|
|
|
|---|---|
|
Hej har en bmw m5-90 e-34 med bensin värmare. vill ej funka vet ej vad det är för fabrikat. är en stor dosa med två knappar på bara. en för timer och en för påtryckning. trycker man på så står det 60 ocg den börjar räkna ner men händer inget mer. skulle vara tacksam om nån vet vad det är om de är en webasto elle nått annat står inget på den. och vad kan vara felet? måste man ha på fläkten elle nått? Snälla HELP ME! Bmw är beroendeframkallande BMW=Beutiful More Women | |
|
Hej!! Om jag förstod det rätt så hör du inget ljud alls nä du trycker i gång den? Det spelar egenligen ingen roll vilket märke det är, Webasto och ebersprächer är nästan likadana, bara mindre skillnader. Principen är dock helt den samma,. När man trycker igång den så skall vattenpump ev luftpump till brännaren komma igång, detta är lätt att höra och om det ¨r helt tyst så kommer ingenting i gång- men du får ström till styrdosan. I detta fall skulle jag först kolla s¨kringarna till värmaren(enkelt om den är originalmonterad, inte alltid så enkelt om det är eftermonterad-säkringarna sitten då där montoren tycker att de passar) Finns oftast 3 st. Kan ven vara att tex luftpumpen till brænnaren har kortat-då startar inte resten av systemet heller-helt tyst. Kolla æven glødstiften, om den är trasig så kan det hända att inget startar. Om däremot f¨rsta fasen fungerar, så skall pumparna surra ca 30sek. efter detta startar bensinpumpen-även denna är lätt att identifiera: man hör ett knackande ljud kring bakdelen av bilen, ofta nära bensintanken. Om bensin pumpen inte kommer igång så slås systemet av. Om pumpen kommer igång så gör brännaren två försök med att tända (om inget bränsle eller att det inte brinner,gissa vad-systemet slås av men kan startas igen fö nytt försök) Men om brännaren inte tänder efter flera försök så är det fel på bränsletillförseln. Om det är som du beskriver att ingenting händer så är det fel på de första delarna i sekvensen dvs, säkringar(rel enkelt att kolla själv) Startreläer(behövs diagnosutrustning), ev glödstift(enkelt att kolla/byta) âven kabelbrott kan vara en möjlighet. Fel på vattenpump eller luftpump(rel billiga men jag skulle inte försöka att demontera brännaren för kolla dessa.(återigen jobb för en aukt eber/webasto reparatör) Ursäkta för det långa inlägget. (fråga mig inte hur jag har kommit i underfund hur fanskapet fungerar) MVH: Sakke |
|
|
Hej igen! För att svara på vad det är för brännare du har i din bil är omöjligt, men om du har en separat dosa(timer/klocka) så är den nnolikt eftermonterat(orig fungerar från färddatorn) Det kan vara Ebersprächer eller Webasto du måstefinna brännaren och se vad som står på den(oftast på hö sida i motorutrymmet, under spolarvätsketank eller därikring.) och nej, du behöver inte ha kupefläkten på (men är nödvändig om man vill ha bilen varm i kupen också innan start) Sakke |
|
|
Tack så mycket! men jag har ström till dosan i bilen till timern.. bensin värmaren verkar gå igång när de är kallt ute när jag startar bilen låter de som för den blir fort varm.. killen innan mig sa att den skulle göra de.. men de jag undrar är att de fattas ett relä nämligen ovanför spolartanken ska de sitta ett relä men är tomt.. ska de gå till bensin värmaren tror ni elle? skulle ju inte vara fel att få igång skiten. mvh micke Bmw är beroendeframkallande BMW=Beutiful More Women |
|
|
DrSakke: vad jag förstod på ditt tidigare utlägg så verkar du ha koll på det där med motorvärmare o så. Har själv en eftermonterad ebersprächer i min Alpina B10. Sitter en liten panel med display och 4 knappar på. På displayen så blinkar bara 0:00 hela tiden. Händer inget oavsett vilken knapp jag trycker på och det låter inget i motorummet heller. Har du nån aning om vad som kan vara felet där? Hade ju vatt skönt nu när vintern kommer smygande.... Alpina rules! |
|
|
