|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Jajemen!!! Dock kräver min tjänstediesel att den står på tomgång för att Webaston skall komma igång.... ( och snabbt värma upp motorn till normal driftstemperatur) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Enligt instruktionsboken kan man låta bilen stå på tomgång en liten stund vid extrem kyla. Undrar bara vad som räknas som extrem kyla? +-0 -5 -10 -50? Antar att det är utifrån tyska eller centraleuropeiska väderförhållanden eller är det ett tillägg för skandinaviska instrböcker? |
|
|
gäller E34 |
|
|
numera skiter jag i att låta bilen stå o puttra såvida den inte står utan värmare. då får den gå, sticker jag ner på loaka affärn å det är lite folk får hon styå och puttra på tomgång, ingen som bryr sig ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Är det ingen som har bensinvärmare (alt diesel), dvs helt oberoende av elstolpar och annat elände?? Hade det på Volvon tidigare och skönare kan det knappast bli. Komma till bilen i tex Åre, alla andra bilar har 10cm is att picka sig igenom för att ens kunna öppna dörren, och ens egen helt torr med lite restånga. Ahh!! Underbart. Skön idé att starta bilen och gå in för lite frukost, hur gör Ni med säkerheten?? Vill inte gärna lämna en halv mille på gatan med motorn igång och bara för någon att hoppa in... Vad har Ni för grannar som blir störda av "bullret"?!??! Eller kör Ni utan ljuddämpare?? En modern bil hörs inte på tomgång.. Annars är jag nog ett miljösvin i denna aspekt startar först, skrapar sen (gärna vänta någon minut eller två dessutom innan så att isen mjuknar lite..). Fast Bruksbilarna är alltid hyffsat nya vilket torde hjälpa miljön. Diesel med partikelfilter är mitt bidrag till en bättre miljö idag (renare än bensinvarianterna) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Idag var jag ett riktigt skrapsvin, ca 20 min. Gräva, sanda, skotta och tillslut kom jag iväg. Hoppas inte grannarna hörde oljudet från mitt sportavgassystem, tror att snön dämpade ganska bra. | |
|
Kör med M & K-värmare som startar ca 2 timmar innan jag ska åka iväg. SKönt med varmt inne då skinnet annars är svinkallt. Praktiskt att slippa skrapa rutorna. Behöver ju bara borsta bort all snön så att man inte snöar ner alla bakom när man fått upp farten. Motorn startar jag bara först jag är klar och åker iväg på en gång. Tror det blir bäst så. Fransosen |
|
| Är det lika kallt som det har varit senaste veckan,ner emot -30grader som hjäper en kupévärmare(1200w) inte till för att hålla rutorna isfria då får man skrapa ändå,och jag har gärna bilen ett par minuter på tomgång så jag slipper frysa.Enligt polisen här i byn så gäller inte tomgångsförbuden om det är kallare än -20.Vi hade problem med en gammal tant som sprang in i bilar och slängde in lappar med ordet "miljösvin"in i bilar som stod på tomgång längre än 3min men polisen förklarade för henne vad som gäller vid extremkyla. | |
|
Har varit i Gällivare idag... -22 och på vägen dit såg jag -31 på yttertempmätaren. Körde Nissan minibuss i tjänsten och den fick knappt upp innertempen. Brrrr... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
"Enligt polisen här i byn så gäller inte tomgångsförbuden om det är kallare än -20." Skulle gärna vilja se den lagtexten någonstans.... |
|
Njuren |
De va ju sattan vikken debatt de blev!? Hur ni än vrider o vänder det så kommer människan ändå ta kål på sig själv till slut! Gud skapade jorden till djuren! sen råkade en dinosarije eller ngt skita ut en mygga som så småningom utvecklades till jordens framtida förgörare...... BMW - i nöd och lust? |
|
Jag låter alltid bilen gå på tomgång ca 15-20 sekunder, innan jag kör iväg (oavsett om det är vinter eller sommar). Då kommer oljecirkulationen igång innan motorn belastas och slitaget minskar.... Om det gör mig till ett miljösvin...oink!? ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stente Finns säkert ingen lagtext ang köldgräns men antar att polisen är klokare än att skriva böter åt folk som inte vill frysa häcken av sig. |
|
| jag tar min hälsa före avgasutsläppen då det är nödvändigt att skrapa, som i morse när det var typ 8cm snö på bilen! | |
kilroy |
Någon lagtext angående köldgräns vid tomgångskörning finns knappast...däremot är det mycket möjligt att man i den kommunala ordningsstadgan har skrivit in lokala bestämmelser.Mvh kilroy |
|
Är det så satans kallt så går det ju inte att köra iväg med en lite äldre bil. Även om man skrapar så immar det ju på direkt igen om den inte fått varmköra lite. Så funkade min förra vinterskruttbil i alla fall. Jag skulle vilja se den polis som beordrar mig att blåsa iväg direkt utan sikt och på så sätt riskar att köra över både barn och gamla. Ungefär som at man inte får sova på rastplatserna, vad ska polisen göra, säga åt mig att starta upp och dra iväg i 250 blås trots att jag är medveslös av trötthet. |
|
|
Försöker i det längsta undvika att använda isskrapa då kvaliten på rutor nuförtiden verkar vara direkt undermålig. Tycker att både framruta och bakruta mer elle rminde blir repiga för ingen eller mycket liten orsak Har därför alltid ett gammalt lakan i skuffen som läggs på vindrutan när jag parkerar ute för att undvika is på rutan, ser lite töntigt ut men funkar bra. Bakrutan görs ren med hjälp av eltrådarna som åtminstonde på min X5:a fixar det på i nolltid. Behövs lite extra hjälp när bilen inte står hemma använder jag BMW:s eller Statoils spray för avisning,,,vilket iofs kan vara en annan variant av miljösvin. Står bilen hemma är det kupevärmare som gäller i kombination med lakan på framrutan. Saknar dock min värmare med tids/fjärrstyrning som fanns i E38:an, otroligt bekvämt och smidigt när man som jag ofta parkerar på flygplaser och liknande. Får nog bli något liknande i nästa vagn,,,,,när jag väl bestämt mig vad det ska bli. |
|
|
Inte sova på rastplatserna??? *BAWORAK* |
|
|
Tidigare här jag hade bil var jag en stiolt skrapgalt eller Umweltschwein som de säger i Dusseldorf med omnejd. Men med nästa bil ska det tamigfn köpas en garageplats så skrap och grävbehovet minimeras. |
|
|
Startar bilen, skrapar rutor åker sedan iväg. Oavsett vad lag och miljön tycker om det. Staten gnäller om hur mycket våra bilar smutsar ner, men om man gjorde alla vägar rakare, bättre väg yta så kommer ju bilarna rulla lättare och dra mindre bensin = bättre för miljön. Antar att det är billigare att skylla på bilisterna och derar bilar, det går alltid att lägga till någon mera straffskatt på bilisterna som ska betala miljö samvetet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.