AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.035

Är ni skrapsvin ?

Sida 2 av 7
bf
305
bfg
M3 SMG -02
OT : wendtan, kanske det... är det inte tillverkningsår som räknas? Har ingen aning längre...

/bfg
OT igen: Vet inte om bmw själva räknar September som årsmodellsbytesmånad men i Sverige är det ju reg-datum som gäller, dvs ingen bil innan 2005-01-01 kan va en 05'a. Blir lite snett men så är det.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hemma, så kör jag med motor och kupévärmare eller garaget, beroende på om jag eller frugan kommer hem först...
Men från jobbet så blir man ett skrapsvin mest för att det är bekvämt, men på hösten så är det också för att man har så mycket imma på rutorna så man inte kan köra iväg ändå.

/Christofer
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hemma, så kör jag med motor och kupévärmare eller garaget, beroende på om jag eller frugan kommer hem först...
Men från jobbet så blir man ett skrapsvin mest för att det är bekvämt, men på hösten så är det också för att man har så mycket imma på rutorna så man inte kan köra iväg ändå.

/Christofer
kilroy
Varmgarage och motorvärmare brukar lösa problemet. Dom gånger jag tvingas parkera någon annanstans så är det försiktig skrapning som gäller. Har också en sprutflaska med "himmablandad" spolarvätska i bilen. Den fryser naturligtvis inte, även om det är -25 grader ute. Den sprutar jag på rutorna, startar bilen...efter någon minut börjar istäcket på rutorna att luckras upp. För övrigt begriper jag inte varför det skulle vara så mycket bättre att köra direkt istället för att varmköra? Om katalysatorn renar noll med kall motor gör den väl det även när man kör...uppvärmningstiden krävs ju oavsett vilket...Miljövänligt tänkande är självklart bra....men kör man en bil som drar dubbelt så mycket soppa som en Micra så känns varmkörningsproblematiken mycket marginell...
Wendtan, Kalle: hur funkar Sheiben-enteiser ? sprejar man det på isen? eller smörjer man in rutan innan frosen tar i? hur snabb är vwerkningstiden?

glöm inte TOMGÅNGSFÖRBUD i Stockholmlän! startar man bilen först och skrapar rutor sen så tar det garanterat längre tid än 1 minut och då bryter man mot det lokala förordnignen med eventuell påföljd i form oav böter.
z3c4ever: Det är en spray som appliceras på befintlig frost/is.
De brukar verka på ca 1-2 minuter och rekommenderas som sagt varmt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ik
223
Ika
525i -88
Ni som då bor i norrbotten och lyckas med att få er bil varm under "skraptiden", kan inte ni berätta vad ni har för bil för så fort har min bil aldrig blivit varm. Eller skrapar ni i 10 minuter?

Jag själv som fryser så fort det är +5 skrapar kanske snabbast i europa. Tävling på gång? EM i rutskrap...;)

Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Bilen hinner inte bli varm under skraptiden... men värmen kommer x antal minuter snabbare om den fått stå på tomgång.
Det tar mellan 2-15 minuter att få rutor som man kan se igenom/trafiksäker bil (ingen snö på taket vid körning tex) beroende på olika faktorer.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Vilken fart tråden tog , skönt och se att många väger in miljöaspekten i det hela. !
Jag kör självklart inte V12 på vintern , dels för vägsaltet men ochså för miljöns och ekonomins skull , kör faktiskt inte v12 alls mer än ett par få hundra mil om året , har ju bara ett körkort om ni förstår vad jag menar :-)
(hela charmen med v12 tappas om man kör det till vardags i ur och skur)

BMW_Man : ja det där vet du ju inget om alls har du just bevisat på ett högst patetiskt vis. var god räkna upp mina grannars fordon och mina fordon som här dagligen brukas så kan du ju ge ton i skällan efter det.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Njuren
Äntligenfredag vill ja bara säga!! Skrapa rutor vilken pina...Ända sen ja tog körkort har ja varje vinter kört min egen uppfining.Precis innan ja ska till jobbet tappar ja upp skålhett vatten i en tom 2 liters Cola flaska inne på badrummet =) fixar biffen smidigt o repfritt!

Miljö o rep-vänlig metod!

MVH njuren

BMW - i nöd och lust?
kilroy
Hett vatten i en Cocaflaska...besvärligare behöver det inte bli...Billigt-Miljövänligt-Wattenbaserat))
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jeppe!
Du svarade inte på frågan, "hur gör du?" Brukar du starta bilen innan du skrapar eller?
/A
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

BMW´n = kall garage, starta och köra, alternativt skrapa och köra. Inga problem då det är en BMW med äkta ingenjörskonst, speciellt motorn.

Volvo.....skrapa först......sedan väcker jag ALLA grannar. Skulle jag låta Volvon stå på tomgång skulle jag gasa ihjäl alla grannar på 5 min.

/Wallace
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
kilroy:
Om man nu inte har en Cocaflaska då? Då blir det ju jättekrångligt;-)
Själv startar jag bilen och kör iväg utan att se, jag litar bara på änglarna runt hjulen!
/A
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Sigdarve: Den kan kanske funka med Fanta åxå, men det är ju dumt att chansa :-)

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Garagesvin:) men utan garage vore jag nog "skrapsvin"!

------
Länk
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag är nog bara ett vanligt svin ;)

Kupévärmaren gör att man slipper för det mesta skrapa rutor.

I de fallen som man skrapar rutorna gör man det med motorn avstängd...Alldeles för rädd om motorn för att den ska måsta gå onödigt länge på tomgång :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
WEBASTO - så stavas det... :D

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Ika skrev:
"Jag själv som fryser så fort det är +5 skrapar kanske snabbast i europa"

Skrapar du redan vid 5 plusgrader, eller har jag missuppfattat dig?
/A
;-) för säkerhets skull
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.