|
|
|
|---|---|
| hej har kvar vinterdäck från min gamla saab, 185/65/15. passar däcken på min bmw E34, eller är de för smala? (inte fälgarna såklart) | |
| det e nog i smalaste laget! jag har 195 och det e ganska smalt.. Men klart det funkar! | |
|
Har samma dimension på min 525 a Marcusss och det funkar bra för mig |
|
| 185 funkar kanon på e34:an. Körde med den bredden (gislaved NF3) och den gick som på räls. Jag kan inte förstå de som ska envisas med att ha breda vintersulor. | |
| Envisas..?? det beror på att 185 har ett för lågt lastindex för en E34 då skall det vara märkt XL eller RF...annars är det 195 som gäller | |
| ...och ändå funkade det så bra med 185. Jag tror att dom som kom räknade ut lastindex tog i lite för att vara på den säkra sidan. Sedan menade jag dom som kör med 225 och ändå bredare. Känns så jäkla onödigt. | |
| Javisst det funkar bra ..men det finns måttangivelse som man inte ska eller får gå under | |
|
Håller med Loctite: varför köra med så breda vinterdäck, dom tar inte undan snömodd lika bra utan planar lättare, sen är yttrycket lägre per/ sämre grepp på snö o is. 185:or med rätt belstningsindex, (det varierar beoede på stomme o tillverkare, anges med 2st siffor ex.vis Q94), där q står för hasighetsindex o 94 för belstningen. 185- max 205 är normalt för vinterdäck. ///Magnus |
|
|
Edit: Yttrycket per kvadratcentimeter,........ska det stå ///Magnus |
|
|
vilket lastindex ska jag ha då på 185/65/15 däck för att en e34 ska gilla dem? Bilen: Länk |
|
|
Omkretsen blir ca 4 cm mindre med 185/65 än med 195/65 så det är OK, dvs både lagligt och möjligt att leva med. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| hej,original så ska du ju ha 205-65-15,annars till vinterdäck så kan du ju gå ner till 195,har jag gjort,och det funkar kanon. | |
|
Loadindex: Länk Vad du skall ha för load index står i reg beviset t.ex: 225/60-15 91H där 91 är Load index (belastnings index) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.