AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.319

Snabbtips inför ev köp?

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Hej alla. Det bär strax iväg för att förmodligen slå till på en extrabil, en 316i 1993 med 18500 mil på mätaren. Förutom det uppenbara - någon med några sista-sekunden-tips? Bilen är vit, saknar all utrustning och är svensksåld. Har haft åtta ägare inkl bilhandlare sedan den var ny.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Torde vara ganska billig med avsaknaden av utrustning tycker jag. Svensksåld ger jag inte mycket för, har den gått snart 12 år på svenska vintervägarna lär det smugit sig in rost både här o där. Vit är ju en färg där rosten syns något oerhört så ser du rost så pruta hej vilt ;-) Lyft lite försiktigt på gummilisterna i den mån du kan, typ till bagageluckan som jag tycker verkar vara utsatt för rostangrepp titt som oftast.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lyssna noga på hur toppen låter!
Tickande kan betyda sliten kamaxel!
Vanligt fel på den motorn.

Bra om du kan komma in i en GDS-hall och kolla så att inte styrväxeln läcker servoolja...inte helt ovanligt fel. (DYRT att åtgärda!).

Annars är det på ett sätt en fördel att det är en snikutrustad bil med minsta motorn....risken att den är buskörd är inte så stor.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Har själv en liknande bil. Vill dela med mina erfarenheter:

- om en 316 har gått 18500 mil, innebär det att bilen har gått ca 24500 mil (en fyrcylindrig M-40 B16 motor blir mer trött än en motsvarande sexcylindrare);
- att bilen är svensksåld eller inte spelar inte så stor roll i vissa sammanhang - mätaren kan vara skruvad ändå, besök en BMW verkstad för mätarkontroll – de kontrollerar MT-boxen så du kan få veta sanningen med större sannolikhet;
- provkör bilen noga, lyssna på alla ljud - snurrande ljud från motorn kan innebära problem med oljepumpen(kostar minst 2000 att åtgärda), tickande ljud kan vara problem med kamaxlen(minst 1200);
- kamremet bör kontrolleras med detsamma eftersom hos M-40 motorer bör det bytas ut ofta;
- om det luktar bensin inne i salongen kan det gärna vara bensinpumpen som kan gå sönder precis när som helst(ca 2500), måste tillägga att bränslepumpen är en typisk fel på BMW 3-serie;
- kolla av spänningen på generatorn (minst 2000 ifall den pajar);
- bromsarna bör kollas noga – trumbromsarna därbak kan vara ganska jobbiga, pruta ner priset ordentligt om bromsarna är sönderkörda(kan kosta dig runt 5000 att fixa nya);
- när du sätter dig i bilen – sätt på värmen o det är bäst om du sätter dig i en kall bil-börjer det bli varmt i salongen rätt så snabbt när motorn är på, innebär det att termostaten/kylarsystemet funkar precis som det ska, funkar inte värmen, kan det t yda på problem med kylarsystemet=snart motorn;
- fläkten är oxå en väldig vanlig problem på dessa bilar-försök(försiktigt, så klart) att stoppa fläkten med fingrar-går det inte så måste man byta ut fläktmotorn(några hundra lappar, kanske en tusen) annars kan motorn bli överhettad under våren/sommaren eller antagligen under en intensiv stadskörning;
- lyfta upp bilen och kolla avgasröret noga - ett rostig och sliten avgasrör kan ge dig oljud, problem med besiktningen osv;
- hissa upp bilen i vilket fall som helst och undersöka allt möjligt med en ficklampa;
- det kan förekomma precis vilka fel som helst på bilen och dessa här har varit endast några få stycken, vad som helst kan hända med en så pass gammal bmw-hade det varit en E36 från år 1995 eller senare hade du slupit kamremmet och hade haft chansen att göra en digital diagnos på din bil när nåt kommer att gå sönder;
- en sak till - den här bilen kan i bästa fall vara en bra stadsbil, men ej pendlingsbil-oljan och filtrar måste bytas väldigt ofta på bmw, speciellt på M40-motorer av äldre modeller (1000mil) och det saknas även dragkrock därframme-händer något på vintervägen, jag tror att det blir inte så många villiga bilister som kommer vilja bogsera dig hem-man måste koppla bogserarlinet till styrstaget och det leder till att vid svängar blir din bil väldigt instabil och det kan innebära en stor fara för bägge bilar och även hela trafiken
- sist och inte minst-ordna en ”reparationsfond” som kan bli till en stor nytta när det ena och det andra kommer gå sönder(gissar på minst 10 000 –15 000 spenn)

Lycka till med köpet!!!!!!!!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Begagnatguiden Länk är bra att ta med sig när man titta.

Bumer: Varför skulle 24500 på en fyra motsvara 18500 på en sexa?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Erikw: tvärtom-18500 på en fyra motsvarar 24500 på en sexa-anspänningen på dessa fyra cylindrar blir större med 25 procent än på en sexa.

tänk logiskt-man måste öka hastigheten på två precis likadana bilar från 0 till 100 på - en 316 och en 320 - vilken motor kommer bli snabbare trött och sliten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bumer, Erikw menar nog att man måste varva en så liten fyra ganska högt och ofta för att få tillräcklig prestanda att den har fått gå på höga varv oftare än en normalmotor...

Om så är fallet är kanske svårt att säga! Den kan lika gärna vara "fiskörd" av en äldre dam som knappt har kommit upp över styrfart!

