|
Sida 30 av 50
|
|
|---|---|
kilroy |
Puh...sån tur att den här tråden med "Dagens ljug" blivt lyft igen...:) Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| hela mätaren ut | |
| på brossans scoter. hehe ne men på 328 an | |
| 170 nått med 316i | |
BMW Kung |
210 när polisen sköt på mig med laser, och sommar däck i feburari. Men klarade mig=) Svängde av på den avfarten de stod och sköt på. Mc:n stog längre bort på vägen. Rv40. |
|
åkt timtals mellan 130 till toppfart - ca 250, föraren pressade mot BMW,Mercedes å Ferrari och försökte hänga på vilket gick rätt bra eftersom vänsterfilen var full me annat som lkörde lagligt . Såklart nere på kontinenten !!!!! Aeron smiskar på bra... |
|
fjamsetramsa |
tur du drog m5an |
fjamsetramsa |
Hoppas alla här har kört i Tyskland annars e ni fan inte kloka.... |
|
fjamsetramsa -> Rent spontant tror jag det är lika illa att köra 250 på autobahn som på E4an. Det är väl ungefär lika hög standard på båda. Smäller lika hårt om du kör av vägen där med. Att det sen enligt lag är tillåtet påverkar väl egentligen inte hurvida man är klok och kör i de hastigheterna eller inte. Ta inte illa upp, bara spekulerar lite :D /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Det var f-n det dummaste jag hört, tror inte det....hur många i Sverige är förberedda på att man kommer i 250 i ytterfilen? Tryggve i sin 340 ser ju att du är minst 50 meter bakom och svänger givetvis ut eftersom det är feta marginaler då han tror att du kanske ligger i max 120 och är en jävla fartdåre utifrån hans perspektiv. En fartskillnad på 140 km/h ger hur många meter i sekunden??? Känns som det är många här som skulle behöva ut på en bana och träna. Känns ombonat och fint i en ljudisolerad kupé, men många anar inte hur snabbt det intrycket kan ändras. |
|
| Kanske ska svara på min fråga själv, du är i hans kofångare på 1,28 sekunder. En normal reaktionstid är 1 sekund, sedan ska du ner från 250 till 140 vilket tar......0,28 sekunder???? Don't think so..... | |
| viccoA : standarden på E4 är betydligt högre än på tyska autobahn. dessutom kan man plocka färsk potatis runt vårkanten, man har nämlingen byggt motorväg och potatisåker i ett. Så autobahn, släng dig i väggen!!! | |
|
Tvärtom. Det är inget fel på svenska motorvägar, däremot på dem som kör på dem. Att hålla 250 på englest trafikerad frifartssträcka i Tyskland är säker körning, men knappast smma hastighet i Sverige. Dels för att ingen förväntar sig att man ska hålla 250, dels för att svenska bilister ännu inte är tillräckligt urbaniserade för att klara motorvägskörning med mer än en bil per km2. Don't dream it, drive it |
|
|
tretretti: att det är fel på bilisterna håller jag med till 100%, men att motorvägarna är kass är det ingen tvekan om. vi behöver inte fri fart på svenska vägar, men det skulle inte skada om man föjlde utveklingen paralellt med bilarnas prestanda. faktum är att jag är utsatt för större risk på svenska vägar än tyska autobahn, för att det går att läsa av de tyska bilisterna, men svenska bilister är totalt oläsbara. trafik handlar om rytm och vi är mästare på att bryta trafikrytmen. |
|
|
Värst vad ni reagerade :D Jag bortsåg från medtrafikanterna mer eller mindre medvetet. Frågan jag hade i huvudet var ungefär, vad gör en rak väg i tyskland säker att köra 250 på till skillnad från en rak väg i sverige? Är det bara trafikanterna? I sådana fall är det väl bara att byta skyltarna och vänta ett antal år på tillvänjning så jag kan få köra 250 till jobbet i rusningstrafiken :D Är 180 mitt i natten på E4:an vansinne? Jag kör själv i princip aldrig fortare än 30+ så skrev inte för att hävda att man kan köra fort i sverige utan mer en fundering. Sen håller jag inte med till 100% om medtrafikanterna i tyskland, visst de flesta kör med betydligt mera huvud än här, men det finns undantag där med. (en hel del turister kör också på autobahn bla.) Visst har det väl någon gång i autobahns historia hänt att en liten golf eller likande har vinglat ut i vänsterfilen 100 km saktare än vad BMWn bakom kom körande i...litar ni blint på alla i trafiken om de har tysk regplåt? Exempelvis skulle jag aldrig följa högerregeln slaviskt där jag bor iaf, då hade jag haft ett antal bilar i sidan... Det jag menade med första inlägget är: det är farten som dödar, vi kan ju prata om airbags och skydd, men faktum kvarstår, i 100 kan det vara svårt att överleva en krock i 250 blir det mycket värre. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Håller med ViccoA, hade själv 240 knyck på en helt tom stump E6 för ett tag sedan. Givetvis måste man välja sina tillfällen. Kan garantera att jag inte riskerar någons liv, inte ens mitt eget när jag känner för att gasa lite. /Fredrik |
|
|
viccoA: har du sett en hastighetsskylt på autobahn, där det står 250 km/h? nej, det har du inte. men 130 km/h har du säkert sett. du kan ligga i vänster filen i 130 km och köra om en lasbil eller nåt, utan att någon protesterar. men saken är att, han i golfen ser i backspegeln att du kommer i 250 km, och är du nära, då påbörjar han inte omkörningen. däremot, är du lite längre bort, då börjar han med att blinka och göra en snabb omkörning, då kan du också planera situationen bättre. men här hemma har du några bilar 800 meter framför dig. när du närmar dig den sista bilen i raden och har kanske 10-15 meter, då slänger han sig i vänsterfilen "utan" att blinka. och då tackar man gudarna att man kör 130 km och inte 230. det var medtrafikanter det. vidare när det gäller vägarna, så har du spåret efter vinterdäck på körbanan. all tjälskott. marken som har satt sig. brofogar som sticker upp 1 dm. det gör att det är livsfarligt att köra 250. dessa problem har du ex. inte på autobahn. jag är för en fri fart på motorvägarna, men inte om det ser ut som det gör. |
|
|
Som sagt får man välja sina tillfällen. På motorvägssträckor med fin sikt och bra beläggning är de ju inte när de är glest trafikerat farligare att köra fort här än på autobahn. När man läser vissa inlägg här börjar man undra om vissa överhuvudtaget har kört på autobahn dom senaste åren... min erfarenhet är att de finns gott om självmordskandidater (båda tyskar och turister) som även på frifartsträckor bara blinkar och kastar sig ut i vänsterfilen när man kommer dundrandes i 200+ km/h. Står ju stora skyltar med texten "rucksicht sind besser" längs autobahn, så de är ju absolut ett problem även där att folk slarvar med uppsikten bakåt. BMW CS #5139 |
|
|
turisterna måste vara från norden och "tyskarna" är från norden som har emigrerat till tysklan. heheheheheh J.L : uppsikten bakåt är lika viktigt som framåt. idioter finns även i andra länder, men inte i samma utsräckning som här hemma. här ta man vara på sin "rättighet" mycket noggrant, folk leker polis oftare o.s.v |
|
|
84km/h med en lite nyare damtralla i nedförsbacke..uppmätt med cyckeldator hehe:) beemwee |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.