AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
866

Bensinvärmare var sitter backventilen ?

Sw
39
Swempa
525DT-08
X3-07
Hej!
Som jag har förstått så värmer bensinvärmaren endast kupén på E38. Men jag läste i en tråd att det skulle finnas en backventil som man kan ta bort så motorn också blir varm. Det jag funderar på är det någon som vet var den ventilen sitter? Är det någon här som provat att ta bort den?

Mvh
//Swempa
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Du har nog läst samma tråd som jag försökte att lyfta utan gensvar för ett år sedan. BMW i Västerås verkar ju veta var den sitter eftersom att de har hjälpt personen i fråga att demontera den. jag har skummat igenom ETK för att försöka att lokalisera den. Om du kollar efter art.nr. 64128379871 på den här länken Länk så borde det vara den.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Paap Reeder
Hej!
På min -91:a sitter backventilen alldeles ovanför värmaren. D v s "i vecket" av hö framskärm mot torpeden.

Denna backventil kan näppeligen kopplas om på nått sätt för att få varmt "webasto-vatten" att cirkulera i blocket.

Det som måste göras är att man gör ett 1/2-tums uttag på vattenpumpen ...framför termostaten sett från blocket ... varvid man kan leda upp vattnet från webaston dit.
Återstår sedan varifrån man tar ut det kalla vattnet in till webaston.
Avtappningspluggarna sitter för högt upp på M70 iaf för att man skall kunna få en vettig cirkulation.

Seden handlar det ju om ett aluminiumblock med allt vad det innebär av jämn uppvärmning o s v.

Med tiden kommer jag att titta på detta.

MVH /// Paap R
Sw
39
Swempa
525DT-08
X3-07
Tack för infon. Jag trodde att det var bara att ta bort backventilen men det verkar vara lite mera komplicerat än så. Vet inte om jag har tid att experimentera med det nu. Kanske lika bra att montera el värmare ändå. Har demonterat båda topparna och skickat dom på planing. Så nu borde det vara lite lättare att komma åt att montera värme elementen.

Mvh
//Swempa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.