AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
793

Ang. Vinteravställning

Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Hej allihopa, hyffsat nybliven "lyxbilsägare" som haft stor nytta av detta fina forum när det gällt diverse småstrul med min E38. Vill samtidigt passa på att tacka för alla dessa fina tips, ideer och funderingar som ni lagt ut.
Nu är det så att jag tillhör skaran av människor som precis polerat, ställt av och pallat upp min bil inför vinter......och precis som vanligt när mna tycker att man är färdig så påpekar någon att det är dumt att låta batteriet sitta kvar i bilen med en underhållsladdare på, "det bildas frätande gaser", fick jag höra.
Finns det någon som har tips om hur jag SKA göra?
Om jag kopplar bort batteriet från bilen, får jag då bekymmer med att koda nycklar, etc, etc, till våren?
Tacksam för tips.

Mvh
Martin "Kör säkert, kör BMW"
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993

Iaf. såhär är det med batterier , att om ett batteri av typen som sitter i bilar laddas extremt kraftigt eller laddas ur extremt kraftigt så bildas det en gas som är explosiv , men det är sällan batterier utsätts för en sådan behandling - men för att gardera sig mot en eventuell explosion har man något som heter avluftning på alla bilar , dvs. gasen stängs inte in utan ventileras bort helt av sig självt.

Dagens nyare batterier är dessutom väldigt snåla med att bilda gas och vissa batterier är helt tillslutna så att ingen gas alls kan komma ur batteriet.

Sen är det så att underhållsladdning laddar med så svag ström att det inte föreligger någon risk för att det skall bildas explosiv gas.
Så vill du känna dig 110% lugn så se till att det är öppet kring batteriet så kan du lugnt ladda det med underhållsladdare.

För att det skall vara farligt med batterier kan man tänka sig följande , man ställer en batteridriven truck med 4 st 200 kilos batterier i ett litet oventilerat utrymme och laddar batteriet över natten med chockladdning , låt säga 280 Ampere , då kan det bildas mycket gas broende på typen av batterier.

Olyckor med vanliga bilbatterier och gasexplosioner är mycket ovanliga , vanligare är att batteriet spricker för att det är så urladdat att fryspunkten är låg , batteriet fryser då och spricker , vid plusgrader rinner den frätande batterisyran ut.

Välkommen te forumet btw. !

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Jag brukade koppla ur batteriet och låste dörrarna med nyckel på den tiden jag ställde av min E38. Sen kopplade jag in en Ctek-laddare ett par dygn lite då och då, eftersom laddaren vintertid "delas" mellan bil, båt och motorcykel.
Jag upplevde inga problem med "tappade minnen" på några funktioner i bilen.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Håller med Harley,
har heller inte upplevt några "tappade" minnen, fast iofs så är det ju inte så mycket elektronik på min E23:a
Jag använder också Ctek-laddare, kan sitta på hela vintern om man vill och inte har några andra fordon att dela med.

Mats
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Tackar så mycket för tipsen & informationen. Har nyligen köpt en
C-TEK laddare, så det lutar mot att batteriet får sitta kvar i bilen,
så sparar jag ju den tiden när den börjar klia i gasfoten till våren :)

Mvh
Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.