AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.696

Slutsteg till kupéfläkten?

Grusse
En kompis har problem med kupéfläkten i sin E36 323 -97 med acc. Jag satt och kollade i ETK och där visar dom ett slutsteg till kupéfläkten så jag funderar på om det kan vara felet på hans bil? Så jag undrar om någon kan svara på var det sitter?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Inga bilder i ETK:n som visar vart den sitter?

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Grusse
Nix, man ser inte var den är monterad.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det som brukar strula med acc i E36 är fläktmotståndet och displaypanelen. Funkar displayen men fläkten går bara sporadiskt så är det nog motståndet, blir displayen svart är det nog den som är trasig.

_______
//Niklas
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Den sitter förresten instucken i luftkanalen vid värmepaketet. Man kommer åt den genom att ta bort panelen vid knäna på förarsidan, ta bort luftkanalen som leder luft till fötterna så syns den längst inne på värmepaketet.

_______
//Niklas
Grusse
Jag hittade på felet igår, och det var precis som du säger koni att det är fläktmotståndet. Behöver bara röra lite på kontakten till motståndet så snurrar den igång igen. Vet inte om man kommer åt lödningarna på fläktmotståndet eller är det ingen idé att försöka laga det utan bara att köpa ett nytt motstånd?
Fläkt Slutsteg och fläktmotstånd är samma sak. Väldigt vanligt fel både på E46 och E36. Här finns en instruktion för att byta det på e36: Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Att det skulle vara samma sak håller jag inte med om. Kolla här så får du själv se: Länk Pos. 2 är motståndet medan pos. 8 är det sk. slutsteget.
Grusse hur betedde sig fläkten för din kompis. Var den helt död eller gick den sporadiskt?

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Si
765
Simon01
120dM -08
Mitt såg inte ut som vare sig 2:an eller 8:an. Mitt var som en gjuten aluminiumklump med kylflänsar och en kontakt, samma som sitter i e39.

Min fläkt gick sporadisk, på slutet gick den bara en stund varje gång jag startade bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.