AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.037

Är ni skrapsvin ?

Sida 1 av 7
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nu när temperaturen gått under noll har alla skrapsvinen kommit fram och gör sitt absolut bästa fär att ge oss alla mer växthuseffekt och mera lungcancer , Jag menar självklart alla de bilister som FÖRST startar motorn och låter den gå några minuter på tomgång under tiden de skrapar rutorna för att sedan kunna sätta sig i en varm bil.

Själv skrapar jag först och startar sedan motorn och kör iväg på direkten om än lite lugnt , tycker det är ett jävla ohyffs att stå på tomgång och spy ut avgaser och buller när bilen står stilla.

Ok , det är bekvämare att varmköra bilen på tomgång men jag menar att man INTE tar sitt miljöansvar genom att göra på så sätt , särskilt som katalysatorn renar 0% de första svinkalla minutrarna.

Hur gör ni ?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ur miljösynpunkt är det absolut rätt att köra iväg med så liten fördröjning som möjligt för att få katalysatorn varm och fungerande, tomgångskörning räcker inte för att värma katalysatorn i någon större utsträckning.
Räcker inte miljöbiten som skäl kan även tilläggas att en motor inte mår bra av att varmköras på tomgång någon längre tid...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag skrapar först och kör sedan, precis som Wadel. Eller ännu hellre: använder BMW's Sheiben-enteiser (isborttagare) :)

Ärligt talat så är det mest för att jag vet hur mycket stryk motorn tar av att stå på tomgång precis när den är nystartad, att det blir en positiv miljöeffekt är ett stort plus i kanten.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Har aldrig skrapat rutorna på min bil, kupévärmaren sköter jobbet = helt repfria rutor :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kommer inte ihåg när jag skarpade rutor sist , men skulle jag råka ut för detta nån enstaka gång, så självklart startar jag bilen och sätter på stolsvärmen, min hälsa är för viktigare än lite avgasutsläpp. Men jag skulle aldrig göra detta dagligen som en del grannar jag passerar som går ut och startar bilen och går in och äter frukost!! vansinne att inte ha kupe och motorvärmare om man åker åker dagligen till jobbet och har bilen ute.
Ett måste för både bilens och ägarens hälsa.

Där jag bodde tidigare var det en granne som fick en potatis
intryck i avgasröret en natt just pga okynnesvarmkörning och frukostätande. Det var inte jag trots att jag bodde närmast och retade mig mest :)) Men förmodligen fick jag skulden för det ;)

///MVH Hasso
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
99% av oss som bor i Norrbotten startar bilen innan vi skrapar rutorna. Så vi är nog "skrapsvin".
Men de flesta av oss skrapar sällan då motor och kupévärmare är standardutrustning i bilar häruppe.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jag har bilen alltid parkerad i varmgarage, borde väl vara det bästa? Finns inget varmgarage så ser jag till att få tag på en motorvärmarplats! Att skrapa rutorna är jobbigt! =)

/Erik
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Guilty as charged ! men jag skrapar jäkligt snabbt :-)

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Jag skrapar inte heller mina rutor alls. Det blir alltid repor av att skrapa, oavsett hur man än gör. Visst är rutor en "slitvara" men sidorutor och bakruta är ju inget man byter i onödan.
Har bilen i garage, och vid de enstaka fallen (typ 2-3 gånger om året i skåneland) då det hunnit frosta på innan jag kör hem från Jobbet så sätter jag på rutvärmen samt maxblås på rutorna.
De brukar ta ungefär 1 minut innan frosten börjar släppa.
Jag har faktiskt en Bmw enteiser i bagagen just in case.
I de fallen då de faktiskt snöat på bilen vilket är fruktansvärt ovanligt i skåneland så sopar jag väldigt försiktigt bort snön med en liten borste. Men någon isskrapa äger jag inte, och tänker inte skaffa någon heller.

Min 330 är i miljöklass 1 och bör "svina" ner betydligt mindre än många andra "häckar" från 80 och början på 90 talet.
Jag menar inget illa om bilar från denna tidsepoken, men Sveriges bilpark hör väl till en av de äldre i Europa.
Vad de grundar sig i är en helt annan historia :)
Mvh
En glad invånare i skatteparadiset sverige.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Har oxå varmgarage...myyyys. Fast var tvungen att ta en runda med firmaforden precis och skrapade då rutorna innan jag startade och körde iväg. Hade jag inte läst denna tråden imorse hade jag nog gjort en nöffe....=) men inte nu mer. Tack

///Egget
Länk
...svar ja...skrapade senast nu i morse...-5° och frost på alla rutor...

/ Joakim

Länk
Jag har en vanlig blomspruta fylld med utspädd spolarvätska förvarad inomhus i anslutning till ytterdörren.

När det är is/frost på rutorna så borstar jag bort snön och sprayar på lite spolarvätska på rutorna. Iom att vätskan är rumstempererad så smälter den nästan allt på rutorna.

Efterskrapar lite med gummidelen på skrapan. Sedan startar jag motorn och kör iväg med rena rutor.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Garaget sköter det där! :-)

Mvh Abbe

Länk
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Ja, det är jag nog... Vad är BMW Scheiben-enteiser för nåt?

Är det ungefär vad Bones beskriver?

/bfg
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Bones: Ingen dum idé. Ska jag nog testa i vinter. Om jag får tummen ur...

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Bfg: Det är en väldigt bra produkt som smälter is/snö från rutorna eller var du nu använder den. Rekommenderas varmt!

Länk
Jag är ett skrapsvin!!! Man slipper lite imma på rutorna när man kör iväg(trafiksäkert). Nu har jag vinter bilen på gatan och ej tillgång till motorvärmar uttag. :(

Under min exil i Skåne hade jag fint garage. Tjejens bil var dock en ute bil. Men där nere behöver man ju aldrig skrapa rutorna, max 10 gånger om året.

Varför skulle det vara skadligt för motorn att gå på tomgång någon minut? Det borde ju vara värre att dra iväg direkt. Specielt när man ska gasa sig igenom en snövall med iskall motor.

Bones, tack för tipset med blomsprutan ska testa det imorgon!
Wadel: En miljövän med V12'a, det va som f-n ;-)

Ska erkänna att jag tillhör kategorin som startat bilen först o skrapat rutorn sen, efter detta påpekande ska jag dock ändra vanor så nu har du åstadkommit något positivt med denna tråd !

Wendtan: Va kostar den där produkten på bmw ?
bmw320i: De var ett bra tag sen jag köpte den(typ 2 år sen), men om jag inte missminner mig så var priset runt 60-80 kr.
Kalle har säkert en fräschare prisuppgift.

Om jag kört V12 så hade jag nog legat lågt med miljöaspekten :)

Bfg: Borde inte din 330 räknas som 05:a med tanke på att du precis hämtat ut den? alla bilar from sep månad blir ju automatiskt nästkommande årskull.

Länk
bustorp
Bones har dagens bästa förslag (tills någon kommer på att spolarvätska är farligt för miljön).

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Wadel....kasta inte sten i glashus.

När din granne är frammet vid jobbet med sin micra som han varmkört under skrapningen så har han i alla fall bara släppt ut en bråkdel skit och slitit på naturens resurser som du har gjort med din 7-serie.

Om du bryr dig så borde du också gå över till en micra och inte klaga på andra.

PS, Jag skiter själv i miljön och kör en stor BMW DS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.