AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
264.233

hur fort har ni som mest kört

Sida 6 av 50
528:n:

Visst har många olyckor förekommit p.g.a. för hög hastighet. Men om man toppar bilen mitt i natten på en tom motorväg ser jag ingen fara för andra, utom de som är i bilen förståss.

De flesta olyckor förekommer i normala hastigheter av olika orsaker. Dåligt före är en poppis, trötta chaufförer som somnar, dålig eller långsam reaktions förmåga, felbedömning av hastighet/avstånd, dålig utrustning =läs bil= mfl.

På ditt inlägg kan man tolka att hög hastighet automatiskt skulle betyda olycka. Jag vet det är knappast så du menar.

Själv kör jag ytterst sällan överhastighet, ja t.o.m. frugan gnäller på att jag slöar i trafiken:)

Men ibland tar man ju möjligheten och kör lite fortare och visst är det kul.

Men min nuvarande M5'a har jag "bara" kört ca 180-190km/h, men 330 kanske 160km/h.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag tror alla är överens om att 300 på en svensk väg oavsett tidpunkt utgör en stor fara, för både förare och andra, men hur låter man bli att testa sina grejer..??!?

Bankörning rekommenderas!! Har märkt på mig själv efter bara två turer på bana, att behovet att köra fort på vanlig väg har minskat radikalt.

Det är ganska lätt att få "leka av sig" på olika banor, inte ens kostsamt, och jag lovar att tom en konbana på ett gammalt flygfält mot klockan är mycket roligare än att toppa en bil...

Prova tex Challenge Länk till våren.

Apropå Tyskland så förutom att vägarna är byggda för klart högre hastigheter så är också diciplinen en helt annan vilket gör 300km/h mer försvarbart där. Av mina fyra senaste bilar har jag bara toppat 2 och detta på autobahn. Därmed inte sagt att jag direkt är laglydig i alla lägen.. har trots allt blivit av med lappen 4 ggr :-(

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
bayerischemotor: Visst sker de flesta olyckor i "normala" hastigheter, men det är en totalt missvisande statistik..

1. De flesta bilar körs oftast i normala hastigheter
2. Det är oftare tätare trafik där det går sakta.
3. Det blir fler men mindre allvarliggare olyckor

Kollar vi istället på antalet olyckor med riktigt hemska utgångar och ställer det i förhållande till antal möten etc samt antalet körtimmar i respektive hastighet i hela trafiken så kommer det fram en helt annan bild. Har man dessutom råkat ut för olyckar (själv eller bland vänner/familj) som 528:n så förstår jag att man blir ledsen av att läsa sådana här trådar.

Jag får iallafall dåligt samvete för alla de gånger man blåst på ordentligt, tack och lov har aldrig något hänt...

/Caspar
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

528:n> Du tror väl inte man ligger i 300+ (mätarfart) i rusningstrafik??? Det finns många svenska vägar som är bra mycket bättre än de tyska betong-rälsarna...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag undrar bara.. Vart hittar Du dem?? De fina svenska vägarna alltså?? Betongrälsarna var en gammal östtysk produkt som snart är helt utdöd, de vägarna är dessutom begränsade till 100 alt 130km/h..

Fast skall vi prata fina vägar får vi ta oss till Frankrikes motorvägar, suveräna vägar med lite trafik (tack vare avgiften) och nästan inga vägarbeten (de slits ju inte..).

/Caspar
[M
242
[MaNgE]
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Caspar: E4 Jönköping och söder ut, så länge det är motorväg, RV40 mellan Landvetter och Borås...
52
447
528:n
528i -96
[MaNgE] Du borde veta om att det finns knappast någon väg som skördat fler dödsoffer än väg 40 mellan Borås och Landvetter.
Att jämföra den vägen mot tyska vägar som är BREDA och ibland 3 filiga och ALDRIG med mötande trafik och även saknar farliga på och avfarter, det visar att DU aldrig kört på tyska vägar annat än genom TV -Spel......

