|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
->SvanteE På rastplatserna längs autobahn alltså........ |
|
|
Alf_VON_SIL Visst är det så. Om du varmkör bilen i någon minut så blir det ett helvetes liv för att du inte fått upp tempen i katalysatorn så den inte renar optimalt Köper du en ny båt med samma motorstorlek kan du köra runt hela sommaren utan någon katalysator som renar överhuvudtaget. Det är helt OK. Det är bara bilar som är farliga för miljön, det har trummats i av politiker i årtionden för att kunna straffskatta bilarna i absurdum. |
|
|
Låt vara att det är så , det är endå upp till var och en att bidraga med de miljöbesparande åtgärder man anser vara lämpliga. valet är fritt. Nu är jag verkligen ingen båtmänniska men visst finns det en stark växande oppinion mot 2-takts utombordare , och det är iaf. en bra början. Vill man vara arg och bitter på våra politiker (kanske med all rätta) så ger man ju inte dom en knäpp på näsan genom att "straffa" miljön , snarare biter man sig själv i svansen då vi alla vet att politiker är duktiga med att lägga mer kostnader på oss bilister. Att spara på miljön är iaf. inget jag gör för våra politiker , snarare för att jag är bilist och skitar ner och då kan jag ochså bidra med små uppoffringar för att skita ner mindre , men valet är ju fritt. Såg i 7-serien forumet denna länk : Länk För mig är det en liten uppoffring att skrapa först och starta sen , tycker man det är en stor uppoffring så gör man såklart tvärtom - det var det tråden handlade om från början , dvs.: "hur gör ni ?" , av rent allmännintresse se hur motorintresserade resonerar , inte någon direkt uppmaning att ändra på andras beteende , sånt brukar endå inte fungera och bäst måste vara om var och en kommer till sin egen slutsats. God skrapning ! :-) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Föresten skall jag ochså testa det tidigare talare skrev med lakan på bilens vindruta ,"lite töntigt eller inte" men grannarnas bilar får väll stå där och frysa medans min bil får ha en skön "mössa" på sig - då blir an glad ! :-) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
kilroy |
Håller med "wadel"...alla åtgärder som vi bilister gör på frivillig väg minskar ju något incitamentet för våra myndigheter att införa ny och tvingande lagstiftning...Att bilismen faktiskt är en stor miljöbov är ju ett faktum som man trots allt som bilist borde känna en viss ödmjukhet inför...Mvh kilroy |
|
Wadel. Det är ju det som är den springande punkten, hur är ens samvete konstruerat. Kan jag släppa ut 8 ton skit, och så låter jag bli att köra tomgång och dra mitt strå till stacken och skära ned till 7.9 ton utsläpp per år. Kan jag må bra då och ha rent samvete. Min granne kanske släpper ut 2 ton och kör på tomgång, då får han dåligt samvete och mår dåligt. Vad är det som är viktigt, den inte den totala miljöbelastningen man åstadkommer. T.ex kan jag klaga på min granne för hans utsläpp av 100 kg växthusgas. Sen flyger jag till Mallis och släpper ut 1000 kg på ett bräde, funkar det så..... PS. Se upp med täckning på bil/rutor, jag har sett när det blåser och sand virvlar upp och hamnar imellan, sen blåser det lite och täcket fladdrar och fungerar som sandpapper.... Täcka över bilen brukar funka kanon innomhus men är farligt utomhus..... |
|
|
Förstår vad du menar , jag tycker inte att man behöver göra det till en samvetsgrej utan att man lever "som vanligt" och sedan bidrar med det man själv kan göra under rådande livssituation. Vi är många som inte har råd att årligen köpa nya miljövänliga bilar samt köra elbil i stadskärnorna , och då kan man ju istället göra det bästa med det fordon man för tillfället äger. Just vid mitt hus bor det dessutom många "gamla häckar" som både låter väldigt mycket (trasiga avgas. och sportavgas.) och pissar blårök en bra stund varje morgon 05.30 , ibland även helger. bor man på landet störs/stör man ju inte på samma sätt som i städerna. Tur jag sover på baksidan men övriga grannar och helst de längst ner i bostadshuset som får "oljelukt" till morgonkaffet , de är mindre glada kan jag lova. men visst kan det vara dubbelmoral att åka på charter 10 ggr om året (dream on drea...) och sedan inte va ett "skrapsvin" , håller med där. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Då verkar vi vara rätt mycket på samma vågländ.... Men jag måste erkänna att jag orkar inte vara duktig hela tiden. Ibland så är jag duktig, kör mjukt, byter till en katalysatorbil, använder en liten bil för mina resor till/jobb och låter den stora vila mest hela tiden. Sen kan jag rasa igenom total, t.ex åka en helt onödig sväng i det fina sommarvädret bara för att jag gillar det. |
