|
|
|
|---|---|
|
Hoppsan! Känns GANSKA bra att vinterdäcken är på idag...minst sagt! Första BMW vintern för mig, några tips på körteknik? Jag testade ASC i morse, funkar ju överraskande bra...! Men man får verkligen ha tungan rätt i mun, när man är van vid framhjulsdrift! Kör försiktigt därute! | |
|
ja just nu vräker det ju bara ner, kul överraskning när man landat efter två veckor semester i värmen :(. Vinterdäcken är som tur på 520in sen tidigare bara compacten kvar. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
ASC är bra för att förhindra hjulspinn. Dock så får man fortfarande ta det lite lugnt i kurvor då ASC inte aktivt kan "upptäcka" och häva en sladd. Annars så uppför sig bilen ganska snällt. Som vanligt gäller det ju att köra med förstånd oavsett hjälpsystem. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
ASC har inte inbyggt gyro va? är det modernare hjälpsystem som har gyron monterat under förarstolen för att upptäcka & avhjälpa laterala rörelser? |
|
|
Nix. ASC kan reglera motorstyrningen samt bromsa (mha ABS) det spinnade hjulet. DSC kan även känna av rattutslag och laterala rörelser samt individuellt bromsa alla hjul vid behov ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Tack för info! Ska inte ut & utmana ödet alltså! ;) |
|
|
mosse : Kika på den här länken om du vill ha ytterligare förklaring. Länk ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Självklart gick ju nyckeln till låsbultarna sönder igår kväll när jag skulle byta. Det fick bli lite last i bagaget och något sänkt tryck i bakdäcken, sen gick det att plöja sig igenom 2-3dm snö på parkeringen hemma med slitna 245'or. Nu har jag köpt ny nyckel, hoppas den håller. |
|
| Just nu står min vinterbil extremt högt i kurs. ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.