AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.558

Värdet av underhåll

andha45
Hej alla,
då jag konstaterat att många kostar på sina BMW (el för den delen andra bilar) och sedan upptäcker att värdet är mkt lägre än tänkt/önskat undrar jag hur ni ställer er till följande:
- får man mkt mer för att en bil är lackbehandlad, rostskyddsbehandlad, servad på bmw etc.?
- antag en 740-96 el 528-97. Om en buske är värd 60 och en fin värd 80, hur mkt kan det ge att bilen är servad på bmw, har michelindäck nya 18" etc.?

Kan nämligen tänka mig att en bra strategi rent ekonomiskt är att sänka ambitionerna för underhållet, om man klarar det mentalt. Bilen som man köper, 3-4 år gammal, känns ju nästan ny och man åker därför till BMW och servar den. Vad tror ni om värdet om man minimerar underhållet?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Beror ju på hur illa du underhåller bilen och hur kräsen köparen är. Sköter du bilen exemplariskt och bilen är toppfräsch när du ska sälja den är det klart att du får fler spekulanter som är villiga att betala lite mer än för det omvända.
Att den lackbehandlad tror jag inte höjer värdet märkbart jämfört med samma bil utan (papper) på en sådan. 18" hjul får väl räknas till utrustning och kan tilltala vissa köpare liksom andra tillbehör gör. En 3-4 år gammal bmw som inte servats på Bmw tror jag tappar rätt många tusenlappar på enbart detta. Finns säkert undantag på folk som inte bryr sig så mycket, men det är nog få om jag får gissa. Exakt vart gränsen går när man får ut mindre än man lägger ut i underhåll och puts är ju svårt att säga, för att inte säga omöjligt.
andha45
Mekaniskt och yttre underhåll är ju två skilda saker precis som mekaniskt och yttre slitage.

Min 60-åriga far underhåller knappast sin bil men sliter inte så mkt på den heller. Servar den emellanåt men inte på BMW o ofta för sent. Följden är att den efter en ordentlig vaxning och tvättning är fin och han får hyfsat betalt.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Skämtar du?
Hade inte ens tagit i en sådan bil med tång.
Tror knappast att särskilt många "busk-bilar" säljs till de begärda priserna. Personligen backar jag för bilar där ägaren ens antyder till att bilen inte blivit skött till punkt och pricka. Ex. tvättat bilen i maskin på macken, kört på billigast tänkbara mineralolja osv.

Man tar ju en risk rent personligen att dra ner på underhållet, bilen kanske total havererar eller strular på resan etc.

Jag hade betalat mer för en bil som är rostskyddsbehandlad.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
andha45
Det är klart det finns ett värde i det, men bilfirmor - som ju å ena sidan hävdar att underhåll är livsviktigt - värderar inte alls detta vid inbyte.

Om bilen gått 9800 mil och servats vid 2100, 4100, 6300 och 8400 mil dras 10 000 mil-servicen (mindre än 250 mil kvar)

Om bilen gått 9800 mil och inte servats alls enl boken = samma

Om bilen gått 9800 mil och servats först vid 2 000 mil, sedan vid 9600 mil (10 000-service) dras ingenting

Tragits men en vanlig handlarbedömningsgrund.

Att bilen ej servas och tvättas behöver ju inte betyda att den är en buske. Slitage och underhåll lever i ett samspel.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Märkliga bilhandlare du handlar hos, låter snarare som resonemanget hos en vimpelhandlare?
Dessutom blir det nästan alltid en bättre affär att sälja privat än att byta in bilen.

I mina ögon är en oservad och otvättad bil alltid en buske som visar ägarens bristande kunskap om hur bilar fungerar.

Att det sedan finns folk med dålig ekonomi alternativt är dum snåla går de ju aldrig att undvika.

Följdfrågan blir om du själv vill köpa begagnad bil sedan 3 ägare med tunn plånbok / dåligt förstånd brukat den?

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag håller inte med.
Jag tror inte heller att bilfirmorna inte värderar serviceboken (för det är just dokumentationen som är viktigast) högre än så. Dom vill sälja bilen så dyrt som möjligt och så snabbt som möjligt och en dåligt servad/dokumenterad bil kan bli stående länge varpå budet blir lågt.
andha45
Alla bilfirmor jag känner till drar av för sista servicen men inte luckor längre tillbaka.

Sedan sker det förstås en helhetsbedömning av färg, skick, ev. rökt i bilen etc. som kan ge några tusen plus el. minus.

