AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.172

fastfrusna stötdämpare fram

ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
någon som haft problem med fatfrysna stötdämpare fram? på min 88 535 så frös stötdämparna fast efter ett års användning fick nya utbytta på garantin men dom frös också efter nåt år. 523 an som jag har nu e 39 årsmod 98 lika problem höger sida håller på o fryser fast någon som upplevt detta?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Brukar inträffa ibland på dämpare som är "totalslut",inte annars vad jag vet iaf..Skumt att du upplever det så ofta.

Kanske ingen direkt hjälp men ändå..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Förresten>>>Har du kontrollerat i den smidiga funktionen "sök inlägg" här på forumet?...Mycket bra idé annars :)

Mvh Janne.
ar
124
arving
dämparna verkar inte slut, konstigt att det går så fort bara ett år mellan intervallerna jag tycker att det verkar vara en svaghet på detta problem.
stefannorr
Har läst några inlägg förr om frusna stötdämpare så verkar finnas problem med de..ja bor i Lusleå=kallt ibland och har då aldrig haft några problem med de,varken på den här bmw eller förra.
ar
124
arving
ja det är nog mest här i norrland som dom problemen är jag har pratat med testförarna några gånger då dom kör förbi här men dom flinar bara så det finns nog.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om packboxen på stötdämparen är slut läcker det in vatten/kondens som sedan fryser till is. Dina dämpare är kanske slut ändå?
Vad är det för dämpare?

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
lär väll lossna i förstavägbulan annars ;)
kalle jag gissar på att det är Sachs eller va tror du ; )

SKämt åsido så håller jag med per_82 problmet är troligtvis att det kommit in fukt och då blir det som vedklabbar till dämpare.

Tror inte du kommer undan ett byte av dämparna

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
ar
124
arving
ja ni har nog rätt byte är nog det enda rätta i detta fall, men faktum kvarstår dock att det inte hjälper med någon vägbula eller gupp när det är ihållande kyla typ 10 grader o uppåt. Jag konstaterar att bmw har dåliga stötdämpare för klimatet här uppe i norrland eftersom jag har haft 3 st nya bmw bilar o alla har fått samma problem efter första vintern o jag har fått dom utbytta på garantin också men felet kommer igen efter nåt år.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är bara trasiga dämpare som kan frysa vid normala vintertemperaturer. Antingen så har man olja eller gas i dämparna, och varken olja eller gas fryser ju så lätt. Att just BMW skulle ha sämre stötdämpare än någon annan bil tror jag inte riktigt på. Det är väl Bilstein, Kone och Sachs som BMW använder sig av.

///Jesper

BMWCS #5494
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jesper>>>Även en gasdämpare har olja i...Du skrev "antingen gas eller olja".

Lite BW men jag kunde inte låta bli :)

Mvh Janne.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sant :) Skulle ha skrivit gas och/eller olja.

///Jesper

BMWCS #5494
ar
124
arving
Ja det är ju det jag menar dom är kassa till bmw eftersom dom håller bara ett år drygt för såhar det varit på alla mina nya bilar o jag vet många fler som har samma problem här uppe just på bmw bilar.Men övriga bilmärken verkar o klara sig.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

arving:Misstänker att du upplever stötdämparna som trasiga trots att dem är hela/ok...När en dämpare är såpass ny som i dina bilar ska dem inte "frysa fast"..Kan vara så att i en BMW så har du en härlig körkomfort på sommaren och innan det blir kallt,sedan när kylan kommer så förändras köregenskaperna/fjädringskomforten så till den milda grad att du(och många andra)tror att det är BMW´s stötdämpare det är fel på.Händer på alla bilar(mer eller mindre) när det blir kallt...

Förresten så gör BMW inga stötdämpare som bekant,utan det är underleverantörerna t.ex(som sagts)Bilstein,Koni,Sachs,KYB mfl...

Ska också tillägga att jag inte alls har dessa problem som du beskriver,inte heller far min som åker en 523:a..

Jesper>>>Nja..Blev nog inte helt rätt nu heller...Gasdämparen har alltid olja i sig, mer eller mindre..
Gasen är till för att hålla oljan "lagom varm" och därmed håller stötdämparen bättre vid t.ex hårdare körning innan den blir "för mjuk"
Medans en konventionell oljedämpare inte har gas.
Denna dämpartyp brukar inte hålla vid lite hårdare körning,dvs den tappar effektivitet vid t.ex bankörning eller "sportigare" körning pga att oljan blir varmare än i en "gasdämpare" och tappar därmed sina egenskaper en smula..

Mvh Janne.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Som jag skrev: gas och olja eller bara olja. :) Är ju iofs gas i dom flesta oljedämparna också, men inte under tryck.

///Jesper

BMWCS #5494
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Precis Jesper...Gasen håller oljan under tryck i en gasdämpare vilket får oljan att klara mer värme dvs dämparen klarar då mycket bättre hårdkörning.

Mvh Janne.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Vill inte verka Messerschmidt :) men vad jag vet är trycket som gasfyllningen ger upphov till där för att oljan skall skumma mindre vid hård belastning. Om den skummar så lär de förlora sin dämpande verkan för stunden genom att skummet/gasbubblorna går mycket lättare genom kolvventilen än vad olja gör. Fast vi menar nog egentligen samma sak.

Mvh Björn
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

balmgren>>Du har rätt..Gastrycket gör att oljan klarar av "kavitation" bättre dvs skummning,men det borde(enligt mig) också göra att värmeexpansionen av oljan blir mera möjlig iom "gasbubblan" :)Kan ha fel där,osäker på den kompletta vidden av gastryckets alla företräden :)

Komforten/vägegenskaperna blir också bättre med en gastrycksstötdämpare varför alla "kvalitetsdämpare nu har den teknologin...Sedan så vet jag att enrörsgasstötdämpare kyler oljan bättre också pga det "enkla röret" och kylningen blir bättre pga det.

Finns ju massor av dämpare på marknaden idag med olika egenskaper beroende på i vilken prisklass du vill handla och vilka egenskaper du vill ha.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.