AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.726

söker värme i min bil

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min 518i har fungerat perfekt när det gäller värmen, de övriga två har jag fått skruva lite på i omgångar...

Var luftningsskruven sitter har jag inte kollat, någon annan kanske har koll på detta?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm jag har problem med 323E21an, den ger ingen värme överhuvudtaget, det har blivit sämre och sämre tills det inte kommer någonting alls. Jag har luftat kylsystemet jättelänge och inga bubblor kommer upp till ytan, värmeelementet läcker inte, värmeventilen (armen på den) rör sig när man vrider på reglaget i bilen, motortemperaturen är näsintill konstant precis innan mittläget eller tangerar det beroende om man kör landsväg eller
kökörning dvs termostaten måste vara ok speciellt som bilen aldrig kokar heller. vad kan vara tok? tyvärr har fläkten lagt av också, men jag fick tidigre in värme trots detta, så det har ju inget med värmeproblemet att göra.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
FRIFART: Värmesytemet i din bil skiljer sig mycket mot E34, jag tycker du ska starta en ny tråd istället.

Erik

___
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
har provat nu att dra ut den 3 poliga kabeln till värme ventilerna
men icke det hjälpte inte iallafall.ingen värme till passagerar sidan bara lite ljummet kom det ibland å sen kallt.och det gick inte att minska på värmen på min sidan sedan jag dragit ut kabeln. vad är det som kan vara nästa felkälla. tänkte att man går igenom fel källorna en efter en.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kände du om båda slangarna i till kupen var lika varma?

Luftningsskruven sitter på kylarens ovansida, det står "Entlüftung" vid den. Jag antar du har luftat systemet med värmen på max, efter du spolade rent kylaren?

Erik

___
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
jag har känt på slangarna tidigare och då var alla lika varma.ja har inte luftat systemet sedan jag spolade igenom det. men det var likadant problem med värmen innan också. men ska lufta systemet imorgon ändå. nu när ja vet var den rackarn är.en sak jag inte fattar HUR det kan komma lite värme ibland och sen efter ca 20-40 sek så blåser det kallt igen. och så där kan det hålla på och sen helt plötsligt är det bara kallt hela tiden igen.

ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
var idag och felsökte lite ang värmen. bla luftade systemet och kollade upp reglagen bakom instrument panelen.allt såg ok ut
sen skruvade ja bort ett täcklock brevid luft utsläppett vid golv. och kom fram till tror att det är värme paketet. 2st rör på ovan sidan går in till vad ser ut som en ventil av nåt slag.och sen går 2 st rör på undersidan av koppar till en ser ut som en kylare eller nåt. vad jag undrar är denna sk "ventil" vad är det för nåt. är det en ventil eller? nån som vet ?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla om du hittar det du menar här: Länk

Var det höger eller vänster sida du skruvade på? Var det höger, är det nog exapnsionventilen till AC:n (nr 3): Länk

Erik

___
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
ja det var den rackarn.kan den ha nåt med att att jag inte får värme på passagerar sidan. ? eller är den bara till för AC:n?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den är bara till AC:n (jag antar du har den avstängd).

Jag kom på att det finnns en extra cirkulationspump (nr 1) intill värmeventilerna: Länk

Går den sönder, borde värmen kunna bete sig som din.
Kolla om den får ström, jag tror den ligger på säkring 52. Kolla också över samtilga säkringar.

Bra kopplingsschema hittar du här: Länk

Erik

___
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
ska kolla upp det. tack du är en guld kille
Erikw.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.