Typexempel: Inbyte av S80 T6 med dåliga däck. Firman drar 14000 för 4 nya Michelin/Pirelli 17". Då kan man köpa fyra Semperit på nätet för 4000 o lägga på för 600. Eller t o m begagnade däck.

Mer än 3 mm = ok, mindre = avdrag för fyra nya däck.

Jag tror ej att dålig ekonomi hänger ihop med att man sköter bilen slarvigt, det är nog snarare så att man har annat i livet man tycker är viktigt typ jobb, trädgård, fru, barn, frimärken, spela golf eller något annat.

Har flera gånger märkt att bilar som man köper t ex i Ty som är superfina varit med om ganska mkt. T ex senast 530iAT-01 7 000 mil så fin den kan bli var fixad för ca 30 000: flera delar omlackerade, nya bromsar, 2 nya däck, massa småfix, ordentlig rekonditionering. Kan tänka mig att den var småbuskig när den byttes in, bl a var dörrnäsan sliten och annat som tyder på slarvigt underhåll.
andha45
Jag pratar inte alls om att strunta i service utan om att serva bilen på ett billigare ställe, kanske strunta i lackbehandlingen och omlack av huven för stenskott.

När en e38 -94 har 26000 mil tror jag att en med s-bok ej från bmw, i fint skick men ej lackbeh och med några stenskott står sig bra
kilroy
Att underhålla bilen på ett så optimalt sätt som möjligt bör förhoppningsfullt alltid betala sig i slutändan. Sen beror det naturligvis lite på hur gammal bilen är. Min 540 lägger jag inte ner lika mycket servicepengar på som min M5:a. Däremot är jag mycket noga med det mekaniska underhållet på min 540... oljebyte 2 gånger om året, stenkoll på alla övriga vätskor och oljor, alltid fräscha bromsar osv osv...M5:an kräver förutom motsvarande service också exteriör uppfräschning ibland som lackbehandling m m. Det är väl bara att gå till sig själv och fråga...vill man att bilen man är spekulant på skall vara "snålservad"...eller "oservad"...eller känns det bättre att veta att förre ägaren lagt minst så mycket pengar som behövs...och kanske mer...Serviceboken värderas mycket högt av bilförsäljare och bilfirmor...helt enkelt därför att den är ett opartiskt bevis för att bilen servats.Att serva bilen på ett billigare ställe än hos den auktoriserade BMW-verkstan kan vara ett bra sätt att minska servicekostnaderna utan att dra ner på kvaliten. Jag har inte betalt Förenade Bil i Malmö en enda krona i servicekostnader, det har inte någon i vår familj gjort trots att vi kör BMW allihop. Å andra sidan har inte någon av våra BMW några servicestämplar från Förenade Bil eftersom vi har bilverkstad i familjen.
Mig veterligt har inte detta orsakat några bekymmer vid försäljning av någon av familjens BMW.
andha45
Jag har heller inte haft problem med icke märkesstämplar.

Att man har en verkstad i familjen är ju ett bra argument...

Ja, serviceboken är viktig men principen är att man bara drar senaste servicen. Kan hända att vissa firmor tänker annorlunda.

Om bilen gått 14 000 mil o en service ej är gjord tror jag de flesta köpare av Saab, Peugeot, VW inte bryr sig så mkt, bmw-köpare bryr sig nog mer men även där beror det ju p åhur gammal bilen är.
kilroy
Jag vet inte vilka auktoriserade BMW-verkstäder det finns där du bor...men helt säkert finns det små, icke auktoriserade, bilskruvare som är hur duktiga som helst på BMW. Dom brukar vara rätt mycket billigare också...Huvudsaken är att man inte tummar på dom delar av sevicen som direkt kan slå tillbaka mot en själv i form av dyra reparationer...det är ju enbart dumsnålt...
På mina tre tidigare Bmw (320 -93, 320d -99, 328 -00)
så har jag alltid lämnat in bilen på Bmw verkstad för
både service och reperationer. Fixat minsta lilla parkeringsbula direkt och handtvättat och vaxat.

Min nuvarande 525 td fr -94 belgienimport utan servicebok
är det ju lite annorlunda med. Köpte den av en man i 50 års åldern som tog in den själv och servad den de senaste
5 åren i Sve. Han hävdade att han fick med en servicebok vid köpet som var fullstämplad upp till 15000 mil men numera bortappad. Trot den som vill. Köpte den för att ha en billig bil i ett år och inte förlora för mycket.

