|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skall Soppapumpen Gå när man vrider på tändningen? Gäller en e34, 520 -88 Pumpen brukar väll gå ett par sek. åtminstone när man vrider på tändningen.?? Lr? Är det vanligt att reläna spökar e34? | |
| Ja det ska ju surra till när man vrider på tändningen.. Det har det gjort på mina bilar iaf. | |
|
Gör inte det på min, har även problem ibland vid starter när bilen har stått ett tag efter körning, precis som att den måste pumpa fram soppa, genom att köra på startmotorn i 10 sek. typ.... Vad kan man göra? |
|
| Ja så där betedde sig min gamla 525a! Vete fan varför. Startade man den kall så startade den direkt, men stängde man av den och försökte starta den igen så gick det inte förns typ 10-20 sek. Skulle också vilja veta vad det beror på. | |
|
Det verkar vara många med samma problem.... Jäkligt irriterande faktiskt, klurar hela dagarna på det men icke! Funderar på att byta ut den blåa tempsensorn på termostat huset, den skall tydligen reglera soppan, men tror inte på den... Vem ska man fråga?! Ingen på forumet verkar ju kunna heller... Ett mysterium... |
|
| Vet inte.. Men kan det inte vara bränsle regulatorn då? Den där svarta klockan som sitter typ vid insuget. | |
|
Bränslepumpen går endast när startmotorn går. FAF |
|
|
Hadde samma prob på min 325 i 87 Det va spridarna som läckte igenom. MVH Jonas |
|
|
bränslepumpen brukar väll gå så fort tändningen är på, på dom flesta andra bilar är det ju så.... brukar det vara strul med bränsle regulatorn, vad gör den för nått... |
|
| På M20 motorerna är det en annan version av Motronic, samma på M30 (Motronic 1.3.) På de bilar jag lyssnat på har pumpen inte slagit till med tändningen på. Däremot på M50 har pumpen surrat till en sväng med tändningen på. | |
|
ja men pumpen ska ju inte gå hela tiden eller hur?! kan det vara pumpen som är trasig eller... //norda |
|
Paap Reeder |
... på min M30 och M70 är det så här ... och säkert på alla andra bilar också: - med nyckeln i läge II skall inte pumpen gå igång - när starten drar så börjar br.pumpen att pumpa - när så motorn går igång så ser br.pumpsreleäet (det är därför det är ett specialreleä) till att pumpen fortsätter - stanar motorn så får pumpen inte fortsätta ... även det ser br.pumpsreläet till Alla dessa "åtgärder" är av ren säkerhetsnatur. Det ligger 3,0 bar och 10 minutliter på br.ledningen. Går br.pumpen igång i läge II skulle jag snarast byta relä. En säkerhetsfråga. Att köra med fel br.pumpsrelä är som att ersätta en säkring hemma i proppskåpet med en spik. MVH /// Paap R |
|
FELFELFEL Lyssna inte på han! Pumpen skall gå 2-3 sek då du har vridit på tändningen!!! Å det är fakta från AUto Data och Haynes!!! talat om 520 e34 -88 |
|
|
FRågan är bara varför den inte gör det???? Ingen som vet antar jag? hepp... |
|
| I min bil startar inte pumpen förrän starten går runt i alla fall. Och bilen funkar fint för det, oavsett vad Haynes säger... | |
|
"FRågan är bara varför den inte gör det???? Ingen som vet antar jag?" Varför frågar du om inte förväntar dig ett svar!!?? Pumpen ska bara gå när starten går, eftersom jag har en själv borde jag nästan veta. FAF |
|
Paap Reeder |
Hej kovo! Haynes är ingen sanning. Ej heller Bentleys.... bister erfarenhet.. 3,0 SA 528 E 12 M535 750 ia På ingen av dessa går någon bensinpump igång i läge II. Möjligen men näppeligen om du har en K-jetronic på din 520 att den skulle gå igång i läge II men jag tror inte det. Så du menar att att br.pumpreläet bryter efter 2-3 sek i läge II? Vad triggar den sedan att gå igen om om du väntar i läge II i 30 sek? MVH /// Paap R |
|
paap Reeder: menar du att det är en omöjlighet att pumpen inte går igång i läge II? Jag kan ju berätta för dig att att min surrar till för att bland annat motverka ånglås. BMW 525i -90 |
|
|
Beror inte det helt på vilket system man har i bilen? om man kör med Motronic lr med Jetronic?? inte e jag bästa på saken men lite kanske jag vet iallafall! ___Piff___ sex är bra, sex har jag under huven på min bil =) |
|
Paap Reeder |
Hej! Är 100% säker på att ingen av pumparna på M70 samt min pump på M30 går igång i läge II. Jag har tyvärr just måst meka med detta när jag inte fick igång V12:an efter "litet renovering". Hade bl a slangarna av och testade. Båda har Motronic. Av olika generation men Motronic. Kan ju rent teoretiskt var som kovo påstår att det finns nått fel ngn-stans. Det innebär att det i br.preläet skulle finnas en 3 sek fördröjningskrets. Det tror inte jag på. En annan fråga är varifrån den s.k "hållspänningen" till reläet kommer från? D v s den spänning som initieras av läge III samt "övertas" av en annan spänning när motorn väl gått igång. Är det generatorn som "tar över" så innebär det att motorn skulle stanna om "gen pajar"? Tror inte att det är så heller. Däremot vet jag att pumpen stannar om motorn stannar med nyckeln i läge II. MVH /// Paap R |
|
pumprelät får sin styrspänning av huvudrelät, som måste vara "till" för att omslag av pumprelät ska ske. själva omslaget av båda styrs av motronic styrmodulen, som har kontroll av både huvudrelä och pumprelä, således även "hållspänningen". FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.