AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.034

Är ni skrapsvin ?

Sida 3 av 7
Först borstar jag av bilen sen skrapar jag rent rutorna sen startar jag och åker i väg
På vilket sätt skulle det slita mer på bilen att låta den stå på tomgång än att köra iväg direkt? Jag har varmgarage men när jag är borta så e jag mestadels ett STORT svin.

Ide'n med spolarvätska i en sprayflaska verkar rätt bra annars. Kanske borde skaffa en sådan...
bustorp
Otroligt vad detta var intressant.......

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Bones

Så smidigt, att du har den "i anslutning till ytterdörren" ;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

tagge>>>Ja,det är ju så att en motor som står och "rullar" på tomgången tar otroligt mera TID på sig att bli varm,och som alla vet så slits en motor mera pga att du har "glest" mellan div friktionspunkter när motorn är kall,vilket gör att du "nöter metall" i onödan då+ att en kall olja smörjer sämre,därför är det absolut bäst för både miljön och motorn att börja få belastning direkt för att uppnå driftstemperatur så snabbt som möjligt...i början naturligtvis med moderata varvtal av naturliga skäl...

Mvh Janne.

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har alltid monterat in motor och kupevärmare i bilarna jag ägt,är en komfort detalj som är ett måste enligt mig.Man sparar fem minuter på morgonen med att slippa skrapa samt en tank om året i såppa.Har skinnklädsel i min bil utan kupevärmare är det som att sätta sig på en kall parkbänk..Usch!
Gu
195
Gumpy
330 -01
Var ett skrapsvin, men tänkte till en extra gång tack vare Wadel. Ska prova flaskan med varmvatten också. ;)
bf
305
bfg
M3 SMG -02
På statoil idag hittade jag en flaska Sonax Defroster som tydligen fått fris från tyska AMS bland annat... Med Wadel's ord ringande i huvudet så blev det ett snabbt köp och nu skall det testas nästa kall skrapar-morron!

/bfg
Tänkte på det här med spolarvätska i flask och spraya på rutorna, rinner det inte ner efter bilen och lämnar fula rinnmärken? Här i umeå så är det mest is och damm, ingen snö, så har man lite vatten på bilen så fäster dammet i vattnet = fula märken på en mörk bil när vattnet ångat bort i VARMGARAGET =)

/erik
Prova f*n inte flaskan med varmvatten om det är riktigt kallt! Rutan kan spricka hur lätt som helst. Fråga mig hur jag vet :).

ja brukar starta bilen (efter att ha haft värmarn på halva natten), sen går jag in och fikar, behöver inte skrapa rutorna för värmarn har tinat av hela bilen. när jag kommer ut till bilen igen så har den full arbetstemp och är varm o go inuti. mvh johan
kilroy
Jo, det händer att spolarvätskan rinner ner utefter karossen om man överdoserar...lämnar inga märken när bilen är tvättad dock.M3*
Skållhett vatten är kanske lite onödigt, du har nog rätt i att rutan kan spricka om det är riktigt kallt ute...
är ett så kallat svin själv, tills jag bytt blockvärmaren (som visade sig va trasig). när det är riktigt kallt låter jag kärran stå o puttra ett par minuter med värmare igång.....

behöver inte skrapa rutor då jag står under "carport"

___
Mvh
Patrik N.
Tux Thunderbird
Istället för att skrapa rutor hela tiden har jag bosatt mig i en provins tillräckligt långt från polcirkeln ;)

/Alla pingviner vill inte ha permafrost.

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
Eftersom jag kör en Citroën som ändå måste stå på tomgång ca 1 minut innan den fått rätt höjd så startar jag bilen innan jag skrapar rutorna :)
Använd inte varmvatten, speciellt inte när det är under -10. Värmen försvinner otroligt snabbt och man förvärrar bara resultatet, tror inte äldre glas mår bra av för varmt vatten heller när det är kallt. Blanda i spolarvätska istället så blir resultatet bättre. Sedan finns det avisnings-spray att löpa också.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Är själv ett wannabe-miljö-svin, fast tvärtom, eller nåt ;)

Kör med motor- + kupévärmare och behöver oftast inte göra mer än rycka ur sladden, starta o köra iväg. Men är det så att jag åker på o dra bort snö och/eller is så startar jag bilen först o på med fläkten, för när super-heta-jag kliver in i bilen så immar det igen fullständigt :(
o då får man stå nån/några minuter till innan man vågar köra iväg p.g.a. sikten...

Förresten, ni som har motor-/kupévärmare. Hur länge har ni den inkopplad? Jag brukar ha min drygt 2h innan jag skall iväg.

MVh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag startar bilen innan jag skrapar rutorna. Vem fan bryr sig om att miljön mår dåligare av dom minuterna. Ärligt talat så skiter jag i det.
Ni som tänker på miljön, varför inte åka kollektivt eller fram me cykeln eller nått?... mvh Daniel

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
Patrik_N: hemma, mellan 1h och 4h, har stolpe med temperaturstyrd timer. på jobbet - hela dagen :)
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min röv mår bästa av värme så jag vevar igång V8:an och sätter på stolsvärmen samt låter den flåsa luft på rutan för att slippa imma när jag kommer in i bilen. skinn är KALLT på vintern. Ingen granne blir störd av att bilen går 1-2 minuter innan jag åker. Miljöpåverkan? Visst men tänk på alla bilar som sitter fast i köer inne i Stockholm, börja med dem först! När tjejen kör till jobbet tar det ca 45 minuter istället för 10!

Automat är bekvämt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.