AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.748

Vad skiljer olika sorters 4WD åt?

Sida 2 av 2
Tack för länken rob! Bra priser där... måste nog ta o beställa :D

Ja, jag provkörde KIAn i bästa (sämsta) tänkbara väder. Ungefär 20cm nysnö, lite is under och en väldigt brant backe. Stannade helt. Kopplade i 4wd i låst läge (går att göra upp till 40km/h) och skulle köra därifrån. Inget hände. Det knattrade lite och bilen uppförde sig konstigt. Då vi sedan backat ned och provar bromsa på halt underlag jobbar ABS'en i ca 2sek och sedan sjunker bromspedalen undan under foten och bilen bromsas knappt alls!

Vi berättade för säljaren som sade 'tja, vi får väl kolla den i verkstaden sen då'

Inte direkt något bemötande man väntat sig...

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Haha, ja se vilken omtänksam säljare... måste vart lite väl olustigt att inte ha några bromsar alls... 8/

Synd att de inte har Skoda eller Citroen längre i sortimentet.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk alltså... =)
Ringde o pratade med Ubbo, det verkar ju väldigt bra. Någon som har erfarenhet av att handla där? Tydligen så säljer de bilar från svensk generalagent via någon auktoriserad handlare så alla garantier m.m. blir som vanligt.
Kan tänka mig att en del handlare inte tycker det är så roligt när man kommer dragandes med Ubbo's prislista :)

rob, jodu det var inte kul att köra Kia som den var då. Måste varit något fel på den annars är alla som köpt en lurade :-/

Varför har de inte utrustningslistor för alla modeller? Det finns flera olika Legacy 2.5 Men man ser ingen skillnad i utrustningslistan. Något borde det väl skilja eftersom priset skiljer markant.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Jag hade en XC70 -02 för ett tag sedan, bland annat i snön som kom i GBG vid början av feb.

Den tog sig fram fint när man körde ut på ängarna och sladdade i snön. Så blinkade det en lampa "gul varningstriangel" att nu är det halt, å fan...

Tråkigaste bil jag nånsin haft i halka. Antisladdsystem= antikörglädjesystem. Men säkert är det nog till skiten slutar fungera i en kurva efter 15 år.

har inte Merca nån avancerad 4-matic på sina modeller från 88 - ?
Från Bilnytt ang. MB fyrhjulsdrift (jag har inte testat MB själv eftersom jag inte är intresserad utav en MB ) :

"4Matic, Mercedes-Benz´ system för fyrhjulsdrift är känt sedan tidigare. 4Matic var ett mycket dyrt sätt att bevisa det onödiga i fyrhjulsdrivning för vanliga personbilar - det krävdes nämligen bestämd provokation för att utlösa systemet - som var helt bakhjulsdrivet under normala förhållanden och blev fyrhjulsdrivet först när något hjul började slira. Det nya 4Matic har valt att koppla de nya V6:orna till ett helt mekaniskt system med tre öppna differentialer, där kraften fördelas konstant med 35/65 procent över fram- respektive bakhjul; man har alltså övergivit den sofistikerade tekniken i det gamla systemet och valt en mer konventionell lösning.

Några diffbromsar eller spärrar finns inte, istället tar man elektroniken till hjälp i det så kallade ETS-systemet (Electronic Traction System) som är standardutrustning på 4Matic. ETC arbetar med ABS-enheterna och bromsar in det slirande hjulet tills det har fått grepp igen. Beroende på hastighet bromsar systemet ett eller flera hjul, i medelhög och hög fart sker det bara på bakhjulen för att inte stabiliteten ska lida."

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Ja, det är som sagt en stor skillnad mellan 4 hjulsdrivet och 4 hjulsdrivet.

Nyttjar en Toyota Landcruiser VX från -93 (monsterdiesel) som verkligen kan ta sig fram när vi åker till sommarstugan nu på vintern (oplogat/lerigt/halt). Man märker att permanent 4 hjulsdrift med diffspärrar är 4 hjulsdrift på riktigt, i jämförelse med en kompis xc70, som tappar fotfästet långt tidigare. Det ska ju dock sägas, i volvons försvar, att den inte är byggd för samma terrängegenskaper på alla sätt (frigång, däck, lågväxlar, etc).
Vet inte hur objektiv den här filmsnutten är, men jag lägger en länk iallafall.
Ser knepigt ut som om de nästan stannar med avsikt på 330ix'en.

Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack för filmen, 330xi har nog alldeles för breda däck är min gissning...

Mvh
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Jag körde tidigae en A4:a med torsensystemet och jag tyckte om det systemet väldigt mycket. Jag körde ofta bilen väldigt hårt och körde (på amatörnivå) både banracing, isracing och rally med bilen.
Visst kan systemet uppfattas som lömskt i.o.m. att bilen kan gå från överstyrd till understyrd och vise versa, men den gör det efter ett system, så att säga. Detta gör att variationen kan bli en tillgång. Man lär sig alltså hur bilen uppför sig efter ½-timmes lekande på snö. Om man jämför torsen med haldex så tycker jag att man får mer 4-hjulsdrift med ett torsensystem. En del haldexsystem har också en benägenhet att börja läcka. Dessutom så är en bil med haldexsystemet i princip en framhjulsdriven bil vid torr väg vilket åtminstone jag tycker är tråkigt.
Skall man köpa en "4-hjuling" skall man lyssna på BMW-MAN och erito. Man bör alltså fundera på vad man vill ha ut av 4-hjulsdriften och sen prova, prova, prova.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Min lista på 4wd beroende å vad man ska ha den till--

-Bra till vardags för att klara en isfläck, en moddsträng eller komma ut från parkeringen: XDrive eller Haldex

-Om man gillar tokköra som ett rallyess, bredställ med 4hjulsdriv och mycket fullgas på dåligt underlag. Audi, Subaru eller EVO

-Köra långt på oplogat, utanför vägen och dra upp båten ur sjön, för en låg penning. Suzuki Grand Vitara (riktig 4wd och LÅGVÄXEL)

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
BMW-MAN's lista är en bra mall att gå efter. Ett litet tillägg bara. Audi kör med olika system. A4:an har torsen (race), A3 och TT har haldex (vardag) och sen har vi ju ur-quattron (race-race)
Ett till tillägg... sätt Subaru på den sista punkten också, de har lågväxel på sina manuella bilar + bra markfrigång (men Suzuki har nog bättre pris..).

Har varit ute o pulsat i djupsnö redan :D

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
-FullFartFram, Det har du rätt i, ska det vara race så ska det inte vata A3 eller TT

-erito. Aha, bra upplysning, har bara kört wrx som saknade lågväxel, är det forrester osv som har det.
BMW_MAN, det är forester, legacy och outback som har lågväxel på manuell låda. WRX'en är inte tråkig direkt :)

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Kan bara tillägga att jag tyckte min A6 quattro med Torsensystemet försökte döda mig till att börja med. Nu har ja haft den två snöiga vintrar i rad och varje gång känns det som jag fick lära mig på nytt att bemästra denna maskin, efter ett par galna och halvt oväntade sladdar gick det bättre. Gasar man hårt mitt i en sväng så kommer baken farande som en åsnas bakben. Kändes som en E30 ibland och inte alls vad man väntar sig av en quattro. Men så ska det tydligen vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.