|
|
Jag tror inte någon orkar vara 100% duktig hela tiden , det som räknas är ju det man gör största delen av tiden , och att man är medveten om att vi alla har möjligheten att göra något bra med mycket små uppoffringar. "många bäckar små..." blir många många ton när man räknar de miljoner mil som åks i detta land. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| Skrapa rutorna, jag sätter på värmen på bilen istället :-) | |
| Problemet är, när man bett grannen sluta stå på tomgång med sin bil i 30 minuter medan han äter frukost och det inte hjälper så börjar man själv göra likadant. Varför bry sig om inte grannen gör det? | |
|
BMW_MAN> Var har du fått den infon ifrån? Har åkt/kört på Autobahn i snart 30 år och aldrig hört detta. HAr även bekanta i DE som aldrig sagt något om detta. Vidare har de kampanjer i DE om att förare bör sova oftare när de kör genom DE. Och inte minst kan tex polisen stoppa dig och berdra dig att köra av på nästa rastplats och sova. Men jag är mest nyfiken på var du hämtat infon... Fridens *BAWORAK* |
|
|
igår fick 325:an stå på tomgång i 10 minuter medan jag SKOTTADE fram den. har inte använt den sen det här lappmöglet kom. jösses vad mycket snö! Nu står den inställd på Shurgard och väntar på bättre väder eller en spekulant som vill betala vad den är värd. Automat är bekvämt |
|
|
klart man startar bilen innan man skrapar rutorna om den nu har stått ute. ibland händer det att den står på tomgång om man ska iväg på ett litet tag kan lätt ha igång den 10-20 min för att det inte ska bli kall Joakim E |
|
|
Starta först skrapa sen om det behövs skrapas sen går jag in tar en kopp te och njuter vid brasan =). Tyvärr är det så man måste göra när man glömt bilen ute, jag har ännu inte hittat någon person som mot lite betalning står redo att fisa min bil varm =) Ta det för vad det är.... /Johan Hellre rik och frisk än sjuk och fattig. |
|
| Alla mina bilar står i garage förutom. 323an och med den så är jag ett "skrapsvin".. ;p | |
|
Vrider alltid igång bilen och skrapar rutorna för att sen ta sats över den snövall som plogbilen åstakommer allt för ofta! Har ändå ingen kat på mina vinterbilar, så skit de samma! Slipper imman och även risken att krysa ihjäll! Händer rätt ofta att man köper mat på McDonalds drive in och käkar på någon parkering i närheten med motorn igång ca 20-30minuter, är det ok? Då är ju motorn varm och borde inte släppa så mycket giftavfall? Ska man tänka på miljön så kan man åka kommunalt, skruva ner värmen i huset, använda sig av så lite elektrisetet som möjligt, gå och cykla så mycket som möjligt! Eller så skiter man i allt och mår gott och får ta på sig att man är miljöbov! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Miljö? Skrapa medan kupén blir varm låter inte så farligt för mig och det är precis så jag gör och kommer att göra framöver. Helst använder jag en bensindriven motor och kupévärmare som man kan ringa igång... Men som sagt, jag är ingen miljövän heller. |
|
| Själv lägger jag en gammal trasmatta över rutan så jag behöver aldrig skrapa ;) | |
|
Jag pendlar in och ur Göteborg varenda dag i mitt bittra liv och såg en massa kor i våras beta precis intill E6:an. De stog där och beta medans det var rusningtrafik och bilarna switchade förbi. Jag tänkte hur farligt är dessa bilar "ingentligen" jag menar vi odlar ju mat brevid många av våra stora vägar. Tänkte också så jävla farligt kan det ju inte vara, om det vore så himla farligt så borde det ju vara helt dött efter vägarna. Men det är ju tvärtom, det växer ju gräs och träd så vägverket måste ju röja i dikena i tid och otid. Håller ni med är det inte konstigt? Jag menar inte att det inte är farligt men det ser inte farligt ut. På mycket tungt belastade vägar borde man ju se någon försurnings tendens men icke. Växer ju som fan. Sedan står det någon bonde uppe i norr och gnäller på att sin gran tappar alla barr längst upp och funderar inte om det ändå är stockholms trafiken som får granen att tappa barren. Lurigt det dära, nästa lika lurigt som svensk politik. mvh kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.