|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med mitt hjulnav vänster bak. Ett av bulthålen tycks ha defekta gängor. Hjulbulten går att dra till en viss grad, sedan släpper den. Säg att man kan spänna den med 10 nm som max innan den "går runt". Jag har prövat att byta själva hjulbulten men det hjälpte förstås inte. Förmodligen är det någon mindre begåvad som dragit åt bultarna med för högt moment, eller gjort något annat korkat så att gängorna i själva navet har gått åt pipan. Frågan är nu, vad ska jag göra åt problemet? Byta nav känns inte så kul. Någon nämnde att det finns reparationssatser, men dessa skulle vara både dyra och omständiga. Kan det kanske räcka att montera en längre hjulbult i det hål som är trasigt - kanske finns det hela gängor "längre in" i navet? Vore skönt att bli av med detta bekymmer! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk | |
| Kör med 4st bultar eller byt nav. Jag körde en vinter med endast 2st muttrar/hjul på en Saab turbo! Men det är kanske inte så kul på sin "ögonsten". Kan man inte pröva med en gängtapp? | |
|
1988 hade jag en Volvo 360 som något pucko hade dragit fast ena hjulbulten med kraftigt övervåld, det slutade med att bulten gick AV och satt alltså kvar i hålet utan skalle. Den bilen rullar fortfarande här i stan med tre bultar på vänster fram. :-) Mitt tips blir således att du sätter den skadade så hårt det går och ser glad ut. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Gängtapp fungerar alderles utmärkt, har gjort det själv. Se bara till att få rätt gänga på den (M12-1.5).. Lycka till! |
|
|
Heli-coil gängor eller svetsa hålet och gänga om med gängtapp. Har du toktur kan det fungera med gängtapp direkt i gamla gängan, men jag skulle inte ha så stora förhoppningar till det... Går skruven ända ner i botten av gängan? Annars kanske det räcker med en något längre hjulskruv. Tänk bara på att om den är för lång, kommer den att göra sallad av handbromsbackarna inne i trumman... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
köp en passande "helikoll-gäng"( stavningen?)(insatsgänga) och dra i. finns på välsorterade "järnaffärer". lycka till Zandman //Kent |
|
|
Tackar för alla fina tips! Heli-coil verkar mekigt så det slipper jag nog helst. Johan, Hur lång skruv tror du man kan använda utan att förstöra handbromsmekanismen? Att prova med en gängtapp kan väl inte göra mer skada åtminstone, även om det kanske inte blir bättre heller? Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle, jag vågar inte svara på det. Du borde se hur långt skruven går om du kollar noga på insidan av gängan i navet. Det beror lite på hur långa bultar du redan har och hur lång ut koningen sitter i fälgen... Om du provar längre bultar är det nog mycket klokt att försiktigt snurra på hjulet för hand och lyssna mycket noga om den tar i någonstans under varvet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@ kalle det är inte svårt att använda helicoil busenkelt borra gänga och skruva i nya gängan obs!!! använd loctite 270!!!! när du drar i nya gängan. : ) Beam me up scotty!!! ay ay sire!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.