|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har kollat runt och insett att det inte finns så mycket samlad fakta om just 328:an! Tänkte att det kunde vara kul att ha en tråd som nästan enbart handlar om 328:an, positivt, negativt, vanliga fel och ALLT annat som rör den bilen! (både e36 och e46) Skriv ALLT ni vet om den, så hoppas åtminstonde jag på mycket intressant läsning!! Ha det! | |
|
Va kul... Jag kan säga såhär... Underbar bil får så "lite" pengar... ;) ---- Min Bimmer: Länk |
|
| Ja instämmer till fullo! aldrig kört något roligare! | |
|
M3 är roligare. 328:an är helt okej att puttra runt i dock. ;) |
|
|
haha! ok, instämmer att m3:an har ett annat drag om vi säger så, men om vi jämför ekonomi, med hur mycket bil så skulle jag vilja påstå att 328:an vinner!! Snackar vi bara lek, så piskar ju m3:an |
|
| Ett litet minus till utväxlingsförhållandet (1:2,92)vilket gör 328an att det är lätt att få motorstopp med vid parkeringar om man är ovan vid bilen i början. Men som allt annat, det är fullt modifierbart. Har förresten det som vinterprojekt just nu att bulta på en slutväxel med 1:3,15. Skall ge lite mer ork vid start utan att slira för mycket på koppling. Nackdel att varvtalet höjs vid landsväg. | |
|
Jha jag är då nöjd med mitt köp visst så är det min första bmw men jag gillar den skarpt, men ok m3 är ju grymmare men också grymmare soppa räkning. Jag har en polare som har en m3cab och han har typ 4ggr högre räkning än vad jag har, visst kanske det skilljer lite med milen män ändå ! / KEN Länk |
|
|
Ja vad ska man säga, klart den bästa bilen jag ägt än så länge! Jag har fortfarande inte tröttnat på den, är lika nöjd varje gång jag ser denna skönhet! Tycker den är helt underbar att köra, silkeslen motor, ligger fint på vägen också, framörallt i hastigheter mellan 100 och 200, där tycker jag den går som allra bäst! Tycker dessutom att priset på 328:or är helt okej, beror kanske på att det finns en hel del av dem! Kort och gott en underbar modell! MVH |
|
|
Pros: Väghållning, motor, detaljkvalitet, bränsleförbrukning i förhållande till motorvolym o effekt, bmw... :) Cons: Försäkringspremie, ganska mkt däckbuller, relativt dyra reservdelar Pros vinner för vem f-n bryr sig om försäkringspremien när man hör den ljuvliga sången från den raka sexan då man pressar den från stationärt tillstånd till 100 på 7.3! |
|
|
Min 328 tar en bra stund på sig innan tempmätaren går upp till mitten. Jag kör ca 1 mil till jobbet och den orkar inte upp i temperatur, och då har jag ändå motorvärmare. Jag köpte en ny termostat (80 graders) idag och ska se om det hjälper. Hur länge får ni köra innan ni har tempen uppe så här års? Bilen är import från tyskland, det kanske sitter olika termostater än det gör i sv-sålda??? |
|
|
Kan bara hålla med, en underbar bil! Motor (med det sjyssta mullret från låga varv till sången på höga), drivlina, ja allt. Kan inte komma på något negativt med den. F-premien är inte så farlig, ligger trots allt nästan 6000kr lägre/helår jämfört med M3 för min del. Simon01: Antar att det är termostaten som spökar, min behöver lite längre tid än normalt så här års att bli varm. Termostaterna är vad jag vet identiska mellan tysksålda och svensksålda. Behöver dock byta styrstagen för framvagnen vibbbbbbrerar... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Bensinförbrukningen nämde någon... Jag brukar snitta vanligtvis runt 0.95l/mil med min (mycket stads/motorvägkörning). I somras körde jag och min käresta Lund-GBG-Karlstad-Lindesberg-Örebro-Jönköping-Karlskrona-Lund under 3 dagar dvs mestadels frisk landsvägskörning och motorvägskörning med rejäl moms. Bilen drog 0.82 under denna resa med 225-50-16 däck och AC igång, det tycker är en mycket bra siffra för en bil med nästan 200hk som rullat 15kmil! mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
simon01, min är också importerad men den når sin temperatur efter ett par kilometer, går ganska fort! Jag har ändå ingen motorvämare! Hoppas det blir bra om du byter termostaten! MVH |
|
| Jag ska byta termostaten i eftermiddag, får hoppas det hjälper. Jag har ju en kontaktvärmare som motorvärmare, men tempnålen når ju bara upp till underkanten av det blå fältet. Det borde väl ge lite mer utslag på mätaren? eller är kontaktvärmare så mycket ineffektivare än en insticksvärmare?? | |
|
Simon01: 80graders termostat är lite väl lågt, därför den tar tid på sig innan det går upp till mitten eftersom den öppnar för tidigt. Min 328 var import och den termostaten var en 92graders. MVH // Harris |
|
|
Jag tyckte med att det verkade lågt, men det var visst den enda modellen de hade. Jag får nog inhandla en någon annanstans. |
|
| 328:an är en fin bil, men ska man köpa e46 så lägg till och ta 330:n istället. Jag jämförde en hel del mellan just 328:an och 330:n innan jag köpte min 330. 330:n är utan tvekan BMW:s bästa motor! Det enda som jag skulle vilja ha på 330:n är en sjätte växel. Men men, man kan inte få allt. | |
|
N1nj4... Då skulle du köpt en 03 eller framåt... För mig 6-växlaren kom då ;) ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
När jag köpte termostat till min 328i -96 så hade jag 88 grader och 92 grader att välja mellan. Jag valde 92 grader. Min temp gick till slutet av det blåa området med den gammla. Alltså askall när det är minus ute. Tempen gick bara upp lite mera i stadskörning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.