OM jag nästa år ger bort bilen eller skrotar den så har jag ändå inte förlorat spec mycket mer än jag gjorde på min 328'a på två ynka månader. Så att lämna in den på service hos Bmw för kanske 5000 kr när jag kanske får 15k för den nästa år känns ju helt bortkastat.

Lite väl långt svar kanske men det jag menar är...

Köper jag en nyare bil så ska den vara fullservad och mycket välskött på alla sätt för att det ska vara intressant. På en äldre slit och slängbil där man ser varje spänn man kan få vid en framtida försäljning som bonus är det ganska oviktigt. Där köper jag mer på hur bilen ser ut, hur den känns att köra och så den berömda magkänslan då.......

sw
kilroy
Wadstedt79*Det ligger naturligtvis en del i vad du säger...fast jag skulle ju aldrig köpa en 8-10 år gammal 540 t ex om jag starkt misstänkte att den inte genomgått oljebyte de senaste 4-5 åren. Om det är något som kostar pengar på en sån bil så är det ju motorras...
Kilroy

Klart att du har rätt i vad du skriver. Jag skulle ju kanske
inte ens våga köpa en välskött 540 pga av höga ägandekostnader även utan motorras.....

Man kan väl alltid kolla hur oljan ser ut?
Ser man inte på oljan om den inte blivit bytt på 5 år?
Tror som sagt i alla fall att gubben jag köpte bilen av servat
den själv i alla fall. Tror nog den håller ett år till och då
har min farbror tingat den.

sw
andha45
Jag tror kanske att man lätt överskattar andra- och tredjehandsköparens värdering av skicket.

Har sålt ca fem BMW privat och de har alltid betraktats som fina tsf från de i vissa fall buskar som köparna tittat på tidigare.

En normalunderhållen bil som man sköter hyfsat duger bra när den ska säljas. Jag får sällan slagmärken i dörrar, köper bra däck, alltid bra olja, servar ej på BMW-verkstad, tvättar bilen ca 3 ggr om året och den är alltid fin vid försäljning.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Tvättar bilen tre gånger om året? I min ögon är det knappast normalt underhåll, men vi har alla olika syn på vad som är bra skick. Jag är petnoga med de bilar jag köper, ex. har föregående ägare maskintvättat bilen väljer jag en annan. Sen finns det alltid en stor massa som bara söker ett transportmedel och är beredda att acceptera / inte märker ett sämreskick / misskötsel.

Beror helt på vilka bilar man säljer för vilken typ av köpare det kommer; säljer du en Volvo 745 bryr sig nog inte många om att lite lister hänger på trekvart och du har regummerade däck på bilen, kränger du en M5a så vill säkerligen de flesta köparna att bilen skall vara i toppskick.

Att bilen är nystädad och fin vid försäljning hör väl till självklarheterna?

Dock är det ju upp till var och en hur man sköter sin bil, man kan alltid välja en annan begangnad bil...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
andha45
Ja, det beror mkt på vad det är för bil, t ex Opel Astra och BMW 545 lär inte tvättas lika ofta...

De tre gånger jag tvättar bilen gör jag det noggrant. Bättre det än sex automattvättar.

Jag tror faktiskt inte att svensken i snitt tvättar sin bil oftare än så, men jag kan ha fel. Med undantag för ett par pedanter tvättar ingen jag känner bilen ofta, min bror (v70) 1 gång/år kanske, min granne (v70) 1-2 ggr/år, en kompis med 540 en gång/vecka... övriga grannars bilar är alltid smutsiga också.

Vore intressant att se en studie på det.

En annan grej är att bilar på firmor kan ha varit riktigt dåligt underhållna men sedan ha fixats till. Men det man inte vet...

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Helt rätt!
Visst är det mycket bättre med manuell tvätt än automattvätt som i princip salt besprutar bilen. Värst är de som gör en heltvätt med rutborsten på macken...

Min egen far tvättar aldrig sin bil, jag blir tvungen att göra det åt honom. Då har han trots allt en Z3 3.0 Coupé vilken går som bruksbil, du kan tro att jag tjatar på honom att ta hand om den bättre.

Mina egna bilar kan jag tvätta så mycket som två gånger per vecka, tål helt enkelt inte smutsiga bilar.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
andha45
Det går åt extremt lite vatten i nyare automattvättar, säkert kanske en tiondel mot vad som vore bra för bilen... precis som med nya tvätt- och diskmaskiner skapar det problem med att det inte blir rent.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.