Men M40-motorn är inte den bästa motorn som BMW har tillverkat. Korta bytesintervall på kamrem och MYCKET känslig kamaxel gör den till en presumtivt dyr maskin.

Slarv med oljebyte och/eller för låg oljekvalitet leder nästan ofelbart till att kamaxeln går ner sig pga. oljeröret över kamaxeln koksar igen...

Uttag för bogserögla finns under listen till främre stötfångaren! Så det är inga problem att bogsera en E36:a!
Själva öglan ligger (skall ligga) i verktygsfacket i bagageutrymmet, men man måste ta bort täckluckan och gänga i bogseröglan...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Att jämföra motorer med olika cylidervolym, är som att jämföra äpplen och päron.

Det finns ingen direkt anledning till varför en fyra eller sexa skulle slitas mer eller mindre, motorna är ju konstuerade efter sina olika förutsättningar.

Erik

___
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Det är ingenting jag hittat på själv utan det är någonting de sade till mig på verkstaden där jag fixade motorn-fyrorna slitar sig snabbare än sexorna med ca 25 procent.

Om det stämmer vet jag inte.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Teck för synpunkterna! Vet någon vad en icke märkesbunden verkstad kan tänkas ta för en service (olja, filter, tändstift) samt kamremsbyte? Passar man på att byta vattenpump i och med kamremsbytet som på VAG-bilar?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tyvärr finns det gott om skrönor och okunnigt folk i bil(skojar)branchen.

Erik

___
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Det är den utbredda okunnigheten och se vedertagna skrönorna som gör kunskapen och erfarenheterna i detta forum så värdefull.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Återkommer till dig, erc igen. Hade inte tid att skriva nåt på forumet-höll på med bytet av instrumetpanellen(d e dyrt) samt andra saker med bilen.

D e inte lönt att gå till verkstaden för att serva bilen. Hyr en lyft på exempelvis en preembensinsstation för lite peng, hissa upp din bil, tappa ut oljan, häll i din olja(köp 10W-40 vinteroljan-kostar 350 spenn en stor dunk på statoil). Oljefiltret(124 spenn) sitter nära motorn, ta ut det gammla filtret, sätt i det nye. Luftfiltret kostar runt en hundra lapp. D e bara att öppna den svarta boxen som finns vid fläkten o byta.

Tändstiften(4st. kostar runt hundra spenn om du köper dem på ett rätt ställe) e lite jobbigare-speciellt den siste som sitter längst bak. Har de inte gjort d på några år kan dem sitta fast, men försök ändå. Den rätta verktygen spelar en stor roll, kostar inte heller så mkt. Försök fixa ett med ett långt handtag.

En sak till-akta tändstiftskablarna-de kan vara slitna o gå sönder. Kostar en jävla massa att köpa sedan. D går inte köpa de lös utan man måste köpa hela satsen-antingen på skroten eller hos bmw. Helst bmw eftersom dem som finns hos autoexperten o mekanomen passar inte(kostar runt 600 spenn)

Kamremet kostar runt 300 på bmw o för att byta d tar dem runt en tusenlapp på vanliga vekrstäder. Öppna locket först o kolla va e d för markering d står på den-e d röd så har de bytt ut den inte för länge sedan o du behöver sannolikt inte göra d nu.

Kolla kamaxeln-d e viktigt! Öppna motorn kostar en tusen lapp men du sparar mkt pengar på att slippa köpa en renoverad motor sedan ifall motorn sätter sig.

Visa att du kan ämnet när du besöker olika verkstäder-annars kommer du bli lättlurad. De kan vara skumma o vill helst lura folk:((((!! O på bmw e dem värst.

Ha d bra med din "nya" bimer!!!
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Har tyvärr glömt att tacka för tipen och knepen. Bilen blev min för 19000 och nog såt den åtminstone på lite håll helt okej ut.

Jag antar att den har precis alla M40- och E36-sjukdomar - men den är väldokumenterad, välservad och allmänt fiffelfri.

Aktuella problem: Tickandet - suck. Hastighetsmätare som vägra att röra på sig de första minuterna vid start i kyla - har lagat sig självt. Torkararmen på passagerarsidan har precis nyss blivit knäpp - ska kollas idag. Dags för termostatbyte -när det är runt minus fem grader har den ingen lust att passera första strecket på tempmätaren (dock är den över det blå fältet). Nya bromsskivor och belägg är inköpta - visade sig vara på upphällningen när jag satte på vinterhjulen. Bilen visade sig ta in vatten i kupen genom varmluftutsläppen vid fötterna fram vid automattvätt.

Fördelar: Har kört den 600 mil nu sedan köpet. Självklart gjort oljebyte med tillhörande filter (och luftfilter). Bilar drar absolut ingen olja. Förbrukningen ligger alltid under 0,7l/mil. Sista tanken blev siffrorna 0,66l/mil. Mycket nöjd. Låg försäkringspremie (med rätt bolag) - ca 3500 helår för helförsäkring inkl alla tillägg. Vidare är bilen faktiskt skön att åka i - för sitt pris!

Framtidsplaner: När våren kommer ska jag våga mig på att öppna takluckan. :) Ska förse den med en uppsättning original LM-fälgar med 205/60 15"-däck. Dags för service snart igen, då får den ny kamrem och tändsift också...
kolla däcktryck, sparka 2 gånger på varje däck. KÖP!
parolof
"saknas dragkrok"?? den monterar du väl vid behov i stötfångaren fram efter att lossat på listen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.