Sexybeamer: Nu har jag lite svårt att följa med i resnemanget. Jag var klar över att du fick ström till klockan, men av ditt första inlägg trodde jag mig förstå att värmaren inte fungerade alls. Nu säger du att den fungerar när det är kallt. Värmaren ska starta oavsett temperatur, men när kylvätskan är över maxtemp för värmaren sä går den på "sparlåga", samma om kylvatnet är varmt redan vid start. Det SKA låta från värmaren oavsett om du har motorn i gång eller inte, och detta går inte att missa om du står vid bilen och lysnar. En sak till: om värmaren har gått, säg 30min när det är några minusgrader, så ska bilen inte bara "bli fort varm" utan Tempnålen bör röra på sig gått in på normaltempområdet dvs förbi det blåa fältet redan när du slår på tändningen. På min så är tempnålen mitt emellan det blåa och mittstreket om värmaren har fått gå 30 min. Att TIMERN går är ingen garanti på att värmaren går. Och om det fattas ett relä så är det klart att det orsakar problem...dock väldigt svårt att säga ngt baserad på din beskrivning. Du får beskriva lite mer ingående. TripleA: Att det blinkar 0:00 betyder att klockan inte är inställd T.ex efter att batteriet har varit urladdat eller efter vilket som helst strömavbrott. KNapparna är väl: P, pil upp, pil ner och vågsymbol(tre lodräta s-formade strek) , p=programmering. Du ställer in klockan på foljande sätt: Håll P intryckt så länge att nollerna böjar blinka, (2-3sek) därefter ställ in tiden med pil up(om jag minns rätt så kan man inte justera timmarna och minuterna för sig utan man måste "rulla genom" hela klockan, är inte helt säker. Om jag har fel så är det nog så att du ändrar siffran som du skall justera med ett kort trykk på "P" för att hoppa mellan talen. Efter att rätt tid är inställt så bekräftar du med ett trykk på "P"(långt). När klockan är igång så skall ett kort tryck på "P" resultera i att du får fram Programplatserna dvs där du kan ställa in tiden för värmarstart (det finns tre programplatser "p1, p2,p3" som står med smått i ena kanten av displayen) . Tiden för varje plats ställer du in på ovannämda sätt (du ändrar den förinställda tiden på respektive platts som för P1 ska vara 06:00, P2 12:00 och P3 18:00. När tiden för påslag är inprogrammerat så aktiverar du den genom att trycka på "vågknappen" medans du är inne på Respektive programplats. När detta är gjort så skall det stå "ON" bredvid klockslaget med liten text. Efter detta hoppar du tillbaka till den vanliga klockan genom korta tryck på "P"- knappen. Då ska det stå klockslag med stor text samt "Px" + "ON" med smått. "vågknappen" skall i normala fall vara direktstart, och inte avhängig av om klockan är inställd eller inte. Direktstarten kan du testa när du är i "normalläge" allså klocka, då ska ett kort tryck på "vågen" starta värmaren. Det är alltså detta som gör mig lite fundersam.... Mitt råd är: pröva alltså att ställa in klockan, eftersom din verkar vara i "post-TILT" läge och se om direktstart+timer fungerar eller inte. Om timern verkar fungera samt vid direktstart klockan börjar räkna från 60min och neråt, men inget annat händer; var god se fösta inlägg dvs kolla säkringar, glödstift(sitter på toppen av brännaren, enkelt att hitta-strømkablar går direkt till den, sitten en liten gummihatt på den. DEt är bara att skruva av och kolla om den ser hel ut) ev kolla om kablarna verkar sitta fast etc.... Återkom gärna och berätta hur det går.... Verkar ha det djävligt svårt att fatta mig kort..... :o) MVH:Sakke |
|
| Bensinvärmaren hörs att den går igång iblan den surrar en liten stund när jag stängt av bilen svårt att förklara.. men jag ska kolla lite mer på den.. men var sitter säkringarna för det hörs ju att bensinvärmaren sitter på vänster sida framskärmen.. | |
|
Hej!! Surrar en liten stund när du stängt av bilen? efter en kortare sträcka antar jag? I princip skall man använda bensinvärmare som vilken som helst motorvärmare. Du stänger den när motorn är i gång och bilen producerar sin egen värme. det lönar sig i princip inte att ha den i gång långa stunder efter att man har startat motorn. Du måste alltså aktivt slå av värmaren när du har startat(i likhet med att man drar av sladden på en vanlig blockvärmare vid uppstart) Svårt att säga var säkringarna är, då värmaren sannolikt är eftermonterad, men kolla bilens orig. säkringsbox och i närheten av själva värmaren. leta reda på värmaren och följ var kablarna tar vägen så kan du möjligtvis hitta säkringarna. Om det inte går så är det nästan enklaste att besöka en verkstad som kan bensinvärmare(dvs aukt eber/webasto verkstad) MVH:Sakke |
|
| Är du säker på att det är motorvärmaren du hör när du stänger av bilen? Det kommer ett surrande ljud från alla E34 när man stänger av de. | |
|
Hej!! Håller med M femman. Det säkraste sättet att höra om bensinvärmaren fungerar är att starta bensinvärmaren med direktstart (vågsymbol-knappen) när bilen inte är i gång. Då hör man omgående om värmaren kommer i gång(kan inte missas!!!) och vilka komponenter fungerar (enl. det som jag beskrev i första inlägget om vad som händer och när vid uppstart) MVH:Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.