|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger... Finns det ABS på en 320i 3c 92:a som standrad? | |
| Nopp det kom -93 | |
| Tack. Då var det otur för mig iaf ;) | |
|
Förlåt, men vad är en 320i 3c? Nyfiken... har aldrig hört beteckningen 3c förut.... /// Gunnar E. |
|
| Det är det jag undrar över lika mycket. Min första bil, själv är jag ovan och har precis satt mig in i det här med bilar. Kanske någon annan som vet? | |
|
ABS-bromsar blev standard på alla BMW från och med 1992 årsmodell och airbag blev detsamma till 1993 årsmodell. Dom enda E36:or som inte har ABS är 91 års 316i, 318i, 320i som inte blev extrautrustade med tillbehöret. Alltså en 320i-92 har ABS! Mvh Stephan |
|
|
Klart det finns ABS på en 320-92. Jag hade en 320 -92 och den hade ABS. ------ Länk Länk |
|
| Hmm. Det låter knepigt. Här på modellguiden så står det fr o m 93 och det var det jag var så osäker på, ska det finnas en kontrolllampa för ABS:en eller något annat? För som min bil är nu när jag bromas så är det inte abs. det är en 92:a. | |
|
Som jag har förstått det så är det standard med ABS och Airbag på förarsidan från och med -93års modell på e36. Klart att det kan finnas på bilar från -91 och -92 också men i så fall som tillval i utrustningen. Om du bromsar nu och inte har ABS och inte har nån varningslampa som lyser att ABS är ur funktion så har du det inte. Om bilen har ABS så lyser en ABS-lampa i instrumenthuset nere till höger en liten stund innan den slockar när man startar bilen också. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Jag har en 93a 320 coupe och den har inte ABS. Det märkte jag först när snön kom. /M |
|
|
Mangepp, är din bil svensksåld eller import? Dels har jag för mig att det var på svensksålda bilar ABS blev standard -93, dels har det hänt att bilar fått 'fel' årsmodell i papperen vid import. /// Gunnar E. |
|
|
gunnare! Kan det stämma att en 320i -92 e36 importerad då har ABS?? |
|
|
ABS fanns som tillval på E36 från första början, utom på 325i som hade det som standard hela tiden. Så visst kan en 320i -92 ha ABS, vare sig den är import eller ej. /// Gunnar E. |
|
| Gött å höra, tackar så länge:) | |
|
Gunnare. Min är svensksåld. När jag tittar i reg-pappret så är den registrerad första gången sommaren 93. /M |
|
|
Mangepp, har du airbag i ratten? Det blev standard samtidigt som ABS. |
|
|
ABS-bromsar kan vara ur funktion även om bilen hade det från början och eftersom lampan inte får lysa vid bilprovningen kan den vara urkopplad det gjorde en arbetskamrat på sin numera sålda Audi 100 Avant-92. I Auto Motor und Sport nr 17/91 var det en artikel om modellnyheter för årsmodell 1992 sist bland nyheter för BMW var texten om ABS som standard för alla modeller. Mvh Stephan |
|
|
Gunnare, har Airbag i ratten och bilen är köpt på en bmw verkstad. Så man tycker dom borde ha noterat ifall den var urfunktion. Ang lampan.. Kan man ta koppla ur den med en säkring? /M |
|
|
har nu vart ute och kollat i motorrummet. Den har ABS för jag hittade "Hydro Unit ABS" Länk Får nog bli en tur tilll bmw i veckan /M |
|
|
OK, då är det mysteriet löst.... hoppas du får sprutt på ABS:en, den är bra att ha nu! (Börja med att be BMW-verkstan köra en diagnos - det vanligaste felet på ABS-bromsarna är att en eller flera hjulsensorer gett upp, och det syns direkt i dagnosutrustningen). /// Gunnar E. |
|
| Okej, för att sammanfatta lite, jag har en importerad 320i 92:a och den är inte utrustad med airbag eller abs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.