AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.725

söker värme i min bil

Sida 1 av 2
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
Har en 518 -95 touring med AC. det kommer bara värme på förar sidan golv+panelsidan+vindrutan.men dock ej från dörrsidan där kommer det bara kallt. och dålig värme när bilen går på tomgång. gasar jag så ökar värmen.passagerar sidan kommer det bara kalluft ifrån+även bak.vredet till pass sidan känns som att det har inget motstånd .ej samma känsla när jag vrider på förar sidan.

Raka rör och pjäxorna i pannrummet

Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Kolla värmeventilerna sitter vid torpedväggen i motorrummet tror jag, Har du bytt kupefiltret, viktigt för luftgenomstömmningen. när du har ac.

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
jo
12
johan 79
528 iat -97
Gäller detta även E39? Hade lite problem med värmen idag på 528:an. På förarsidan hade jag normal värme, men på passagerarsidan och utblåset till baksätet blåste det kallt. Efter att jag kört en stund kom värmen på passagerarsidan igång, dock fortsatte det blåsa kallt bak. Bytte vattenpump och termostat i somras (i förebyggande syfte) på verkstad. Kan det vara dåligt luftat kylsystem eller är det ett ett elektroniskt fel i kliman? Nya kupéfilter för 900 mil sedan.
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
den bilen jag har är en e34
skall ge mig på värme ventilerna imorgon
hoppas det är det problemet

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det låter som om du har flera fel.

Jag skulle börja med att lufta kylsystemet samt kolla värmeventilen på passagerarsidan (ryck sladden i motrorummet, då ska de öppna max).

Får du fortfarande ingen värme på passagerarsidan även om du ställer förarsidans reglage på max, alltså förbi klickläget?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan också vara någon spjällmotor i luftkanalerna som pajat eller lossnat (dom sitter i veka plastfästen som lätt går av).

/// Gunnar E.
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
Nej det kommer ingen värme på passagerar sidan fast jag provat alla möjliga inställningar. spjällmotorn vart sitter den är det under instrument panelen?. hur man kommer åt den.?
ska iväg idag och felsöka på värmen

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Spjällmotorerna har egentligen ingen koppling till detta, de stänger/öppnar spjällen för friskluft tex, dvs när du vrider på vredet mellan munstyckena på instrumentbrädan. Men de kan iofs ha lossnat, du kan komma åt den högra om du demonterar sidan på passagerarsidan.

Vet inte vad det kan vara, om du ställer förarvrdet på max, dvs förbi klicket då ska det komma samma på båda sidorna oavset inställning på passagerarsidan, den bortkopplas så att säga. Om det inte fungerar och du ändå får luft i samma styrka som på förarsidan...ja då vettefasen vad det kan vara.
Där bak ska det bara komma kallt, så det är inget fel i sig.

*BAWORAK*
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
rev isär värme ventilerna idag.rengjorde och allt såg fint ut. sen spolade jag med vatten in i kylaren för att göra rent. men icke problemet återstår.och slangarna som går till värmeventilerna blir varma så det måste ju cirkulera vatten igenom där.vredet för värmen på passagerar sidan känns helt tom när man vrider på den.börjar fundera på att nånting har pajat bakom vreden till värmen.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jodå, spjällmotorerna har i högsta grad med värmen att göra. E34 med ACC har ett helt gäng spjällmotorer, varav två eller fyra (beroende på utförande på AC:n) styr blandningen varm/kall luft. Temperaturregleringen sker alltså inte bara med värmeventilerna, utan också med spjällen.
Eftersom du har vred för värmen, har du nog 'lilla AC:n' där några av spjällen är mekaniskt manövrerade från vredet. Kolla så alla vajrar är hela, och att både höljet och själva vajern sitter fast som dom ska i bägge ändar.

/// Gunnar E.
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
Japp det ska jag göra.kolla upp spjällmotorerna. det blir nästa uppdrag.om jag ska så behöva riva hela bilen så SKA jag hitta felet.
det är härligt att ha en BMW när det finns sånt här bra forum och bmw älskare som hjälper till.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det borde fortfarande komma varmluft överallt om du vrider förarvredet till max och det var det jag menade md att spjällen i sig inte har med värmen att göra "gunnare". Dvs när du vrider värmen till max på förarsidan så spelar det ingen roll vad inställningen är på vare sig spjällen (som du ställer in med det vertikala hjulet mellan munstyckna) som styr frisk/värmeluft (undebar grej btw) eller vilken temp som är vald för passageraren.

Riv inte för mycket bara i ditt letande, du kommer inte in i fläkthuset utan att ta ut det helt och hållet och det gör du bara om du demonterar hela instrumentbrädan. Vajrarna som du kommer kunna se är vajrar för spjällen som öppnar/stänger flödet av luften till fötter/anikte/ruta samt möjligen en som har med värme at göra men det märker du ju när du ser vilka om tör sig och när.
Sitter den högra spjällmotorn fast ordentligt? Hur ser det ut med staget som ska ner i ett hål, sitter det fast i armen till motorn? Fungerar motorn om du vrider blått till rött?

Lycka till

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Här kanske du kan få lite hjälp: Klicka på centervents

Länk

*BAWORAK*
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
har inte hunnit ännu kolla upp spjällmotorerna.idag var jag ute och körde en sväng.vet inte om det är herren där uppe eller vad men helt plötsligt kom det värme från mitten utblåset på instrument brädan och från mitten spjällen strax under brädan.samt sidorna. alltså det kom värme från passagerar sidans utblås också. detta börjar bli jäkligt skumt.och sen skiftade värmen lite.. dvs lite kallare och sen varmare. tror bilen är besatt eller nåt. någon som vet vad detta fenomen kan bero på ?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Fenomenet att det skiftar mellan varmare o lite kallare beror på anläggningen. Den är betydligt mer "automatisk" än vad många tror. Går att läsa lite mer här:
Länk

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du lilla (med stående rattar) eller stora ( med liggande hjul) kliman?

Erik

___
Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Jag hoppar på tråden med mitt konfysa problem. Värme kommer på alla ställen där den bör komma så värmeventiler och spjäll borde ju då fungera. Mitt problem är att det kommer kall luft från mittkonsolen, dvs kring radion och däromkring. Vid växelspaken är det iskallt. Varje gång jag svänger till höger strömmar det kall luft på mig.Någon som har en god idé om varifrån det kommer in kallt?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lockhead: troligen har någon slang eller rör lossnat bakom panelen, så att det läcker där.

Erik

___
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
jag har den lilla AC (stående rattar).

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
jubba: Jag tycker du ska prova med att koppla bort spänningsmatningen till värmeventilerna.
Får du inte full värme på båda sidorna då, så ligger felet längre in i bilen.
Lilla kliman (som jag också har i min 518i) är för övrigt mest mekanisk.

Erik

___
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
ok.skall testa det. har du haft några problem ang värmen i din 518.? och sen en grej vart sitter skruven för att lufta kylsystemet.
ska prova det också

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.