AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
898

Svårt att byta till V-däck!

pe
23
peejay
520i Touring -02 E39
Mina sommardäck sitter som tusan är det nån som har tips på hur man får loss bultarna, hjälper det att värma bultarna?
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Köp en "arm" på OK eller biltema...helt annan effekt...funkade för mig i alla fall.
Ett par rejäla smällar med en tung hammare/slägga rakt utifrån och in kan få den att släppa. Annars är det bara tillräckligt lång hävarm som gäller. Förläng med rör eller liknande. Det gäller ju även att ha en krafthylsa av bra kvalitet så att man inte förstör bultskallen.
IQ
359
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Så kallad slagnyckel kan vara effektivt, men använd BARA VID AVTAGNING.

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Skruv lös samtliga skruvar från en av fälgarna, dock inte hela vägen, lössa lite på skruvarna och sedan kör du med bilen lite, gör några hårda bromsningar och sedan lyfter du bilen och testar. Gör samma process hjul för hjul.

------
Länk
Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Den enklaste och minst "farliga" sättet för fälgarna är ju att fota till dem ordenligt! Oftast bäst resultat om man placerar sparken längst ned på fälgen!!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När jag skulle byta på svärmors bil för två veckor sedan, satt ena hjulets bultar som berget! (däckfirma hade bytt till sommardäcken i våras, troligen hade man aldeles för högt tryck på mutterdragaren!)

Jag provade först att ställa mig och gunga lätt på fälgkorset....inget resultat!
Jag försökte förlänga fälgkorsets ena arm för ökat moment, med ett aluminiumrör (det enda rör som fanns tillgängligt i hela huset!)...inget resultat förutom att röret böjde sig!

Då gjorde jag ett sista försök med hjälp av en kofot. Jag krokade i den "mest böjda delen" av kofoten på det benet som gick in till muttern vid fälgen, sedan la jag den raka delen av kofoten under den arm som jag ville "lyfta uppåt". På så sätt fick jag en stum förlängning med några decimeter och det räckte för att muttrarna skulle lossa!
Det hjulet skulle man inte klarat av att byta vid vägkanten vid en eventuell punktering i alla fall! :o/

Dvs. försök finna ett stålrör eller liknande för att få en längre hävarm på fälgkorset eller vad du nu använder!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
To
46
Tove
525i Touring -92
1802 -72
325i Touring -89
Fälgkorsförlängning med ett rejält rör är en metod överlägsen allt annat!
TobbeBMW
Liksom många andra så använder jag ett rör modell "grövre" (ca 2 meter) då får man lite moment att dra loss med.

Men jag måste också säga att låta däckfirma byta däcken är ofta ren idioti, dom drar bultarna alldeles för hårt och i händelse av en punktering så får man inte bort hjulet utan man blir bara vansinnig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.