AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
797

Bilprovning vs importerad turbo-BMW

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hur funkar det,om jag importerar en BMW som är godkänd i Tyskland med turbo? Går den att få godkänd i Swe??

ex:Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det gåt tyvärr inte, sök på import forumet så hittar du nog hur mycket som helst om ömnet.

Mvh Abbe

Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Det bör kunna gå om man tar in den som flyttgods vad jag förstått.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Flyttgods kanske inte är en höjdare eftersom man då måste bo utomlands en längre tid. Kanske inte så praktiskt.

Står det i bilen Fahrzeugbrief att bilen på något sätt avviker från sitt godkända utförande är det tvärnit i tullen! Jag vet, polarens import tog 6 månader pga att bilen enbart var chippad...
(Fick åka tillbaks till Tyskland, chippa om den till original. Regga om den i Tyskland som original och sedan importera den till Sverige. Blev ett par vändor...)

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Hur f.. kunde dom se märka att den är chipad?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Enkelt, Andreas skrev ju att det var inskrivet i Fahrzeugbrief (reg.bevis).

/G
ST0FFE,

Det är ganska enkelt att upptäcka att den är chippad om detta står i FZB. Då står det ju något i stil med "Effekten är ändrad till XXX kw" = Nedslag på besiktningen.

Om effekthöjningen däremot INTE finns inskriven i Fahrzeugsbrief är risken mikroskopisk att någon skulle upptäcka att bilen är chippad.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Javisst hade tyskarna tydligt skrivit Fahrzeugbrief att bilen var chippad så bilprovningen hade ett enkelt jobb att skicka tillbaka min polare till Tyskland. Gud vad han fick krångla den stackaren.

Men för att återgå till ämnet, en turbotrimmad bil blir nog betydligt dyrare och krångligare att återställa till originalskick och regga om i Tyskland för att sedan tas in igen. Och även om du lyckas regbesikta bilen i Sverige utan turbo så måste du ju montera på och av turbon vid varje besiktning för att kunna få bilen godkänd varje år. Låter krångligt och dyrt i mina öron. Bilen i fråga har ju dessutom bara 218 hk med sin turbo och det är ju en effekt som inte direkt är svår att uppnå med en original BMW. Ex, 330 har ju mer original.

//Lövet

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Men man kanske inte får en för 8500 Euro. Tänkte inte på prisklassen. Mitt förslag istället för nämnda bil är en 328 kring 97 ungeför. Samma prestanda (nästan) och samma prisklass.

//Lövet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.