AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.247

trafikljus och förkörsrätt

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Vilka regler gäller i en korsning med trafikljus? Ofta så är det två-filigt fram till ljusen, och på andra sidan korsningen så går dessa filer ihop till en fil. Vem har förkörsrätt, när filerna går ihop till en fil?
/A
kilroy
Framgår inte det vanligtvis av filmarkeringen i vägbanan...? Ibland försvinner högerfilen, ibland vänsterfilen...Eller har jag inte förstått frågan...??
Hej
Tyvärr så har du inga rättigheter, utan bara skyldigheter vid denna trafiksituation. Det innebär att om du ligger i höger fil så måste du skyldig att underlätta för den i vänster fil som skall svänga in i filen. Ligger du i vänster fil så är du skyldig att se till att du kan byta fil utan förhinder.
Vilket i praktiken innebär att vid en kollision så blir bägge ansvariga, alltså var och en får stå för sina skador.
Så här gäller det att vara smart och underlätta för varandra, även om man kan "reta" sig på dom som chansar i vänsterfil.

Micke
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Gäller inte högerregeln?
kilroy
Konkret...vad betyder det?Om jag ligger i högerfil med bilar bakom mig, en bil ligger i vänsterfilen jämsides med mig, vänsterfilen "försvinner" 15 meter längre fram....Förväntas jag att bromsa in för att den i vänsterfilen liggandes bilen skall kunna byta fil...??Jag har inget emot samarbete i trafiken, tvärtom, men nog är det väl bilen i vänsterfilen som borde anpassa sig efter den för honom förändrade trafiksituationen...och göra ett filbyte när det är ledigt?
Tux Thunderbird
kilroy >> Låt oss säga att du har en tät kö efter dig men en liten lucka på 10-15 meter framför dig (jag vet, men ponera att du råkar köra v*lv* eller något just den dagen). Då blir det smidigare om du släpper in den stackaren till vänster före dig. Bara ett exempel, beror lite på hur det ser ut i övrigt tycker jag. Kan ju t ex vara direkt farligt för bilen till vänster att tvingas stanna precis där om han inte kan komma in i högerfilen utan att preja någon annan.

/Pingvinen

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
Hej
Intressant läsning kanske skulle vara Trafikförordning (1998:1276) där det står hur man skall göra och för det aktuella fallet så gäller §43 & §44 se länk:
Länk

Men som sagt det mesta i trafiken är skyldigheter!

Micke
kilroy
Tux Thunderbird*Självklart anpassar jag mig så att han kan smita in i en naturlig lucka om det finns en sån...
Dock verkar det inte rimligt att jag skulle stanna och därmed stoppa bakomvarande trafik.
Om det resonemanget skulle gälla fullt ut skulle vi få en otroligt orytmisk körning på alla 2-filiga gator om alla hela tiden skulle stanna eller hastigt minska sin fart därför att man uppmärksammar att någon till höger eller vänster har för avsikt att byta fil...Det skulle troligtvis öka antalet trafikolyckor dramatiskt...
Ett filbyte får bara ske om det kan genomföras utan risk för andra trafikanter. Att underlätta för någon att genomföra ett filbyte genom att lätt släppa på gasen och därmed ge en lite större lucka att smita in i är fullt naturligt. Men att trafikanterna i tät trafik hela tiden skulle bromsa och därmed stoppa trafiken för att någon skall genomföra ett filbyte som det egentligen inte finns utrymme för...det köper åtminstone inte jag...Det svaret gäller även för inlägget från MJ...
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det finns ingenting i Trafikförordningen som heter förkörsrätt, däremot är du i vissa situationer skyldig att lämna företräde. I den beskrivna situationen gäller (enligt min personliga åsikt) sunt förnuft, dvs blixtlåsprincipen.

Mats
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Trafikförordningen säger att vi ska hjälpas åt:

"Vändning, backning, körfältsbyte m.m.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

44 § Om antalet körfält för färd i samma riktning minskar skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman."

