AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
729

Demontera skivbroms bak E34

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hallo! Har en 90:as 525 i Sedan. Måste byta handbromsvire och bromsbackar och bromsklossar bak. Hur får jag bort bromsskivan och oket bak??? Det sitter som berg! Bromsklossen bak sitter liksom löst??? Väldigt konstigt... Är den slut eller??? Skivan bak ser ut som fan!
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Oket lossar du genom att skruva ut dom 2 insexskruvarna bakom plastpluggarna, det är 7mm på insexan. Okets hållare lossar du på dom 2 bultarna. Nu kan du lossa skivan efter att du har skruvat ur den lilla insexskruven bredvid bulthålen på skivan. Den brukar paja i skallen pga rost och att den sitter hårt som f-n, jag brukar ta och borra genom skruven med ökande borrstorlek tills jag kan ta en slägga från bromsskivans baksida och drämma till, då brukar skivan lossa. Jag rekommenderar inte sruvutdragare(svinpittar) eftersom dom lätt kan gå av, då är det ett riktigt h-e att borra bort urdragaren...
Att din bromskloss sitter lite löst beror förmodligen på att metallpiggarna som håller klossen i oket har rostat bort, men du ska väl ändå byta beläggen samtidigt med skivorna?(rekommenderas i alla fall starkt).

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag funderar oxå på byta eftersom den inte gick genom besiktningen idag. hittade dem för 810kr/st på mekonomen och 220kr/st för bromsbackarna, finns det nån billigare?
Racing Mike
Baader... Har du kollat vad dom tar på BMW för skivor och bromsar. BMW är ganska billiga när det gäller bromsar, i alla fall vad jag har fått erfara!
Köp absolut klotsarna på BMW, mekonomens är enligt mig inte alls bra.. Blir volvo gnissel :)

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Köp delar av Bildelsimporten i Uppsala

Länk

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

det är brembo så dåliga lär dem inte vara?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

kan man kolla nånstan på nätet vad bmw tar för dem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.