AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.203

Hydraliska lyftare

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Hallo, jag har en SAAB i garaget fn och vill bli av med den snarast. Problemet är det att jag vet faktiskt inte hur hydrauliska lyftare ska bete sig. Bilen låter som en diesel. Toppen har jag bytt och allt är ihop då jag upptäckte att lyftarna beter sig olika??? På några fjädrar en inre kolven och på andra får jag dra ut den. Det tyx inte vara någon skillnad på om där är olja i dem eller inte. Måste dom vara oljefyllda vid montering eller sköter det sig själv? Snälla hjälp mig fort så jag kan börja med BMW igen!
SAAB 9000 -89

MVH Topchop
Om lyftarna har dränerats på olja så kan det ta en stund innan dom är helt fyllda, dvs att all luft har evakuerats ur dom, detta är en förutsättning för att dom ska funka som det är tänkt.
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Bilen lät likadant innan toppbytet så då borde de ju varit fyllda. Det är samma lyftare i den "nya" toppen. Det var när jag skulle efterdra toppen som jag funderade på detta med ventilspel, hur funkar det med hydrauliska lyftare? Jag provade med bladmått och upptäckte då att en del lyftare satt så hårt mot kammen att inget kom imellan medans andra fjädrade ett par tiondelar.
Har nu plockat isär skrotet igen och konstaterat att vissa fjädrar som om där satt en fjäder inne i storkolven och de andra går rakt i botten och man får dra ut dem. Det är likadant med några reserver jag har liggande som inte sett olja på ett par år.

MVH Topchop
-BeeMWe-
Ska inte lyftarna bytas i samband toprenovering, d slits väl i symbios med delarna och om en del byts ut...
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Naturligtvis i en perfekt värld...
I det här fallet handlar det om en häck för ca 10k:- och det är ingen renovering direkt. Han hade en topp liggande som jag planat åt honom och sedemera monterat.

Frågan är fortfarande:

Hur känns en frisk lyftare? Fjädrar den eller ska "innerkolven" kunna dras fram och tillbaka utan motstånd?

MVH Topchop
Sätt dem i ett skruvstäd och dra ihop. Om du inte kan pressa ut någon olja ur dem och de inte fjädrar tillbaka, är de slut.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.