AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.450

HJÄLP :( bytt oljetråg och nu får jag inget oljetryck

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hej!
jag smällde mitt olje tråg för ett tag sedan och satte dit ett nytt idag. bilen är en 320 89 (E30).

allt va frid och fröjd och jag fyllde på olja och tänkte byta filtret efter ett par dagar då jag inte fick loss filtret.
problemet är bara att när jag startade bilen lös oljetrycks lampan.
jag öppnade locket och tittade ner på kamen om det skätte olja men det gjorde det inte... jag har även skruvat ut oljetrycksgivaren och startade igen för att se om det sprutade olja men det gjorde det inte.....

VAD kan vara fel? jag fattar ingenting. har inte haft prolem med detta alls innan men det komm nu efter jag bytte tråget.
smällen var absolut inte så kraftig när tråget gick sönder att pumpen kan blivit skadad så jag förstår inte va det ka vara...
snälla kom med förlag om ni har några för snart sliter jag sissta hårstråt på huvet :(

MVH / Joel
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
ingen som har en ide???
NF
440
NFd
325im -87
Det tar väl en stund på lite hög tomgång innan trycket kommer
om det är luft i alla kanaler, kan man ju hoppas.

Nisse
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Det kan ta lite tid att få tryck. Ta bort tändkablarna och prova att dra motorn på startmotorn en stund. Hade varit bra att ha oljetrycksmätare för din del nu...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Du lossade inte oljepumpen när du tog ner tråget?
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jens K:
jag har ju haft motorn igång en stund... jag körde ut den ur garaget och backa in igen så den borde ju fått upp trycket då motorn va igång en liten stund då....
sedan i och med att jag skruvat bort oljetrycksgivaren och det inte sprutat borde det ju inte vara något tryck alls?

Codriver:
nej oljepumpen var aldrig loss... jag funderar fortfarande om det är oljereduceringen som spökar... jag ska byta oljefilter och blåsa med tryckluft vid nivågivaren på söndag så får vi se vad som händer.. mycket störande att inte ha tillgång till garaget så jag kan pilla över helgen.

Tack för svaren :=)
kom gärna med fel förslag
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
vänta lite nu.... fel förslag skulle det inte vara.. fler mena jag juh ;)
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Inte bra att köra motorn utan oljetryck ens korta sträckor som du säkert förstår! När min bror hade rivit motorn på sin Mb 190 2,3-16v tog det ca 1min innan oljetrycket kom. (Kördes på startmotorn med stiften urplockade).
Men det är nog inte normalt egentligen... Det jag ville säga är bara att du borde köra motorn på starten ett tag för att förvissa dig om att det inte bara är så enkelt.

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
jag har troligen haft oljetryck hela tiden... för nu idag tog jag ut oljetrycksgivaren och fräste på med tryckluft sedan drog jag motorn på startmotorn och då spruta det så det va nog bara kanalen till oljetrycksgivaren.. så nu ska jag ta mig en kall öl och sitta och le i vardagsrummet ett tag ;)

trevlig kväll ¨på er där ute och tack för svaren! ;)
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Gött!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.