AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.465

Röklukt i kupén

j6
1
j64
523i -00
518i -94
Hej,
Har nyligen köpt en 523i med röklukt inne i kupén, har provat med att ställa in ättika, tvättat klädseln med Turtles odörborttagare men har inte fått det till full belåtenhet.
Är det någon som har ett tips på hur man får bort den dåliga lukten?
j64:

Välkommen till detta bmw forum, det finns en sök funktion detta för att många frågor redan har besvarats där finner du ex:

Länk
Be
26
Benny Melin
540iA Touring - 98
Testa att ställa in en skål med ättika och låt den stå ett par timmar, funkade i min bil. Billigt och bra.
//Benny

"V8 owners have more fun"
Be
26
Benny Melin
540iA Touring - 98
Soory, läste inte allt, såg att du testat ättika redan.
//Benny

"V8 owners have more fun"
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Ha lite tålamod med ättikan ska du se att det blir bra, in med ny å låt stå över natten i ett par nätter. Lyft även ur och diska askkopparna ordentligt å kolla så att det inte ligger en massa aska under dom, det gjorde det i min bil men nu är det historia.

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Morsan brukar gnälla på att det brukar lukta lite illa på toaletten, så hon installera en GLADE ONE TOUCH! =)
Med en liten lätt hoppkick så hade jag saken i händerna och sprayade hela bilen full med sånt! (dammsög bilen grundligt före, iofs)
Visst, det luktade parfymfabrik, men när det hade gjort sitt så var det bara en liten toalukt kvar som jag fixade med ättika över natten.
Croazia
Hej Jans

Ojojoj vaj vet exakt hur jä.i.gt det är med röklukt. Köppte en 528 -98 i jan 2004 som var inpyrd och lukta finkel. Bilen var rengjord inan jag köppte den men likten fy fabian.

Det är inte förens 6 mån som lukten nästan var borta. Jag ska dela med mig lite av min erfarenhet, en lathund om man vill.

Observera att dessa steg får man gör flera ggr. eller tills man är nöjd med lukten.

Jag brukade alltid passa på att tvätta o dammsuga inv. när jag stod i tvätthallen tvätta bilen.

Ha ALLTID turtels luktätarsprasy nära tilldands, den ger en bra doft och neutraliserar röklukten, mycket bra.

Ha ALLTID doftgran eller en lukt du kan leva med i kupen.

BÖRJA med att lukta dig fram, vart luktar det mycket, och vad.
Lukta: tak, dörrar, mattor, mittkonsoll osv.

BLÅS med hög tryckluft in i mittkonsollen vid ask fatet när luckan är öppen. Ta bort mugghållaren bak så att askan o dammet kan ta sig ut den vägen. BLÅS länge och åt alla håll om du gör rätt sä kommer det att vara dammigt i hela bilen.

BLÅS även i tygmattorna så fpr du upp allt.

TVÄTTA OCH DAMMSUG DÖRRSIDOR, stolar med fukt så att du inte känner lukt från dessa delar. Helst ska man ha en KÄRCKHER vatten dammsugare.

MATTOR är en stor lukt upp sugare. Dammsug överallt spraya med matt tvätt och sedan med lukt borttagare.

GUMMI MATTOR. ha bort dom ett tag ifall ingen sitter där så lufftas det.

TAKET tvätta den med turtele texiltvätt (skumm) gnidin den med med en skurborste dammsug sedan.

Lycka till God Jul
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Röklukt går aldrig bort helt, den sitter överallt i varenda skrymlse och vrå och får bilen stå några timmar i solen så är doften tillbaka, det borde vara skottpengar på folk som röker i sina bilar och det borde också bojkottas av köpare, en väl inrökt bil ska vara billig rejält billig, jag skulle inte ens komma på tanken att köpa en rökt bil.
Det bästa och lättaste sättet som finns att förstöra en bil på.

///MVH Hasso
Länk
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
För röklukt finns bara en utväg:OZONBEHANDLA bilen! ALL doft försvinner! Doftsätt därefter bilen med valfri angenäm doft, som kan appliceras genom användning av en liten maskin, som jobbar i bilen över natten :)

Sveriges ABSOLUT bästa rekondfirma finns i Eskilstuna: LTR Bilvård! 016-133392. RING, om ni vill ha en RIKTIGT fin bil. De är dyrare än ALLA andra rekondfirmor, men det finns en anledning....

