|
|
|
|---|---|
|
Hejhej, Verkar vara ett eminent forum det här. Har sökt runt en del men inte blivit mycket klokare. Beklagar om det här är uttjatade frågor! Är ny glad ägare till en 320i -98 (E36). Det är min första bil och snön här i Stockholm påminde mig om att jag behöver vintersulor... Jag är dock osäker på däckbeteckningarna och vad jag kan/bör ha. Regbeviset säger 205/60R15 91V men 185/65R 1587 QM+S som alternativ på s2. En inte alltför vild gissning säger att allt där mellan är godkänt... Finns det något däck ni kan rekommendera? Det lutar åt dubbat. Funderar på såna här Länk Serie (E36) 91-01&dimension=15 \ men har inte sett några tester på Courier. Synpunkter? Andra alt. Lite dyrare men bättre? Länk Serie (E30) 83-91&dimension=15 \ Länk Serie (E30) 83-91&dimension=15 \ Tack på förhand Erik | |
|
Jag skulle välja Hakka2, Hakka 4 eller Nordfrost 3:or. Gummihuset har rätt bra priser på dessa. Angående dina länkar och "E30" så vet jag inte riktigt vad du menar... E30 har 4-bult så dessa hjul passar ej. Sök "vinterdäck" på sök inlägg så hittar du massor av diskussioner kring just vinterdäck. |
|
| Blev nåt fel på länkarna. De länkar rätt men de extra bokstavskombinationerna har av nån konstig anledning kommit med... | |
|
Jag skulle föreslå att du köper 185/65/15. Dessa är något billigare än 195:or och faktiskt ett bättre vinterdäckalternativ än de bredare däcken. Vill du ha dubbdäck finns det väl i princip två toppalternativ att välja mellan om du vill ha bra "vinteregenskaper" (snö och is) och det är Hakka 4 och Nordfrost 3. Vill du ha mer barmarksanpassade däck, finns det däck som är stadigare och tystare på bar asfalt än ovan nämnda däck. Om det är samma pris på Hakka och Nordfrost, hade jag personligen valt Hakka. Mest för att det är ett nyare däck, som har de nya fyrkantiga dubbarna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
och jag vet ffa inte varför det står (E30)... Har inte sett några testresultat eller omdömen om Courier nånstans - anyone? |
|
|
Courier fick minus för grepp och köregenskaper på vinterväg... det är alltså inget bra vinterdäck. |
|
|
Ok jag är övertalad... Blir ett par Hakka. Tack för snabb hjälp! Nån som vet nån verkstad i stockholm som har drop-in service för däckbyte (kränga på och av däck på en uppsättning fälgar)... ? |
|
|
Bra val. Hakka (dubb) funkar väldigt bra med bakhjulsdrift. Kör dock själv med Gislaved nu men det är ingen större skillnad, tycker jag. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
| Hakka2 kostar förresten strax under 4000 på nätet. Finns det nåt ställe i 08-området som har säljer dom? Skulle behöva få de monterade direkt och får väl räkna m minst 500:- i monteringskostnad ändå | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.