|
|
|
|---|---|
| Vilka modeller är det som har motor med variabelt ventillyft dvs utan gasspjäll? | |
|
De 4-cylindriga och 8-cylindriga. Valvetronic skall även komma på de 6-cylindriga motorerna iom. introduktionen av nya 3-serien. Motorbeteckningarna kan jag inte det fråga du fråga motorgurun wendtan om. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Tillägg : 6:an i 630i har också valvetronic samt V12:orna. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Valvetronic finns i dagsläget som sagt på de 4 cyl motorerna och på v8orna samt på V12orna. Bmw tycker valvetronic är så revolutionerande att de gett motoerna en egen motorbokstav i form av ett N istället för ett M. 318 valvetronic heter alltså N42, 316 Valvetronic heter N40 resp N42. Valvetronic V8an heter N62. Och slutligen V12an I 760i heter N73 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan : 630i har väl oxå valvetronic? Vet inte vad motromodellen heter dock. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Bones: Ja de stämmer att 6 seriens 3 liters maskin har valvetronic. Tyvärr hittar jag inte den alls i någon av ETK versionerna jag kör. En kvalificerad gissning är att denna motorn heter N54, finns det någon som kan bekräfta det? Kalle? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Har nya V10:an valvetronic? Eller "bara" dubbel vanos. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Som jag förstått det så är svaret på den frågan Nej. Den har dock 3:e generationens bi-vanos system. Engine code: S65 8250 rpm redline 507 HP (373 kW) @ 7750 rpm 520 Nm torque @ 6100 rpm Weight: 240 kg Stroke: 75,2 mm Bore: 92 mm MS S65 engine managements hardware, software and functioning are developed in-house at BMW M Här finns massor med info från pressreleasen: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det är nog tyvärr inte så lätt som man skulle önska att få valvetronic att klara höga varvtal. På racingmotorer gör man allt för att få låg vikt i ventilsystemet, men komplexiteten i valvetronic gör nog att vikten tyvärr blir ganska hög. Förmodligen därför inte M5:an har den tekniken. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.