|
|
|
|---|---|
|
Hade en tidigare tråd här angående min trasiga lambda som jag inte fick bort, och fick rådet att kapa ner den så att en vanlig hylsa går på! Gjorde så, satte dit en 22mm hylsa och började gå loss...rejält, men fanskapet satt som berget så vad det slutade med var att hylsan rappade över...och muttern är alltså marginellt runddragen! Så..vad göra?? Min första tanke var att köpa ett nytt rör ifrån flänsen mot grenröret och ner mot katten för att få färska gängor att sätta den nya lambdan i, men det visade sig att det röret bara finns som reservdel inklusive katten och de pengarna är jag absolut inte beredd att lägga för tack vare en liten bråkig mutter! an någon hjälpa mig med en lösning här är jag evigt tacksam! Har funderat på att borra, sätta en insatsgänga och sedan skruva i den nya lambdan men det bästa vore ju om jag helt enkelt kan skruva ur den som sitter! MvH | |
|
Prova med en sexkants krafthylsa, eller en sexkant med 'flank drive' typ Snap-On eller liknande. Tolvkantshylsor är inte gjorda för höga momentkrafter. /// Gunnar E. |
|
|
Tja, det finns svetsmuttrar till lambda att köpa som tål värmen. Bara ta bort den gamla och svetsa in den nya. Torde inte kosta många kronor att få gjort på verkstad om du inte kan svetsa den själv. lycka till, Martin |
|
|
Innan du försöker gänga bort den gamla skruven som troligen är fastrostad, bör du värma godset runt skruven. Då utvidgar sig hålet och förhoppningsvis släpper det skruvens grepp! En gassvets eller liknande brukar vara lämpligt för att värma upp metallen runt skruven (den skall vara ordentligt het, gärna rödglödgad för att det skall fungera). Värm inte på själva skruven utan runt den. Akta så du inte bränner dig sedan, när du skall skruva bort skruven! Som Gunnar skrev: Använd aldrig tolvkantshylsor när det är höga moment (jag har slängt bort mina få tolvkantshylsor jag har haft och har bara sexkantshylsor kvar)! Det finns många verktygstillverkare som har ett system som gör att kraften kommer en bit in på skruvskallen och inte bara ute vid hörnen, Kamasa kallar det optidrive. Snap-on var först och hade länge patent på utformningen, men nu har patentet gått ut och de flesta seriösa verktygstillverkare har anammat idén... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: För det första. Man slänger inte verktyg... Man lägger i värsta fall dessa sämre saker i en annan låda eller liknande.. Man vet aldrig när man behöver dom nästa gång. Just tolvkantshylsor kan vara bra om det är trångt... ;-)) För det andra så har jag själv erfarenhet av skruvar och andra fästelement som sitter hårt fast och behöver värme för att lossa. Värmen som behövs är oftast inte så hög. Det räcker med att få en liten strukturförändring i materialet (inte fästelementet, precis som du säger) för att det ska lossa. På ett avgassystem spelar det inte så stor roll, men det kan göra det på andra ställen. Ju mer värme du tillför desto mer värme kommer leta sig in i skruven dessutom. Är godset rödglödgat är risken stor att skruven också är det. /Anton |
|
|
Anton, jag gör väl vad jag vill med mina verktyg! :o)) Eftersom grenröret är en del som ofta blir ordentligt varm vid normal användning (det blir rödglödgat) nyper det oftast fast skruvarna ordentligt när det börjat rostat, därför finns det anledning att värma ordentligt! Om man bara värmer runt skruven, kommer en mindre del av värmen att gå in i själva skruven, men det är ganska lite i förhållande till värmen i godset runt den. Men visst, det kan räcka att värma mindre än att det är rödglödgat, men jag misstänker att det behövs ganska mycket värme i detta fallet...(det brukar vara så när det är saker som rostat fast i grenrör). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vänta nu ett tag..... Manne74 säger att röret lambdan sitter i är integrerat med katalysatorn, och det stämmer (jag har kollat i ETK). Eftersom katalysatorer mig veterligen är tillverkade i rostfritt stål, borde det innebära att gängan lambdan sitter i också är i rostfritt. Allltså har i alla fall inte det materialet rostat (jo, jag vet, rostfritt är inte rostfritt i absolut mening, det kan oxidera det också!). Hårt åtdragna förband i rostfritt material brukar dock 'nypa fast' ordentligt ändå, så här gäller det att värma optimalt: Så varmt som möjligt på det rostfria gängstycket, och så lite värme som möjligt över i lambdasonden. Förslagsvis snabb uppvärmning med svetslåga och sen på med krafthylsa och 'stora dragskaftet' innan värmen hinner gå över i lambdasonden. /// Gunnar E. |
|
|
Det funkar med värme och våld! Jag höll på att bli vansinnig när jag bytte lambdasond på vår e-30, men det gick med metoden beskriven ovan. Kör på bara. /N |
|
|
Tackar för tipsen, har nu en ny lambda i pärlan *ler* Monterade bort avgassystemet och lade främre röret på bänk, värmde med gasolbrännare tills området glödde och med röret i skruvstäd och en kraftig rörtång släppte den taget milimeter för millimeter! Gängorna var åt skogen men grannen hade helt otippat en tapp som passade så det var bara att gänga nytt och skruva i den nya! Ibland ska man ha lite röta också... Mange tack// |
|
| Den manligaste Rörtången du hittar var mitt recept men då var Bilen bortskruvad från avgassysteme. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.