AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.714

Frikoppla vid sladd med X-drive?

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Har varit ute och rastat X3 i snö för första gången. Vilken skillnad mot de bilar jag haft förr. På väg hem tog jag en skarp kurva i ganska hög fart, kände att bilen var på väg att få sladd, men den rätade upp sig innan jag hann reagera. Har man nåt för att frikoppla vid dylika situationer(om man nu hinner), eller sköter X-drive det själv? Vad tror ni? Jag får väl göra lite test annars.
/A
Det var nog snarare DSC som rätade ut bilen ur sladden, för du hade väl inte DSC avstängt?

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Tror inte det spelar någon roll om du frikopplar då DSC använder sig av individuell bromsverkan på alla hjulen för att försöka räta upp bilen.
xDrive i sig förhindrar inga sladdar utan är benämningen på BMW:s 4WD.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Hmm... verkar som om xDrive indirekt kan "häva" en sladd genom att överföra drivmoment mellan fram- och bakaxel. Däremot så är det DSC som aktivt hjälper till.

___
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Nåt var det som rätade upp bilen i varje fall, änglarna runt hjulen kanske? Sist jag körde BMW på vintern, var 1981.En viss skillnad mot min 3.0Si må jag säga!Den fick jag gå ur själv och knuffa på när den slirade och inte kom någonstans, ena bakhjulet stod still, och det andra snurrade. Jag vet inte så mycket om bilar, och är inte så värst intresserad heller, men det är nåt speciellt med BMW!
/A
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Min BMW 320 jag hade och denna jag har E60 häver sladdar genom DSC. Man behöver inte göra något. Du har antisladdsystem på din också. Man undrar om det är bra att parera sladden för DSC har redan räknat ut hur man häver sladden så häftiga rattrörelser kanske har motsatt effekt. DSC kan ju inte veta vad du ska göra...

Evol-79
Nu vet jag inte hur en BMW fungerar, men jag var på förarträning med Porsche i vintras och de instruktörerna menade bestämmt att man Inte ska frikoppla då en sladd uppstår. De menade att det "lurar" systemet, nu gäller detta i och för sig 996:or och Cayenne. Men det är nog värt att kolla upp noggranare hur man verkligen ska agera i en situation för att alla systemen bäst ska hjälpa till.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Normalt 4wd betende borde innebära att du ska gasa dig ur sladden. Men som sagt många traditionella teorier sätts ur spel med diverse elektroniska hjälpmedel. Jag tror som evol-79 att frikoppla inte behövs/snarare stjälper med DSC på.
Tror inte det skiljer så mycket i praktiken mellan ESP, DSC och PSM (Porsches antisladd tror jag heter så). Frikopplar man så kan inte systemet använda sig av motorstyrningen för att sänka drivmomentet, dock kan systemet mha ABS bromsa idividuella hjul för att räta upp bilen vid en sladd.

___
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag hade förmånen att få köra X3 en av de värsta 'snödagarna' förra vintern. Det var en 3.0iA, med mycket fräscha dubbade däck. Trots halkan var det i stort sett omöjligt att bringa bilen ur fattningen trots ordentliga provokationer, och eftersom det var en automat var det där med frikoppling inte aktuellt.
Såvitt jag begripit, samverkar xDrive-systemet med DSC såtillvida att xDrive skickar kraft till hjul som inte spinner, och DSC bromsar hjul som spinner (+ stryper gasen om den tycker det behövs). DSC håller också koll på sid- och gyrokrafter samt rattutslag, och gör sitt bästa för att bilen ska hålla kursen genom att bromsa i 'rätt hörn'.
I och med att xDrive och DSC samarbetar, är det nog ingen vinst med att frikoppla eftersom DSC då ensamt får göra jobbet. Hur som helst är X3:an ruggigt imponerande i halka, och tämligen 'idiotsäker' såtillvida att den helt enkelt inte sladdar!

/// Gunnar E.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Som jag har förstått det så är vitsen med X-drive att när det är på väg att bli överstyrt så skickar den mer kraft till framhjulen som drar bilen ur sladden så att säga och tvärtom.

Bilen: Länk
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Du ska inte frikoppla utan låta systemen sköta sitt arbete i fred.

Brukar kolla njutningsfaktorn tidigt på morgonen på en fin öppen och tom parkeringsplats när det har snöat eller är halt och det är alltid lika gott att se vad man kan göra med + 2000 kg BMW.
Kommer själv ihåg första gången jag testade min X5:a på rejält halt o snöigt underlag och det känns lite märkligt när systemen börjar ta över för att få bilen på rätt kurs.

Men det är underbara vagnar att köra när väglaget visar sina sämre sidor, både när det är halt ute eller regnar rejält.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Det där med att frikoppla sitter i ryggraden. Hoppas vintern blir jättelååång, så gamla onödiga reflexer i ryggraden hinner att försvinna;-)
/A
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Åk och lek och sladda nånstans Sigdarve. Det är kul och lärorikt :) Håller med Sail om att låta systemet sköta sitt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.