|
|
|
|---|---|
|
Kommer att beställa en ny BMW i Dec-Jan och har svårt att bestämma mig för vad jag skall välja? Kan nån hjälpa mig? Vad skulle du välja? FGördelar nackdelar? Förgen skall vara svart och alternativen är: 1. E60 525 med M SPORTPAKET KOMFORTPAKET Hi-Fi högtalarsystem Professional LOGIC7, Dragkrok med avtagbar kula Golvmattor i velour Klimatautomatik med utökad funktion, Parkeringsdistanskontroll (PDC), fram och bak Telefonförberedelse för telefon med Bluetooth-gränssnitt, inkl handsfree, laddningsmöjlighet och antenn 2. E90 525 samma utrustning som E60 ovan förutom M SPORTPAKET som ej finns + 18" däck & fälg. Tycker att E60 är snyggare och tuffare och att E90 är mjukare och mer "kvinnlig". tror däremot att E90 blir mera sportig och underhållande med bättre prestanda. E90 är billigare är E60. Pustt...svårt att välja. | |
|
I det här läget skulle en editfunktion vara ypperligt. ;-) Flåklypa |
|
| STAVAR SOM EN KRÅKA... :-) | |
|
Tjena! k1mzo Som du ser har jag slaravat och stavat fel men jag menar naturligtvis E90 325...fast det kanske du redan har fattat? ;-) |
|
|
Kizmo: De e inte du som e lost :) E90 är hur som haver kommande 3:Serien. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
andha45 |
Nu ska inte jag lägga mig i vad du har för bilkostnader men 525:an e90 lär få mycket kraftigt värdefall. Antar att den kostar ca 460 (snabbt överslag) minus rabatt. I yskland finns gott om e60 525i med navi-xenon-skinn-soltak-pdc-kurvljus etc. för ca 260, som kostat 460-470 nya. 04:or med 2-3 000 mil. Bara som en indikation på 2hv... jag tror att e90 klarar sig bättre |
|
Jag hade satsat på E90 325i! Valvetronicmotor, lägre inköpspris och kommer att hålla värdet bättre, även om E60 med M-paket verkligen är underbar. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
andha45 |
Ja, jag glömde det. 525i utan Valvetronic är en duglig motor men lite mer must skulle nog vara bra, särskilt om man har sportpaket. manuell: 0-100 8,6 i ty ams (vet ej om det säger så mkt... men klart sämre än de 7,3(?) som anges för 325 e90) |
|
325:an skulle nog bli mitt val. Riktigt snygg och förmodligen ännu skojigare än 525i. Men det blir lång leverans på 325i E90 då den inte kommer förrän hösten -05. Enligt en kompis på BMW Sverige så är det 318i, 320i, 320d, och 330i som kommer först. 325i kommer alltså i ett senare skede, troligtvis tillsammans med "nya" 525i, X3 2,5i och Z4 2,5i, under hösten 2005. MVH |
|
|
Enligt BMWs ÅF så skall 2,5l motorn med valvetronic släppas i Mars produktionen till E60 och E90, men de kan ju ha fel. Mvh Janne |
|
|
Stämmer verkligen prognosen att E90 får bättre andrahandsvärde? Hur har det sett ut med äldre modeller? Har 3-serien bättre andrahandvärde än 5-serien generellt? Mvh janne |
|
andha45 |
Min erfarenhet är att ÅF inte vet mer än "folk i allmänhet", fast de tror det själva =). Men jag kan ha fel. Ja, 3-serien har haft bättre andrahandsvärde än 5-serien genomgående. |
|
bmw_chrille: Är det 320 d.v.s. 2.0l 4cyl och 322 d.v.s. 2.2l 6cyl han menar? Någon e90 318 ska det väl inte komma? Mvh, __ Bilen: Länk |
|
|
WilleW: Jag menar E60 525 vs E90 325 båda med 6-cyl 2,5l med valvetronic. Mvh janne |
|
|
JJK: Jag förstår det :) men det var "bmw_chrille" jag frågade om hans kompis information om den kommande e90'n. Jag skulle definitivt satsa på en e90 istället för e60, jag kanske t.o.m. gör det inom snar framtid... Mvh, __ Bilen: Länk |
|
andha45 |
Jag tror det dröjer ytterligare några månader tills Valvetronic kommer i 525. Jag kan ha fel men BMW:s strategi brukar vara att fasa ut gamla motorer genom att inte introducera dem samtidigt i alla modeller, och denna motor finns ju bara i 3- och 5-serien. |
|
@andha45: Det kommer en 318i, med samma 2-litersfyra på 129 hk som i 118i. Det var först tänkt att 318i skulle lanseras i ett senare skede men nu verkar man alltså ha ändrat sig och lanserar 318i redan i vår. Och 325i senareläggs till nästa höst. Jag antar att dessa uppgifter stämmer då det egentligen är "inside-info" från BMW, den info som gavs på den interna visningen av E90 som ägde rum för en dryg månad sedan i Sthlm. MVH |
|
| "@WilleW" skulle det vara :) | |
andha45 |
bmw_chrille: ja, inside-info är bra. Jag baserade mina bedömningar på hur bmw brukar handla + viss "inside-info" (bra att sätta det inom citattecken då det ju sällan är ngt extremt hemligt man vet/får veta...) |
|
Skall man behöve vänta tills hösten -05 för E90 325 så lutar det mera åt en E60 525. Desutom så dröjer det ännu längre innan det finns ett M packet till E90 och det finns ju nu till E60. Nackdelen med E60 är ju den större värdeminskningen. |
|
|
Jag pratade med BMW idag, de indikerade på att 325 "kanske" kommer lite senare. __ Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.