AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.301

Motortvätt invändigt

Sida 1 av 2
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Har fått motorn tvättad invändigt, från gamal olja, och slagg produkter..
känns helt underbart att ha den vetsakepn, att man har en ren motor inuti, sen i med ny Csatrol RS olja, kan en motor få det bättre??
tror inte det..Länk

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Yepp...Är nog en grej som man skulle kunna unna sina vagnar någon gång.

Kostnad?

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I mina motorer har oljan alltid sett ren och fin ut även 500mil efter bytet...men så använder jag bara riktigt bra olja vid bytena...!

Om man kontinuerligt servar bilen med bra olja, finns det liten eller ingen anledning att använda denna typ av system, eftersom oljan då har hållit motorn ren invändigt.
Men om man är osäker på hur bilen servats eller vet att den har misskötts kan det nog vara en vettig investering...

Pris är intressant!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
du har rätt, dagens syntetiska oljer gör det jobbet, men i mitt fall, så tror jag förra ägaren inte varit så noga med det. 1000:- pix exkl olja

Jag var på väg att göra samma sak med min bil nu när det var dags för oljebyte, men ångrade mig i sista sekund. Ska se hur länge SynPowern ser fräsch ut - kanske blir det en Engine Flush nästa gång!

Märkte du någon skillnad i motorns gångkultur? Blev den tystare, känns den piggare? Något annat kul?

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
den var tyst och frisk innan, och har ej hunnit köra någar längre turer, gjorde det idag, men nu vet man att det är rent..

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Efter man har tömt ut den gammla oljan så fyller man upp den med diesel eller fotgen och kör motorn på tomgång en liten stund. Töm ut och vipps så har du en ren motor billigt o bra. jag brukar alltid göra det när jag ska byta olja och det brukar behövas, Speciellt om man inte vet vad det har varit för olja i förut och hur länge den varit i.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Ärligt talat Jorgen??? Disel i motorn? Herregud..låter inte klokt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle inte heller rekommendera diesel eller liknande i motorn! Kan i värsta fall orsaka mycket dyrbara motorskador!

Antingen använder man sig av den nya motortvättekniken från Bilstein eller så använder man helt enkelt bara en bra olja i stället!

Om motorn är smutsig invändigt kommer den nya oljan att tvätta rent motorn invändigt och då kan det vara bra att göra ett nytt oljebyte efter 200-300 mil innan man övergår till normala oljebytesintervall.

Mvh

I senaste (?) Fyndbörsen testade de Engine Flush- tekniken på bland annat en gammal Audi 100 som gått 22 000 mil. Alla tendenser till ventiltickande försvann efter behandlingen... det blev tydligen som en ny motor!

Jag är fortfarande väldigt nyfiken på tekniken. Många jag talat med menar dock att "det där kan inte vara bra för motorn" på grund av att man skulle spola bort någon beläggning eller så som "slitits in" och således skapa glapp och försämra motorns prestanda... kan detta stämma?

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är beläggningar som spolas bort av engine flush lär de inte vara speciellt hårda....med andra ord lär de inte täta eventuellt glapp speciellt bra!

Det är ett bra och kontrollerat sätt att spola ur en smutsig motor. Men i princip gör en bra olja samma jobb, fast långsammare!

Mvh

Att köra en bensinmotor på Diesel avråder jag BESTÄMT ifrån.
Ett av mina befäl var stressad och råkade tanka diesel i en 13 bil när vi skulle ner till en övning i Ystad.
Efter några mil blev bilen mer och mer högljud och han bestämde sig för att ta på hörselskydden :) Bilen klarade faktsikt sig ända fram, men drog sin sista suck på parkeringen.
Detta var en B23 motor som är byggd för att tåla det mesta, och denna var ändå totalskrot när teknikerna plockade ner den.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Glömde en grej, Han var from denna dag känd som DieselKungen :)

Mitt tips är att följa Johans Goda råd,han har iregel stenkoll på läget.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, jag tror att han menar att man skall ersätta motoroljan med diesel inne i motorn vevhus...dock ingen bra idé det heller!

Mvh

Johan: Hehe, jag misstolka lite där :)

Han vill alltså bytat ut all motorolja mot diesel för att rengöra maskinen invändigt? Iof är Diesel bra på att regöra saker och ting, men de låter vådligt att använda dielseln som "smörjmedel" då effekten inte kan vara skonsam mot varken packningar eller alla detaljer där"mekanisk nötning" förekommer.

Länk
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Hmm, jag startade denhär tråden, och gjorde motortvätten för att jag kunde ana att motorn inte alltid fått den bästa oljan, så jag ville "nollställa" den och bara köra syntetolja sen, för det är helt riktigt att bra oljor städar..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ferraripeter2, märkte du någon skillnad efter tvätten?

Mvh

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
svåt att säga, men det känns skönt att veta att allt är perfekt, nytvättad, Castrol RS i motorn..så jag är nöjd.

Njuren
vAD kostar den tvätten`?

BMW - i nöd och lust?
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
ca 1000;-.. exkl olja

Jag har hört att en skvätt diesel i oljan typ 0,5-1 liter + lite tomgågnskörning på en smutsig gammal motor kan vara en god idé.

Har testat detta på en gammal Forrd diesel, en bekant till mig gjorde det på en Ådi. På Forrden gjorde det väl ingen större skillnad, ådin tror jag inte heller det var ngn större skillnad.

Tänk på att vissa motorer har oljekylare där det sitter kvar gammal olja osv. Olja som sitter kvar = rengöringsmedel som sitter kvar. Troligtvis inte så bra att köra omkring med.

Finns flera trådar där detta diskuterats tidigare.

Att byta all olja mot diesel låter mindre bra.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.