|
|
|
|---|---|
|
Min BMW (316 93:a) vägrar komma upp i temperatur.. han sjunker riktigt nära den blå markerning och vägrar komma upp till mitten (är iofs 10g minus ute). I varmgarage går den dock upp till mitten och stabiliserar sig.. trasig termostat ? Ett annat bekymmer som kanske hänger ihop med detta är värmen till kupen. varmluften minskar drastiskt på tomgång.. ökar man varvtalet kommer det riktigt varm luft med en gång för att sedan sakta avta igen.. kass pump?.. luft i systemet? någon som har någon ide,,, tacksam för svar.. | |
|
Prova att lufta systemet, men det kan förstås vara pumpen eller termostaten som är kass. Har du tillräckligt med glykol i system, så det inte har frusit? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Bilen frös igår men det släppte efter en stund..har stått på upptining över natten i varmgarage,.. har fyllt på extra glykol idag och mätt att det skall räcka till minus 25grader.. kan något gått åt pipan när den frös? |
|
|
byt termostat är mitt råd! Låter som den inte sluter så bra! Vattenpumpen fungerar eftersom när du varvar får du in varmluft i kupen! Byt termostat! Eller så gör du som jag brukar göra! En stor kartongbit framför kylaren, billigare, snabbare, lättare och fulare! Dock så fungerar det! Kolla så inte tempen stiger för högt i köer o liknande bara! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Tackar för hjälpen.. Såg nu att det helt plötsligt börjat "stänka" kylarvatten från någonstans...Svart som "#¤%& att lokalisera bara.-- så det är nog så att det inte är tätt och kanske därmed att det inte blir tryck i systemet.. vet inte om det påverkar temperaturen i kupen men kanske?... vet ngn vad det är för innermått på returslangen till kylaren och om man kan köpa en standardslang?... troligtvis den som läcker.. MVH// En småsur BMW ägare ;) |
|
|
Risken finns att vattenpumpen har tagit skada av frysningen, och därför inte fungerar helt. Försök se varifrån det stänker. Fungerade värmen innan det frös? Man ska alltid ha glykol i kylarvattnet, det hindrar korrosion och smörjer vattenpumpen. Pappskiva behöver (ska) man inte använda på BMW, det finns en termostat som sköter den biten. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| roten till allt det onda med bilen var vattenpumpen.. den hade helt enkelt gett sig... så gör nu inte som jag utan kontrollera halten av glykol innan det är försent.. ;) | |
mole |
Jag har samma problem! Min bil frös inte dock. Utomhus är det ca 1-4 grader och motorn vill inte bli varm, nålen stannar lite över halvvägs till mitten. Jag har för mig att den ska peka på mitten på temperaturskalan? Detta medför att luften i kupen heller inte blir särskillt varm Min bil är en 318 92:a Är ett termostatbyte aktuellt eller kan det vara nått annat? Kan jag skada nått med kartongtricket? |
|
mole: Byt termostat. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
mole |
Tack för snabbt svar Erik! Nu till en dum fråga......... Var sitter termostaten och vad kan en sådan kosta? Är det ok med en mekonomen-termostat eller ska jag köpa en dyrare? |
|
Köp original kostar inte mer än en hundring eller två så... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
mole: Här sitter termostaten: Länk Köp på BMW, de är i många fall billigare än Mekonomen. SOm medlem i BMWCS Länk har man dessutom rabatt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
mole |
Tack för svaren! Mekonomen tar 250 kr Ska se vad BMW tar |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.