|
|
|
|---|---|
|
Börjar känna mig som den dummaste eleven i klassen, men.. ..det är ju rätt smart att utnyttja kunnande när det finns! Bytte olja i mon 320 i våras och slängde i en delsynstetisk 10w40 jag fick ett bra pris på! Bilen går som en klocka så när det nu är dags för byte i min 318 tänkte jag använda en likadan olja! Då blev det ramaskri på brorsan som "hört" att en Bmw, och i synnerhet M40-motorn, MÅSTE ha en helsyntet och så tunn som 5w40! Måste erkänna att jag inte har en aning om vad som gäller, och om det verkligen är så kinkigt! Har bara haft bilen sedan i slutet på augusti så jag har ingen aning om vad för typ av olja som är i bilen nu! Tacksam för svar.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan använda samma olja till bägge bilarna, bägge motorerna är konstruerade långt innan helsyntetoljan var ett krav. Se en delsyntet räcker länge i ditt fall. Men det aldrig fel att använda en helsyntet , du kan tex använda Blitemas helsyntet den har långt bättre klassninger än den olja som fanns när dina motorer tillverkades.Och även den delsysnet som du hällt är högre klassad än de oljor som fanns för 15-20 år sedan ///MVH Hasso Länk |
|
5W40 är inte tunnare än 10W40! ;o) När de är varma är de ungefär lika tjockflytande, men syntetoljan är betydligt mer tunnflytande än delsynteten när oljorna är kalla...dvs. oljecirkulationen kommer igång snabbare med syntetoljan, vilket är positivt. Dessutom kommer kallstarterna i vinter att gå lättare med syntetoljan pga mindre friktion. M40 är känsliga för dålig olja, så det är bättre att ta i och köpa en "för bra" sådan. Om du väljer Biltemas helsyntetiska olja, välj 5W40-versionen, INTE 5W50-versionen som har ganska dålig klassning! Biltemas 5W40 olja är bra och billig! Även Rustas motsvarande helsyntetiska 5W40-olja är bra och lika billig. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.