|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ny på forumet. Har M5 E34 - 92 med EDC dämpare som jag skulle vilja byta ut mot något vassare. Några förslag och hur man ska gå till väga så att inte Check-kontrollen varnar? Vad rekommenderar ni för coilover kit? Tacksam för svar. Mvh, Roger | |
|
att ta bort EDC III-systemet är en -ner-gradering- INTE en -upp-gradering-, att byta till KW,Bilstein, Koni, Schnitzer och vad det nu kan bli kan möjligtvis rekommenderas för -track-use- dvs. bankörning men inte för en gat-bil - - men alla har vi vara egna prioriteringar, önskemål och ideer och det är så klart DIN bil det handlar om - - det bör finnas en hel del vara skriven om detta redan, använd -sök-funktionen- så får du se, lycka till ;) |
|
| Kan man ha coilovers på en E34 utan attt förstärka stötdämpar fästena? | |
| Orginal dämpare är i princip ett coilover paket. | |
|
Jag köpte bilstein med hr fjädrar, inte så bekvämt över vägbulorna men grymt skönt i högre farter. Kostade en tredjedel av vad nya edc dämpare kostar. Har aldrig åkt nån m5 med friska orginal dämpare, så jag vet inte skillnaden. Fick prova en m5, han sa att de var ok men jag tyckte den var för sladdrig. |
|
|
Glömde svara på checkkontrollen frågan. Det sitter en ventil på vänster länkarm, där plockar man bort ett litet stag och spärrar den så bilen tror att den inte är nerlastad. den är till nivå regleringen. |
|
|
B.M.W. M5: Troligen hjälper inte ditt förslag mot att få "EDC nicht aktiv" i instrumentpanelen. Innan jag sålde min M5 -95 letade jag mycket på olika forum hur man skulle göra för att få bort detta meddelande tex när man sätter på Bilstein. Jag hittade inget om detta! För övrigt är min personliga uppfattning om EDC-funktionen följande: - det är en fantastiskt bra idé. Även i praktiken - det är en fullständigt oacceptabelt dålig kvalite på dessa originalstötdämpare - det är absolut inte värt pengarna det kostar att byta ut dom när dom går sönder (jämfört med andra högkvalitativa alternativ som tex KONI och Bilstein) - det är inte konstigt att prisbilden är som den är då BMW förbjudit tillverkaren att sälja till någon annan än BMW. I 10 år har jag för mig att det var. Reglerna om vad som händer vid dålig konkurrens gäller i allra högsta grad även här! När VOLVO slog på stora trumman häromåret för sin fantastiska motsvarighet till EDC hade jag två tankar: - det där hade BMW för minst 10 år sedan. Så var det med den nyheten! - stackars VOLVO-ägare den dagen dom behöver bytas ut eller dom börjar krångla Per L |
|
|
Håller med M5toureg, Jag förstår inte heller varför man skulle byta ut EDC med nüburgringpkt. Jag har själv fått byta stötdämpare bak, 5200 kr/st + moms. Ok, det kanske inte är biltemabilligt, men det är det väl inte om man ska ha något annat heller. Jag tycker själv systemet funkar suveränt - bilen ligger verkligen som ett strykjärn i sportläget. /axel |
|
|
Birka@ tack för det ! mina egna sista tvivel undanröjdes under 'färden' till/från och under 'E34M5tour de Alpes 2004' där EDC S/P-knappen verkligen användes -flitig- och där co-drivern och jag verkligen kände 'skillnaden' mellan S/P-lägen och bilens uppförande på Alp-vägarna, när det gick undan, jämfört med -vanlig- trafikläge, något man ju inte kan uppleva lika mycket här hemma pga hastighetsbegränsningar och annat - EDC III är suveränt (självklart måste grejorna vara friska), att grejorna kosta är en del av 'glädjen' att äga en sådan bil ;) tyvärr sägs det att den där 10-års-licensen just har blivit förlängd mellan BOGE(Sachs) + BMW: Var och en skall självklart få ha sina egna värderingar och prioriteringar. Det är ju därför vi finns med här, för att lära oss vad andra tycker. M5touring register |
|
| klart att om man inte vågar gasa behöver man inte heller (riktiga grejer) men för oss som har sjukdommen som får högerfoten att krampa i fullgas läge så kan ett coil over kit vara skilnaden mellan liv och död!!!!!!!! | |
|
torque480 - Så mycket bättre än EDC:n är inte "riktiga" coilovers... Har du bara ett friskt och fullt fungerande EDC-system skulle jag nästan tro det är bättre än coilovers... ______________________________ Streetcars.se Länk |
|
|
Jag betaler också gärna för riktiga bitar. Ett bekymmer är det ändå att "EDC - nich aktiv" är så j---a svårt att fixa. Inte ens duktiga BMW mekaniker klarar det. Anders |
|
|
M5toureg: Jag håller med att det känns som det gör nytta med S-läget. Men egentligen hamnar den ju automatiskt i S när man kör hårt. Knappen är ju bara för att låsa den där. Mina är aldrig byta och funkar fortfarande OK, men då bilen gått 15000 mil så räknar jag med att byta snart (till nya orginal). Det blir surt att haspla upp 30000 men jag tror det blir så även om det är ekonomiskt vansinne. |
|
Gemini__ |
PAC: Har du detta problem på din vagn? Hade detta felmeddelande på min M5:a också, mycket irriterande. Bytte då styrenheten till EDC-systemet, som är placerad under baksätet. Och till min lättnad fungerar nu systemet. Kan vara värt ett försök. Köpte en beg. styrenhet för 500kr, billigt och bra. Mvh: Thomas |
|
Gemini, Meddelandet tänds då och då, i somras allt oftare och innan jag ställde av den (M5 Touring -95) i oktober kom det varje gång jag började rulla med bilen. Jag har haft den för diagnos hos Paulssons bil i Ängelholm. Dom mixtrade med en inkopplad dator och så var det ok ett tag. Tack för tipset. Skall pröva när den tas ut i april. (Långt dit...) Anders |
|
| Miss uppfatta inte mej för jag tycker att edc är ett grymt packet som det är men om man jämför med ett packet från sellholm så är sellholm bättre när det kommer till väg hållning men vill man behålla komforten så behåll org edc då det är ett grymt all a round packet | |
Gemini__ |
PAC: Exakt samma symptom har min vagn haft. Enl. föregående ägaren hände det vid enstaka tillfällen att just detta felmeddelande dök upp. För att sedan dyka upp vid varje start. Har du några bilder på din vagn förresten? Skulle vara skoj att kika på. Mvh: Thomas |
|
Gemini, Det är en av de mest plåtade! Bilder finns i min hemmadator som jag kommer åt på söndag. Tills dess får jag väl lära mig hur man länkar till ett sådant här meddelande... På Knutstorp i augusti kan du se den i skala 1:1. Skulle vara kul att se din -95a också. Anders |
|
Gemini__ |
Finns lite tips i denna tråd hur man går tillväga: Länk Har bilder i galleriet här på forumet: Länk //Thomas |
|
Gemini, Den har jag sett tidigare. Otroligt snygg. E34 när den är som bäst. Anders |
|
|
Gemini, Jag la min M5:a på Galleriet. Visades igår. Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.