AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
830

Katalysator koll, hur?

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Hej!

I tidigare inlägg om orkeslös motor, har jag misstänkt kamaxelgivarefel, men efter test visade sig 'bara' vara ett okänt fel enligt DIS?
Motorn har varit orkeslös! Dessutom har detta bara dykt upp efter att motorn startats efter ha varit varm? Slog i nått sånt där super duper STP medel och efter hand har orkeslöseffekten blivit mindre och mindre men finns fortfarande kvar. Meksnubben som gjorde DIS testet misstänkte katalysatorn eller att jag fått en 'kass' bensin vid sista tankningen.
Hur kollar jag katalysatorn? Hur ska man veta vilken som är kass då jag har 2 stycken? Har inte hört något skrammel!
Orginal är ju inte billigt att köpa då katalysatorn är integrerad med grenröret så finns det ickeorginal till lägre pris?
Alla tips mottages tacksamt!

Mike
Ja
760
JanF
530i-93
Har du V8an?
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
6:a!

Mike
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går att göra en tryckmätning innan katalysatorn från hålet där lambdasonden sitter.

Det skall BMW-verkstäderna klara av...de har även info inom vilka värden trycket skall ligga.

Men jag skulle nog tanka upp fräsch 98-oktanig bensin först och köra ut tanken och tanka en ny tank. Kanske kan det vara läge att nolla styrelektroniken genom att koppla bort pluspolen på batteriet några minuter efter du tankat upp med fräsch bensin.
Hjälper inte den "fräscha bensinen" och nollningen av elektroniken, kan du gå vidare med tryckmätning.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Johan,

Tack för infon! Låter som en bra plan.
Ingen annan som tankat 98 oktan på Uno-X i Ystad och fått problem?

Mike
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Korrigering av Johans inlägg: Lossa minuspolen, inte pluspolen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erikw, vad skulle det bli för skillnad?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Okidoki/M
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Ett tillägg till tidigare...Kan problem katalysatorerna även göra så att bilen blir svårstartad då startmotorn får tugga 5-6 ggr innan motorn går igång?

Mike
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.