|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Subaru med sin permanenta fyrhjulsdrift verkar ju överlägset andra varianter av FWD. Varför har inte alla FWD-bilar permanent FWD om det nu är så bra?Eller finns det några nackdelar? /A (f.ö så snöar det i Uppsala med, skall bli kul att se hur X3:an uppför sig:-) | |
|
Brukar inte uttrycket "FWD" användas med betydelsen framhjulsdrift? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ojdå! Så kanske det var! /A |
|
|
Nja, förresten. I begynnelsen stod FWD för fyrhjulsdrift, kolla här! Länk Men nu säger man väl AWD! /A |
|
| Överlägsen? På vilket sätt menar du? Permanent 4WD betyder bara att den inte är urkopplingsbar, min iX har permanent drift på alla 4 och jag skulle bli väldigt förvånad om din X3 inte har det. | |
|
Länk Mvh |
|
|
Det finns ju en uppsjö av olika 4WD system. De flesta prioriterar ju olika saker och en som är bäst i alla avseenden finns inte. Vad är viktigast. -Terrängframkomlighet. -Säkerhet -Ekonomi -Snabbhet på väg, som t.ex i rally eller på bana. -Komfort/Handhavande -etc. Beroende på vad som prioriteras så kan man välja olika varianter. -Konstant 4WD -Viskolösningar -Elektroniska Diffar -ABS/BROMS assisterad 4WD Ingen är bäst på allt, välj vad som är viktigas för dig och gå på det systemet. |
|
|
enligt test jag läst så verkar framkomligheten på snö vara väldigt bra för Subaru,uppför en isig backe så fastnade X3:an halvvägs, medan Subarun kom ända upp på backen topp.(hittar dessvärre inte testet nu)F.ö hittade jag själv fördelar och nackdelar med de olika 4WD-systemen. Länk /A |
|
|
Underlig text i den tidningen........om tex X3 T.ex "Med hjälp av sensorer i antispinn/antisladdsystemet känner X-Drive om något hjul är på väg att börja slira" Det måste väl börja spinna åtminstone lite innan sensorn kan känna detta, Jag vet att mjuka vinterdäck med klättereffekt kan utlösa detta vi t.ex acc. Denna var ännu bättre "Då skickas kraft ut till hjulet innan det börjar spinna" Tvärtom, kraften minskas för att det inte skall sluta spinna. |
|
|
Epressen glömmer ju dom riktigt seriösa 4WD systemen för män och kvinnor med hår på bröstet: MB G-wagen och Land Rover Defender ( m.fl.): klassisk old school 4WD med 3 låsbara diffar fastnar du är det ditt fel... kräver dock en mkt rutinerad chaufför för att utnyttjas till fullo... Audi quattro system med Toorsen diff från tidigt 80 tal är sällsynt lömska saker bilen varierar mellan överstyrd, udnderstyrd eller neutralstyrd utan något som helst mönster i det hela när till och med rutinerade killar som Walter Röhl ( Numera Porsches 1e test förare) säger att bilen är lömsk att köra... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
BMW_MAN : xDrive-systemet, eller ASC för den delen upptäcker om rotationshastigheten skiljer sig på de drivande hjulen inom ett par millisekunder. Sedan sätts motårgärder in som att fördela kraften till de andra hjulen och bromsa det (begynnande)spinnande hjulet. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Bones. Jag trodde att rotationshastigheten skilda mellan däcken just för att det slirade. Det finns vill ingen AI inblandad här som kan förutse att det ska spinna redan innan det gjort det. Det enda system som varit så avancerat vad jag har hört om var Ferraris F1 system som det gich ryckten om. |
|
|
hmm... BMW_MAN och Bones... är det inte så att systemet känner av momentet i hjulet och därför kan reglera innan det ens börjat spinna? Om det är på väg att tappa greppet minskar ju momentet snabbt precis innan... fast jag gissar mest nu :) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Iaf i USA separeras termerna AWD och 4WD. 4WD är bara system där det går att låsa upp diffarna. Resten räknas som AWD. |
|
|
Kan det inte vara så att eftersom systemen är så snabba att de reagerar på någon millisekund och att förare därav inte hinner märka att det spinner så säger man helt enkelt att det sker innan, även om det faktiskt har spunnit i någon millisekund. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Förlåt för en fruktansvärt jobbig mening. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Det enklaste och mest meningslösa systemet är med viscokoppling, en siliconolja ska (försöka) stelna efter några sekunder och kopplar i 99 fall av 100 för sent, de vanliga drivhjulen har antingen grävt ner sig då eller så är bilen i diket. Torsendiff (torsionskänslig, greppavkännande mellan fram o bakaxel - helt mekanisk) är bra men funkar inte i alla situationer, i högre fart livsfarligt lömsk!! BMW´s xDrive är något liknande fast med elektronisk styrning. Haldex i sin senaste tappning verkar intressant! Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Eftersom det börjar bli dags för en 4x4 bil till hösten har jag under den senaste tiden provat dessa: BMW X5/X3 (xDrive) Mitsubishi Outlander (konstant 4wd med mellandiff) Toyota Rav4 (visko) Audi A4 Avant Quattro (Torsen diff) Subaru Outback ( Subaru 4x4) Kia Sportage (Haldex) Volvo V70 AWD (visko) Kan bara säga att styrsystemet i Kia'n rasade efter 45min så att inte haldex eller ens abs'en fungerade. Synd, verkade trevlig annars jämfört med Hyundai Terracan och andra lågprisjeepar. BMW med xDrive fungerade väldigt bra även om det knattrades mycket och levde sitt egna lilla liv ibland. Av de övriga var det Subaru Outback som överaskade positivt på alla sätt och nu läser jag prislistan och kollar extratillbehören... :) Det enda jag nu är inriktad på gällande 4x4 är BMW eller Subaru. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
V70n från 2001 har Haldex, även nyare VAG från -99. Mvh |
|
|
rob: Det stämmer, jag körde en -00 Volvo. BMW'n fungerade väldigt harmoniskt på snö/is och det var bara DSC systemet som knattrade lite väl mycket ibland, men det är ju väldigt säkert att ha det inkopplat. Fast roligare utan DSC sålänge man 'leker' :) Haldex måste väl ha massor av olika installationer/styrsystem och variationer i de olika bilarna? |
|
|
erito: Provkörde du KIAn när det var halt? Fick du någon förklaring när du kom tillbaks med bilen? Det är väl enbart för Haldexdriften man köper en KIA... Länk har Subaru i sortimentet till lägre priser Länk Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.