|
|
|
|---|---|
|
Någon som har kluvit växellåda till en m5 3,6 nån gång? Måste göra det med min under vintern,för jag har nån synkring trasig så jag undrar om det flyger grejjer när man klyver den???? Hur beter sig bilen med sinterlamell? tänkte smälla i det på en gång | |
Smiley© |
Tjena! Har du rivit din låda och fått ihop den igen? I såna fall hur gick det? Jag funderar på riva min låda här i dagarna också, men det är till en 3.8, tror att det ska vara likadana lådor. /Thomas |
|
Är det inte samma låda från M5 89-94? //Schnitzer |
|
|
Det är inget man ska ge sig på om man inte har skruvat getrag förr!!!!!!! MÄrkte att jag har en 260/5 från 535 i min... |
|
Smiley© |
Hur ser en 260/5 låda ut då? Jag tänker ge mig på att renovera min låda själv, det är därför jag vill veta lite om M5 lådan, jag har lyckats få tag på en låda jag kan öva på innan jag ger mig på min egen låda :-) Jag brukar lyckas fixa det jag skruvar med, har skruvat mycket men aldrig i en vxl-låda. /Thomas |
|
Den är rätt lika en m5 låda. Fast sprängkåpa & en lös gavel vid utgående axel,där får du ta ut hela innanmätet. |
|
Smiley© |
Testade att riva min "övningslåda" i helgen, det gick inget vidare, fick inte isär hela lådan :-( Känns som om det är lite överkurs utan handbok och dom riktiga specialverktygen så jag lämnar lådan till en kille som fixar den åt mig istället :-) Det verkar lättast å säkrast så nu efter att jag har testat att riva en annan låda. |
| JA det är lika bra det,,men det kan va bra å va med nån som gör det så lär man sig mycket... | |
|
Jag skulle vända mig hit: Länk |
|
|
Jag vet en i norra Tyskland som renoverar Getrag 280 (M5 3,5 & 3,6). Det kostade 900 Euro för en renoverad utan byte. En M5 3,8 har Getrag 420 som är 6-växlad. Det finns inga invändiga delar att köpa till 420G från BMW, endast utbytesenheter. 540i och M3 3,2 och 3,3 har samma låda (till och med samma utväxlingar) men växellådshuset är olika beroende på motortyp. Mvh Thomas |
|
Smiley© |
Schnitzer: Det är inte likadana lådor i 3.6 & 3.8, dom passar nog på båda bilarna tror jag. 3.6 ska vara en klenare låda, vet inte hur mycket som skiljer dom åt, kanske är marginellt! jag ska försöka ta reda på det. Det lättaste sättet att se om det är en 3.6 eller 3.8 låda är att kolla på avluftningsröret Kort rör = 3.6 Långt rör = 3.8 C311: Min låda får jag renoverad för 8400:-, men då är det bara 2 synkringar, alla lager i gavlarna + dom 3 packboxarna som byts. Vet du om allt blir bytt i lådan om man renoverar den i Tyskland? Då ingår inte frakten i dom 900 euro va? Renoverad utan byte?? menar du att dom renoverar lådan man skickar ner till dom? M5 3.8 har båda 5 & 6 växlade lådor, bara sista årsmodellen som fick den 6-växlade lådan. /Thomas |
|
Det är han jag köpte bilen av. Finns i närheten av Bremen. En renoverad 280G hämtpris utan byte för €900.- Du skickar alltså inte din låda för renovering. Det finns säkert någon typ av produktutveckling under alla år BMW använde denna låda men det är nog bara någon marginell skillnad mellan tidig och sent utförande. Om man orkar kan man leta i ETK efter skillnader i artikelnummer på varenda detalj. Det är samma utväxlingar i 280G för M5/M6. Utan kat är det 3,70:1 i diffen och 3,90:1 om det är kat. Mvh Thomas |
|
Smiley© |
Köpa en ny renoverad låda för €900 låter billigt eftersom man inte lämnar igen nån låda. Men ska jag räkna på pengar för soppa ToR eller för frakt så blir det lite dyrare. Om du menar skillnaden mellan 3.6 lådan och 3.8 lådan så vet jag bara att det skiljer på in/utgående lager i lådorna, men jag ska ta reda på mer när jag lämnar in min låda. /Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.