|
|
|
|---|---|
|
ABS-bromsarna på min 325iA touring -89 har lagt av och jag har just påbörjat en felsökning. Har rengjort kuggkransarna och mätt upp givarna och dom verkar ok. Tänkte nu gå vidare med att kolla relät. Blir dock lite förvirrad när jag läser diverse inlägg här på forumet. Vissa menar att relät (silverfärgat) skulle sitta någonstans under ratten till vänster medan andra hävdar att relät sitter på huvudenheten till vänster i motorrummet...Hmm...vet inte vad jag riktigt ska tro? Visst finns det en silverfärgad stor box till vänster under ratten men den liknar ju mer en styrenhet än ett relä...Tacksam för hjälp. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. | |
|
Har kollat lite i ETK och vad jag kan se så finns det 3 st relän i ABS-systemet. Två av dem sitter på huvudenheten och ett ska tydligen finnas på (eller i) styrenheten. Men vilket av dom är det som man kan laga genom att löda dit en ny 9 amp tråd? Om det nu är det som är felet det vill säga... BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Har fortfarande inte hittat något relä...suck! Kom igen nu...Nån måste ha koll på detta? Nån som vet serienummret på relät? Snackade idag med min lokala BMW-agent och dom är verkligen duktiga. I detta fall gick dom dock bet. Dom kände inte till att relät skulle vara placerat på något annat ställe än just ovanför styrenheten. Och i mitt fall finns det ju inget relä just där!! Och på huvudenheten i motorrummet finns helt riktigt 2 st relän. Den förklaringen jag fick av dem var att relät kunde vara placerat på ett annat ställe då min bil är utrustad med både automat och AC. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
vart i motorutrymmet ska det rälet sitta ? bild ? |
|
|
I motorrummet finns precis som jag skrev 2 st relän på huvudenheten i motorrummet. Det är dock inte dessa 2 relän som saken gäller. Jag vill hitta det 3:e relät som enligt uppgift ska vara placerat under instrumentbrädan till vänster ovanför styrenheten för ABS-systemet...Men i just min bil finns inget relä där... BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
okej...min abs funkar nämliegn inte heller...325 tooriung... |
|
| Lyfter! Vill också hitta detta relä! | |
|
På min 325i touring sitter det ett relä ovanför "control unit" som sitter till vänster om rattstången under i-brädan. Se: Länk Det verkar dock inte vara något fel på relät och ABS är fortfarande död. Mvh Anders. |
|
|
Tog bort och lagade mitt relä i dag !! Det sitter som sagt åvaför ABS styrboxen brevid ratten. Ta ner styrboxen så ser du det, sitter fastklämt åvanpå boxens hållare. Vik ut kanterna och ta bort locket på relät, nertill vid den svarta fästplattan sitter en liten tråd lödd. På mitt var den avbränd, jag lödde dit 2 st 10 cm långa 1,5# kablar ist, gröpte ur 2 skåror i den svarta plasten där kablarna kunnde gå ut, satte en kabelsko på varje kabel och en 10A flatsäkring. Efter det slocknade ABS lampan när jag startar motorn, men täns när bilen börjar rulla, alltså funkar nu relät men nån givare är trasig. Jag har bild på relät öppnat, maila så skickar jag jag över bilden. isakare@telia.com |
|
|
Nu har jag även mätt upp givarna, ska visa ca 950-1000 ohm när hjulet är stilla, snurrar man på det bläddrar siffrorna lite på digitalinstrumentet. Höger bak var helt död, bytte den och nu funkar ABSn !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.