AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.005

olja i bensinen, går det att använda?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kanske en larvig fråga men det är såhär att jag tankade sedelautomat och det blev fullt i tanken, 4-5liter kunde jag alltså inte få i så jag tog den enda dunk jag hade i bilen för att samla upp den sista bensinen. I dunken har det varit olja och jag uppskattar att det kan uppgå till 0.25% av den totala volymen bensin som finns i dunken idag. Vågar jag tanka 323an med den 98oktaniga bensinen innehållande uppskattningsvis 0.25% motorolja typ 10W-40, eller vore det bättre om min 2-taktar cross får denna bensin då den ändå har en viss blandning olja i bensinen dock av annan typ?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ingen fara att köra den soppan i bilen. Du bränner ju ändå en del motorolja när du kör. Vem vet. Soppapumpen kaske behöver smörjas upp lite också :)

///Jesper

BMWCS #5494
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ok, tack då vet jag!
Körde olje blandad 2-t bensin i en kompis epatraktor för 100 år sedan. Killen hade inga pengar men en dunk med moppesoppa ca 2% olja. Resultatet blev massa svarta prickar på taket (avgasröret gick rakt upp som på en lastbil) Dessa sotprickar fortsatte att komma så länge han hade kvar den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så lite olja inverkar inte på bensinen eller motorn!

Upp till en procents oljeinblandning är säkerligen ingen fara...(eftersom det är den vanligaste gränsen för hur mycket olja motorerna får dra innan de flesta tillverkare anser att motorn är "defekt") Om oljan kommer direkt från bensinen eller om den kommer via oljetråget i motorn in i cylindrarna, spelar nog inte så stor roll.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Det går att köra ganska fet oljeblandning på en "vanlig motor" utan att något havererar. Dock bör man tänka på att nyare motorer försedda med katalysator kommer att "sabba" katalysatorn om allt för mycket "olje-rök" följer med avgaserna in i katten. Det som händer är att oljeröken kläggar igen de små porerna i platina-plattorna i katalysatorn vilket sabbar funktionen på katten. Motorn i sig mår inte speciellt krasst mer än att det ryker lite mer förståss....
Det kan framför allt skada lambdasonden. Har drabbat mig i med en Saab turbo med slut motor.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
bensinne får hamna i 2taktar crossen istället pga mindre värde i den samt att den inte är en BMW utan en japps :-)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Om du häller i dunken i en nästan full tank så blir ju oljeinblandningen försumbar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.