|
|
|
|---|---|
| Till alla er som ännu inte dragit åt styrarmen på utgående axel och tror att ratten ska ha "lite dödgång": Hissa upp bilen, lossa muttern på styrarmen, men bara så pass att du kommer åt att smörja, för sedan är det bara att dra åt ordentligt! Jag fick ny bil! | |
|
Har samma problem som du har haft med slapp styrning. Menar du utgående axel på styrväxeln, dvs M10 bult med mutter som håller fast pitman armen? (nr 11, se länk: Länk |
|
| Precis. Armen "tappar greppet" om axeln efter ett tag trots att bulten är åtdragen. Man får liksom "spänna om". Tycker själv att M10 är i klenaste laget för det moment som krävs, man får ta i ordentligt om man har kört med glappet länge. | |
| OK, ska ha extra koll på detta i samband med byte av styrväxeln (ska byta i helgen). | |
|
Det är alltså själva Pitman-armen som ni pratar om? Den som överför styrningen från styrsnäckan till centralstyrstaget. Menar du att den glappar? Är det inte spårpassning på den? Då borde den inte kunna glappa. Jag har själv lite glapp i ratten. Man kan vicka ratten ca. 3 cm. Hur mycket glappa hade du före respektive efter åtdragning? Jag ska komma ihåg tippset till nästa gång jag lyfter på bilen. |
|
| Om man tittar på länken ovan så förstår man varför det glappar, att det sedan behövs väldigt lite glapp för att märkas mycket bakom ratten är väl ingen nyhet på en e34... | |
|
Jag har pratat med BMW idag. Alla styrväxlar utom servotronic passar de olika E34 modellerna emellan (samma avstånd och bultinfästningar). Det enda som skiljer är utväxlingen på styrväxlarna emellan och att utgående axel på styrväxeln är 28mm på årsmodell jan 1988 till sept 1989, därefter är diametern 30mm. Med andra ord så ska det gå att montera en nyare styrväxel på en 88/89's E34:a om man flyttar över pitman-armen också. |
|
|
Frapp> Då behöver du inte oroa dig, det är fullt normalt. Det finns lite glapp på i stort sätt alla bilar. Hoppas dock du menar att de tre cm är från en sida till en annan:-) Så länge bilen rör sig lite när du flytar från ena sidan till den andra så är allt bara bra. Uto testa så märker du nog att glappet är mindre i verkligheten än vad du tror. *BAWORAK* |
|
|
Bytte styrväxel på E34:an igår. Detta efter jag har kontrollerat spelet i alla styrleder, provat att sätta åt justermuttern på styrväxeln, dragit åt 32mm muttern på styrstången samt bultarna på knutkorset och bulten på pitman-armen. Glappet reducerades ganska mycket (hade svajig gång i motorvägsfart), men dock inte tillräckligt mycket varför jag valde att byta styrväxeln. Är nu helt nöjd, inget svaj längre. Dock tycker jag som du Tove, att 140Nm är lite väl saftigt på en M10 bult (vet inte spec på den, troligen mer än 8.8 stål, men i alla fall). Jag drog den drygt 100Nm, sen vågade jag inte drar hårdare. Valet av styrväxel var dock en chansning, fick tag på en från skroten som verkade ha noll spel vid kontroll på verkstadsbänken. Har pratat med BMW och det är inte alla E34:or som drabbas av utsliten styrväxel enligt dem, vilket gör det värt att prova att byta med en begagnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.