Och snacket om 300 i rusningstrafik sänker din debattförmåga till, Nä, jag vill inte ens skriva vad jag tycker om DItt inlägg!
Skärp Dig!!!
528:n: Det finns flera bra motorvägar i Sverige. Är det ingen trafik så är det inga problem. I Tyskland är trafiken betydligt tätare även om tempot är högre. Det farligaste när man kör fort är den övriga trafiken. Det är inte roligt om en Volvo vinglar ut i ytterfilen om man kommer i 250, oavsett om man är i Sverige eller Tyskland. Tror inte att det blir bättre av att du är otrevlig här på forumet.

Caspar: Tyvärr så är det inte så kul att sladda runt en konbana med en M5. Men man kan ju ta en sväng ner till Nürburgring och toppa bilen på väg ner, två flugor i en smäll! =)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
RV40 är som 528 säger ökänd för sin dödlighet, tyvärr. Det borde inte vara så på en rak och bred fin väg, men det är det.. :-(

Nya motorvägen på E4 söder om Jönköping håller jag med om att den är fin och skall man toppa bilen i Sverige är det kanske det minst olämpliga stället. Inga bilar där att tala om heller.

"Tyvärr så är det inte så kul att sladda runt en konbana med en M5. Men man kan ju ta en sväng ner till Nürburgring och toppa bilen på väg ner, två flugor i en smäll! =)"

Låter som en toppenidé, fast jag tror nog att M5'an funkar på en konbana. Det är lite mer körning och inte bara gasa rakt fram dessutom.

"Det är inte roligt om en Volvo vinglar ut i ytterfilen om man kommer i 250, oavsett om man är i Sverige eller Tyskland."

Det är just en av de stora skillnaderna i Tyskland & Sverige, sannolikheten att en Volvo eller vad som helst vinglar ut framför en är minimal i Tyskland, det var lite struligt åren efter murens fall med alla Trabanter men disciplinen har sökt upp även de gamla Östtyskarna (man överlever inte utan disciplin helt enkelt).
'
I Sverige kan man inte förutsätta att vingel-Volvon anpassar sin körning efter om Du håller 250 eftersom han enligt reglerna skall kunna förutsätta att Du kör 110 som max..

Nåja. Krama varandra i trafiken, men krama inte bilarna mot varandra....

/Caspar
52
447
528:n
528i -96
Bra skrivet Caspar!!!

Precis vad jag menar: En bilist på Autobahn FÖRVÄNTAR SIG att det kommer bilar i + 200 km/h konstant. Det gör knappast Sven Svensson i sin Volvo 740 som toppats en gång (Av sonen i huset..) när han kommer körandes i 90 på E6:an!
Ja eller om man kommer med Volvon i 380 blås och kepsvändarJohnny ligger och fiser i 90 km/h med sin kebabkittade 316.

Fast`n Loud Turbo Proud.
528:n :

Rv40 mellan Gbg och Borås skördade många offer INNAN den byggdes om till motorväg.
[M
242
[MaNgE]
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Mest olycksdrabbad är väl RV40 mellan Jönköping och Borås inte mellan Borås - Landvetter. Mellan Borås och Landvetter lär du inte få nån mötande trafik så länge du inte kör vänstertrafik...

528:n>
Visst är vägarna breda och trefiliga på vissa ställen i Tyskland, men trafiken är ofta desto tätare (det finns ju en anledning till att de gjort dem trefiliga!)...

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Perran_: ***asg***

/Caspar
Gjorde det ont när han sa att 740 var en svenssonbil Perran? Det är ju sanning.

Mvh Per
Gjorde det ont att höra att Volvon gör 380km/h?

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jag tillåter mig att strunta i moraldiskussionen och berättar istälelt hur snabbt jag kört som fortast i enlighet med hur denna tråd en gång startades. 280 km/h mätarfart, plan väg, Alpina B12 5.0 E32.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Instämmer med ovanstående och säger 270+ i min nuvarande, mästarhast. Man måste ju få testa ;)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
bmw alpina b3
grabbar grabbar ingen bråk jag frågade hur fort ni har kört inte varför ni kör fort mvh bmw alpina b3
300+ i med en sl55amg känndes förövrigt stabilare än 200 med e34:an (Allt i mätarfart)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.