aktiv subwoffer Pioneer TS-WX20LPA. Slutsteget driver såväl fram - som baksystemet och ljudet är jag över förväntan nöjd med. /D |
|
|
dominik: Stämmer det alltså att kan man köra med exakt "samma typ" av högtalare både fram och bak, i mitt fall 5,25"? Vad gör man i så fall av den lösa diskanten i baksystemet? //Fredrik |
|
|
Fredrik>>>Jag använde mig av ett envägssystem i bak. /D |
|
|
dominik: Du får utsäkta alla "dumma frågor" för nu kommer det en till ; ) Betyder envägssystem att det endast är en 5,25" mellanregister och ingen diskant? Om det skulle vara så att jag kommer över ett 5,25" kit som består av ett mellanregister samt diskant, kan jag då helt enkel "hoppa över" att montera diskaten...? //Fredrik |
|
|
Sorry, måste rätta mig själv nu. Självklart använder jag mig av ett tvåvägs koaxialer även i bak, dock utan separata diskanter. Nu har jag hittat modellnamnet på dessa: Infinity Reference 5002i 5,25" och återfinns bl.a om du surfar in på www.nardik.se. /D |
|
|
dominik: Nu är jag helt på! Men rent teoretiskt så skulle det väl funga med ett 5,25" 2-vägssystem med lösa diskanter även bak? Man borde väl kunna montera diskanterna på någe lämpligt ställe, eller hur? Som jag förstår så är du väl nöjd med Pioneer baslådan som du använder? Jag har fått ett erbjudande om att köpa en bättre begagnad likadan för 1400 kr, låter det som ett ok köp, enligt dig? //Fredrik |
|
|
Subben fungerar kanon och ger ett mycket bra och kännbar bas. Har den monterad i skuffen parallellt med ryggstödet. Baseen kommer in genom hålet för skidluckan som jag monterat bort. Det är enligt mig en mycket bra lösning som dessutom sparar en massa plats i det redan lilla bagageutrymmet i E46an. Mailar över bilder på hur det kan se ut i bilen. Beträffande priset du blivit erbjuden så är det ett mycket bra pris med tanke på att jag betalade 3800 för nytt 2002. /D |
|
|
Schysst, jag ser fram emot att få se bilderna ; ) Låter kanoners angående baslådan! Vet du hur mycket arbete som krävs för att få plats med 6,5" högtalare bak? Trot eller ej men har även blivit erbjuden att köpa helt nya DLS C5 högtalare (till framsystemet) samt DLS C6 högtalare, till också bra pris. Frågan är dock om det är så smidigt att kränga ned 6,5":or bak... kan det vara en bra ide? Priset för både C5:orna och C6:orna är 1200 kr. //Fredrik |
|
|
Pjuh! Tack dominik! Tur att någon rättade mig, självklart skall det vara 5.25" även bak i bilen. Visst fungerar det även med lösa diskanter bak, kan tom. bli bättre ljudbild då diskanter är ganska riktningskänsliga. Vill också flagga för att välja ett lättdrivet system med hög känslighet då original förstärkaren inte är något kärnkraftverk i strömväg precis. Idén med sub låter klokt. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Spelar det någon större roll om man kopplar via högnivå från slutsteget jämfört om man använder sig av en omvandlare högnivå -> lågnivå? Funderar lite kring om man "måste" köpa ett steg som har högnivå eller om det även går bra med ett som endast har lågnivå... Någon erfarenhet av att "trycka ned" ett 6,5" baksystem i orginalhålen (5,25")? Se mitt föregående inlägg. //Fredrik |
|
|
Förutom det som jag undrar över i mitt förra inlägg (ovan) så är jag "något" förbryllad avseende bakhögtalarna på E46 Touring. Beskedet jag fick av BMW var att det sitter bredbandshögtalare bak, de kunde inte ange i vilken storlek.... Har sedan även kontaktat Nårdik och frågat vilka högtalare som de rekommenderar mig att köpa och montera i bilen. Deras svar var: Vi saluför inga högtalare som passar bak i din bil. Nårdik säljer väl typ alla sorter av högtalare, hur kan de Inte ha några som passar? Om det är som Nårdik säger så kan väl inte vara 5,25" som sitter bak, eller? dominik : Vet du om det skiljer något avseende bakhögtalarna på en sedan jämfört med en touring? Tacksam för info! //Fredrik |
|
|
Du måste köpa en adapterring tillsammans med högtalarna. Så gjorde jag och det var bara plug'n play. Allt hos Nårdik. Detta gällde dock hatthyllan i min bil. /D |
|
|
Det låter ju simpelt, misstänker dock att det inte är samma bakhögtalare på en sedan och touring. Nårdik borde väl vara intresserade av att sälja produkter även till mig... Ingen annan här på forumet som har någon koll avseende bakhögtalare på E46 Touring -00 som har Business cd:n? //Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.