|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt bromsar bak denna vecka men nu börjar de ta dåligt , längre o längre ner på pedalen så har det varit ett tag nu,pga av det inte justerar upp sig automatiskt ,eller kan det bero på dåliga trummor , att de är för tunna ??? Mvh Niklas | |
|
Trummorna bak är självjusteransde, kolla så att mekanismen inte kärvat ihop. Tar parkeringsbromsen som den ska och lika på båda hjulen? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
OK, detta ska jag kolla upp på min bil under vinterförvaringen. Ska bara hitta ett vinteskott först vilket verkligen inte är det lättaste bara för att man har några få krav... ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
som sagt trummorna bak är självjusterande via en hävarm som sitter i ett jack på justeringsarmen och har en fjäder upp i ena backen, denna sitter sedan i ett av dom många jacken på justerarmen och snurrar på dess mutter så att spelet alltid är detsamma! råkade vålda av min högra baktrumma så jag fick köpa ny monteringssats och justerarm och montera ihop allt igen...riktigt pilljobb är det! dock var det väldigt bra för jag lärde mig äntligen hur trumsbromsarna funkar :) om du tar ner det så är ett tips att det är lättare att montera ihop fjädrarna mellan backarna samt justerarmen utanför trumman! lägg allt på golvet och haka på allt, sen trär du på det i trumman, lite trångt men det går! skulle sen inte handbromsen ta på ett eller båda hjulen så får du skruva på justermuttern så att backarna är mot trumman...det skall gå lite trögt att få på trumman, men du skall inte heller behöva använda mycket kraft! finjusteringen av handbromsen gör du sedan inne vid spaken! MVH Johan K |
|
|
litet tillägg! när du tar av trumman så är risken stor att det är en kant på den, gör då så att du lyser in genom bulthålen och snurrar på navet tills du ser justermuttern på hävarmen (ca kl 4) snurra sedan på denna (Vänstergängad) så att backarna åker in och trumman går att ta av...gör du inte detta så är risken stor att du gör just mitt misstag, våldar av trumman och fjädrar och hållare flyger åt skogen plus att jag knäckte min justerarm på mitten :) MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.