De fixar den värsta "hundbil" att passa en "hyperallergiker" utan problem :)

Mvh
Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
To
49
Tommy The Polish Man
745iA -86
520i -00
Att ozonbehandla en bil innebär att man snabbar på föråldringen av det som luktar men tyvärr så kan andra saker som resår vinyl m.m. också föråldras fortare och spricka.

Efter att man gjort en "grundlig" rengöring så "foggar" man bilen.
Man använder en vätska som bryter ned luktpartiklarna tillsammans med en apparat som sprutar ut vätskan nedbruten i så små droppar så att för de minsta dropparna tar det 24 timmar att falla från tak till golv i bilen. Vätskan blir således som en rök som man fyller bilen med och stänger dörrarna. Denna rök tränger då in i alla möjliga skrymslen och bryter ner luktpartiklarna. Det finns ett antal olika vätskor med olika funktion beroende på vilket problem man har.

För den som inte oroar sig för att få en spräckt intrumentbräda eller andra problem utan tycker att jag är en "bullshitare" så är det bara att ozonbehandla.

Coolt va?
Tommy
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Ett tips annars är att först och främst att städa grundligt.

I min gamla så tog jag bort mittkonsolen och där låg det drivor med aska. Bort med det och lukten försvann (då jag redan hade "recondat" det övriga). T.o.m i solsken var det "luktfritt".

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

...och när man ändå river i inredningen så undrar man ibland hur en ask med tandtråd har hamnat där under... =)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Enklaste sättet att bli av med doften är att aldrig köpa en inrökt bil, det känner man ju direkt när man sätter sig i den, och kollar den, på askkoppen t.ex.

Köp ett annat exemplar!

Mats
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
På Överskottsbolaget fann jag sådana där påsar med dofter som man egentligen skall ha i linneskåp. De kostade 8kr styck. Den som hade kaneldoft var mycket stark och jag kan mycket väl tänka mig att den "dödar" all röklukt på ett par dygn. Särskilt om man först kör med lite ättika över natten. Min bil är förvisso orökt, men jag uppskattar doften av "nybakade bullar" i min BMW. :)

Fire
Ozonbehandling med en ozongenerator är det bästa alternativet.
Länk

Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Köpte också en bil för ca 2år sedan med riktig rökdoft!! äkligt som f*n var det och jag provade alla olika "bil" kurer som fanns!! till och med hade jag hört om att kaffe skulle suga åt sej lukten men det var ett stort misstag!! har aldrig varit i en bil som har luktat så illa!! gammal tobaks lukt blandat med kaffe och doftgran!! bläää!!
provade också med Autoglyms luktbortagare men det funkade bara i 2 dagar så var lukten tillbaka!!
Så då blev det att plocka ur hela indredningen med golvmatta, baksäte, hatthylla och framstolar och tvättade allt med höhtryckstvätt, tättmedel och rotborste!! när jag tog bort famstolarna så såg jag att den som ägde bilen före mej så rullade sitt eget tobak i bilen också, tobaks gräs överallt!! hur korkad får man vara??
Men nu börjar jag bli nöjd med doften i bilen, så ett stor plus var att golvmattan började se ut som ny efteråt också!!
Prova YOCO-AIR. Ger neutral doft och verkar sekundsnabbt. Har sanerat några firmabilar med det och är riktigt nöjd. Brukar finnas på OKQ8 och kostar runt 70 spänn. Biter även på hundlukt och andra mindre trevliga odörer.

/Tjuvrökaren
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Om det inte funkar med allt annat så börja röka istället,,då lär du trivas i alla fall...
Har egen firma och äger både ett ozonagg och en fogger ozon funkar bara om man har fått bort källan till lukten det vill säga att man måste rengöra den först. Ozonet gör så att plat och gummi torkas ut men du ska ozonera helvetes mycke för att den ska bli förstörd men foggning är att föredra precis som tommy skriver. Ta kontakt med ett saneringsföretag på orten dom har oftast en fogger. observera det ska vara en våtfogger inte torr. Betala inte en krona över 700:- har märkt att en del tar hutlösa priser.

mh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.