/// Gunnar E.

kilroy
43 § är en av många "luddiga" paragrafer i VTF, tyvärr...Om alla hade följt det sista stycket i 43 § så hade i princip filkörning i våra största städer i tät trafik blivit omöjlig. Det inser dom flesta, troligtvis även polis och domstolar. Därmed händer det säkert ganska ofta att förare blir fällda för brott mot det första stycket i 43 §. Det är inte speciellt ovanligt med olyckor som beror på att en förare vid start från vägkanten inte observerar att det redan ligger en bil i filen närmast honom.44 § är också lite av en "ludd"-paragraf. Delat ansvar mellan trafikanter slutar ofta med att ingen tar ansvar. Skuldfrågan kan ju bli knepig i vissa fall om inte annat.
Paap Reeder
... i praktiken blir det så här:
Vänstra bilens HF- dörr mot högra bilens VF- dörr = fifty-fifty
Vänstra bilens HF- skärm mot högra bilens VB-dörr = vänstra bilen får lackera båda bilarna.

Vänstra bilens HB- skärm mot högra bilens VF- skärm ---> till HD.

MVH /// Paap R
kilroy
Det är ju möjligt, det finns säkert ett antal prejudicerande domar eftersom det nog förekommer såna olyckor...Ditt första alternativ är jag dock mycket tveksam till. Om jag ligger i högerfilen med en bil till vänster om mig och hans fil "försvinner"...svänger han bara sin bil rakt ut till höger fast jag redan ligger där har jag svårt att se att det skulle bli 50/50...Han åker dit enligt § 43...Jag kan hävda, enligt § 43, att jag inte hade någon möjlighet att stanna eftersom jag bedömde att bilen bakom mig låg så nära så att det förelåg risk att han skulle köra in i mig bakifrån. Föreligger sådan risk stöds mitt handlande av § 43 tveklöst.Ditt andra alternativ låter däremot rimligt.Ditt tredje alternativ är mer svårbedömt...det kan ju i det fallet handla om en trängning från den vänstra bilen. Det kan ju också handla om att jag (i den högra bilen) missbedömt situationen och faktiskt haft möjlighet att underlätta för den vänstra föraren...men inte gjort det. Då finns risken att jag åker dit istället.Jag är övertygad om att om jag befinner mig i den högra filen, kör med lagstadgad hastighet, håller min fil...så ska det mycket till för att jag skulle hamna i juridiska svårigheter...Om den vänstra bilens förare lite försent har upptäckt sin belägenhet, nämligen att hans fil försvinner, och han tvingas bromsa eller rentav stanna i vänsterfilen, så lär han få stå där tills det blir ledigt till höger...Skulle han göra ett misslyckat inbrytningsförsök till höger och orsaka en olycka, det kan ju vara bilkö efter min bil, så måste det rent juridiskt bli oerhört svårt att bestraffa någon av de övriga förarna till höger för att inte ha släppt fram honom. Vem av dom skall man bestraffa? Det kan ju ligga 10 bilar efter mig...
kilroy
Det hade ju rent juridiskt varit mycket lättare att lagstiftningen hade ändrats på så sätt att bilar som befinner sig i en fil som "försvinner" måste lämna företräde till övriga bilister. Då hade rättsläget varit betydligt klarare och mer lättolkat. Då hade också kravet ökat på bilisterna att planera sin körning så att man undviker att hamna i filer som försvinner.
Paap Reeder
... helt rätt kilroy som du skriver.

Genom en kick-down i rätt tillfälle får den andre lackera.

Problemet för mig är att min främre M-spoilerstötfångare är olackad just på mitten. Blir litet svårt att få ngn annan som "åker på just den ytan" mer än jag själv.

MVH /// Paap R
kilroy
Håller med...det blir nog knepigt...såvida du inte har sån "tur" att det är någon som backar in i dig...Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.